تیم ملی ایران با پیروزی 2 بر یک مقابل عراق به فینال مسابقات غرب آسیا رسید.

در این بازی نزدیک تیم ملی توانست با گل‌های سید جلال حسینی و محمد غلامی یکی از حریفانش در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا را شکست دهد وفردا در فینال به میدان خواهد رفت.قطبی برای بازی نیمه نهایی تــرجیح داده بود از سیــســتم
1-3-2-4 استفاده کند و بر خلاف بازی با عمان، بهترین ترکیبش را به زمین فرستاده بود. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، عراق سخت‌ترین حریف تیم ملی در مسابقات غرب آسیا بود و نیمه اول با وجود برتری ایران با تساوی بدون گل به پایان رسید.

این تیم که با اکثر بازیکنان اصلی‌اش از جمله نشات اکرم و هوار محمد به اردن رفته، مثل همیشه فوتبال پربرخوردی را اجرا کرد. جنگ اصلی در وسط زمین بود که بازیکنان عراق با پرسینگ و تکل‌های متوالی مانع بازیسازی هافبک‌های تیم ملی می‌شدند و همین، کار آنها برای تغذیه مهاجمان را خیلی سخت می‌کرد.

در این نیمه مهم‌ترین خطرات ایران روی ضربات ایستگاهی مبعلی و ضربات سر عمران‌زاده به‌وجود آمد. مدافع استقلال که به جای عقیلی مصدوم در ترکیب اصلی قرار گرفته بود، انگیزه زیادی برای گلزنی داشت ولی ضربات سر او چند بار از روی خط دروازه بیرون کشیده شد. تغییر زوج قلب دفاع اما در این نقطه حساس منجر به ناهماهنگی شده بود و عراق حتی روی ضربات بلند دروازه‌بانش توانست دروازه رحمتی را به خطر بیندازد. مهم‌ترین فرصت عراق موقعیت تک به تکی بود که رحمتی با خروجی خوب مانع از گل شدن آن شد.

تیم ملی نیمه دوم را با یک تغییر شروع کرد. میلاد میداوودی که پس از گلزنی مقابل عمان، بازی را به‌عنوان گوش چپ شروع کرده بود، در شروع نیمه دوم جایش را به زنیدپور داد. در دقایق نخست نیمه دوم، عراق چند حمله خوب داشت ولی این ایران بود که سرانجام روی یک ضربه ایستگاهی به گل رسید.

در دقیقه 58 ، باز هم مبعلی توپ را با چرخش خوبی به درون محوطه جریمه فرستاد و درحالی‌که حواس مدافعان عراق متوجه عمران‌زاده بود، جلال حسینی توانست با ضربه سر کار را تمام کند.پس از این گل، عراق جلو کشید و همین فضا را برای مهاجمان هر دو تیم بیشتر کرد. در این میان بهترین موقعیت تیم ملی در اختیار خسرو حیدری قرار گرفت که ضربه‌اش از درون محوطه جریمه با فاصله کمی به بیرون رفت.

اما عراق خیلی زود به گل تساوی رسید. مصطفی کریم تازه وارد در دقیقه 71 توانست بدون مزاحمت مدافعان ایران- عمران‌زاده و نصرتی- با ضربه سر دروازه رحمتی را باز کند. بلافاصله پس از این گل بود که قطبی محمد غلامی را به جای اولادی به نوک خط حمله فرستاد. ولی اتفاق مهمی که توانست سرنوشت بازی را رقم بزند، اخراج محمد علی کریم، مدافع راست عراق به‌دلیل یک تکل خشن بود.

با 10 نفره شدن عراق که نتیجه خشونت زیاد بازیکنان این تیم بود، تیم ملی توانست کنترل بازی را در دست بگیرد و در دقیقه 83 به گل برتری برسد. مدافع میانی عراق نتوانست سانتر زنیدپور را به‌خوبی دفع کند و غلامی توپ برگشتی را از نزدیک نقطه پنالتی با ضربه محکمی به تور دروازه رساند. در دقایق باقیمانده عراق 10 نفره توان نزدیک شدن به دروازه ایران را نداشت و بازیکنان تیم ملی توپ را به‌خوبی کنترل کردند تا بازی با نتیجه 2 بر یک به پایان برسد.

ترکیب تیم ملی ایران:

سید مهدی رحمتی، محمد نصرتی، حنیف عمران‌زاده، سید جلال حسینی، احسان حاج صفی، خسرو حیدری، ایمان مبعلی، پژمان نوری، آندرانیک تیموریان، میلاد میداوودی (میلاد زنیدپور از دقیقه 46)، مهرداد اولادی (محمد غلامی از دقیقه 74 )