تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۸

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: نخستین خلف وعده آموزش و پرورش با انجام نشدن آیین افتتاحیه اجرای ورزش باستانی در مدارس که رسما اعلام شده بود با حضور وزیر آموزش و پرورش از 10مهر‌ماه در برخی از مدارس تهران آغاز می‌شود،

کلید خورد؛ البته نیامدن وزیر و مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش به این برنامه هیچ ربطی به موضوع استیضاح حاجی‌بابایی در مجلس ندارد! آیین افتتاحیه اجرای ورزش باستانی قرار بود دیروز با اجرای نمادین ورزش زورخانه‌ای در یکی از مدارس تهران برگزار شود که با وجود نصب پارچه نوشته‌هایی با مضمون خوشامد‌گویی به وزیر آموزش و پرورش، قائم مقام وزیر در امور تربیت‌بدنی و... هیچ‌یک از مقامات آموزش و پرورش در این آیین شرکت نکردند و آیین ورزش باستانی نیز به نرمش دانش‌آموزان تبدیل شد.

از معلم ورزش خبری نیست

مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش بارها اعلام کرده‌اند که با استخدام 15 تا 20هزار مربی ورزش و آغاز کار آنها از اول مهر‌ماه امسال، زنگ ورزش در مدارس احیا می‌شود ولی اینگونه نشد و اغلب مدارس هم‌اکنون معلم ورزش ندارند و همچون گذشته ورزش مدارس بدون متولی است.

وزیر آموزش و پرورش در تازه‌ترین اظهارات خود پس از اعلام وصول طرح استیضاحش در مجلس، در جمع معلمان جدید‌الاستخدام گیلانی، جذب 15 هزار مربی تربیت بدنی در آموزش و پرورش را به انقلاب عظیمی در نظام تعلیم و تربیت تشبیه کرد، اما جالب اینکه از این انقلاب، دانش‌آموزان هنوز بهره‌ای نبرده‌اند.

البته پیش از وی نیز کیومرث هاشمی، قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش، در آیین بازگشایی مدارس کردستان با اذعان به مشکلات ورزش مدارس، گفت: پس از وقفه‌ای چند ساله زنگ ورزش و تربیت بدنی به‌عنوان یک درس اصلی در دوره تحصیلی ابتدایی از اول مهر ماه امسال به صدا در می‌آید.

وی بر این باور است که زنگ ورزش و درس تربیت بدنی از سال 63 در مقطع ابتدایی تمامی مدارس کشور به‌دلیل کمبود نیروی انسانی متوقف شد و امروز بعد از گذشت 26 سال از این موضوع و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش، شاهد توجه دوباره به ورزش و تربیت بدنی در مدارس هستیم. اول مهر‌ماه نیز گذشت اما خبری از احیای ورزش مدارس نیست و شاید هم زنگ ورزش به صدا در آمده و ما از آن بی‌خبر هستیم.

ارتقای جایگاه ورزش مدارس با ایجاد پست قائم مقام وزیر در امور تربیت‌بدنی

اکنون در وزارت آموزش و پرورش 2مجموعه کارهای ورزشی را پیگیری می‌کنند؛ معاونت پرورشی و تربیت بدنی و قائم‌مقام وزیر در امور تربیت بدنی. وزیر آموزش و پرورش که در بدو ورود به وزارت آموزش و پرورش مدعی بود با مشکلات این وزارتخانه آشناست،

ظاهرا تنها راه احیای ورزش مدارس را ایجاد تشکیلاتی جدید به‌نام قائم مقام وزیر در این وزارتخانه تشخیص داده و برای این پست نیز معاون سابق سازمان تربیت بدنی را گمارده که تاکنون به حرف بسنده کرده و از عمل خبری نیست.براساس استانداردی که در ایران وجود دارد باید به ازای هر250دانش‌آموز یک معلم ورزش فعالیت کند که متأسفانه اغلب مدارس معلم ورزش ندارند چه‌رسد به رعایت این استاندارد!