همشهری‌آنلاین: خانم دکتر املی (سارا) نواگلیز از نویسندگان ماهنامه فرانسوی زبان روو دو تهران، به مقاله ضدّ اسلامی روزنامه لوموند پاسخ مکتوبی نوشت که در سایت لوموند منتشر شد.

اخیراً به بهانه خبر کذب سنگسار س. م.، روزنامه لوموند مقاله توهین آمیزی به قلم یک روشنفکرنمای عرب، منتشر کرد که در آن، حتّی احکام عبادی اسلام همچون نماز، روزه و حجّ خشونت‌آمیز معرّفی شده بود.

خانم نواگلیز، بانوی مسلمان فرانسوی، در دفاعیه‌ی خود از اسلام که در سایت لوموند قرار گرفت، با استناد به آیات نورانی قرآن و سنّت پیامبر اسلام (ص) و آموزه‌های اخلاقی عرفای بزرگ مسلمان، مفهوم عمیق آزادی روحی و معنوی در اسلام را برای خوانندگان لوموند تبیین کرد.

این استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به آیه‌ی شریفه‌ی "فطره الله التی فطر الناس علیها" نوشت: "مفهوم فطرت در اسلام برخاسته از مفهوم پروردگاری حکیم است که هرگز چیزی بیگانه از خواستهای عمیق انسانی بر او تحمیل نمی‌کند، بلکه برعکس همواره به بشر کمک می‌کند تا تمام ظرفیّت فطرت و سرشت خود را به فعلیّت کامل برساند."

وی با توضیح انسان‌شناسی اسلامی، مشکل بزرگ دیدگاه غربی را غفلت از مفهوم فطرت می‌داند. نویسنده روو دو تهران سپس با استناد به آیه‌ی شریفه‌ی "و نفخت فیه من روحی"، نقش احکام اسلامی در تربیت بعد روحی انسان را برای خوانندگان فرانسوی لوموند تشریح می‌کند.

ماهنامه روو دو تهران، به عنوان تنها نشریه فرانسوی زبان کشور، با انتشار صدها مقاله به زبان فرانسوی در معرّفی اسلام و ایران، در سال‌های اخیر نقش ارزنده‌ای را در این جهت ایفا نموده و توجّه خوانندگان فرانسوی زیادی را به ایران اسلامی جلب نموده است.


POINT DE VUE
Le perroquet et la liberté
En réponse à la tribune d'Abdennour Bidar sur "la lapidation comme preuve extrême de la logique de violence de l'islam".
Par Amélie Neuve-Eglise, doctorante en philosophie et rédactrice en chef de "La Revue de Téhéran" | 22.09 | 09h16

آدرس مقاله:

http://www.lemonde.fr/idees/article/2010/09/22/le-perroquet-et-la-liberte_1412676_3232.html

برچسب‌ها