گروه اجتماعی: بیش از 10روز غیبت غیرمجاز در هر سال برای صاحبان مشاغل سخت و زیان‌آور، آنها را از بازنشستگی با 20 سال سابقه محروم می‌کند

براساس‌ آیین‌نامه کنونی مشاغل سخت و زیان‌آور، کسانی می‌توانند با 20سال سابقه بازنشسته شوند که در هرسال بیش از 10روز و در 20سال بیش از 200روز غیبت غیرموجه از محل کارشان نداشته باشند، در غیراین صورت ‌باید با 25سال سابقه، تقاضای بازنشستگی بدهند.

ناصر برهانی، رئیس کانون شورای اسلامی کار استان تهران در این‌باره گفت: آیین‌نامه چگونگی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور همچنان براساس زمان غیبت کمتر از 10روز در سال قابل اجراست و هیچ تغییری در آن ایجاد نشده‌است. به گفته او، از آنجا که این قانون ‌باید بین 2وزارتخانه رفاه و تأمین اجتماعی و کار و همچنین سازمان تأمین اجتماعی به شکل یکپارچه اجرا شود، نیازمند هماهنگی در دولت و تعیین تکلیف از سوی هیأت وزیران برای ایجاد تغییر است.

او پیش از این خبر داده بود که اجرای قانون جدید مشاغل سخت و زیان‌آور به‌دلیل مخالفت کمیسیون اصلی دولت با نظر شورای حفاظت فنی معلق شده‌ و این آیین‌نامه به‌دلیل برخی مشکلات هنوز قابلیت اجرایی پیدا نکرده‌است و در جلسه‌ای با مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی به بررسی این موضوع خواهند پرداخت.

براساس مصوبه جدید شورای‌عالی حفاظت فنی که مورد تأیید دولت قرار نگرفته است، هر کارگری با 45روز غیبت غیرموجه در یک سال هم می‌تواند براساس قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شود مشروط به اینکه در طول 20سال سابقه کاری بیش از 225روز غیبت نداشته باشد.

براساس قوانین موجود، مشاغل سخت و زیان‌آور عبارتند‌از کارهایی که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال بیمه شده تنشی به‌مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد می‌شود که نتیجه آن بروز بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است‌.

مشاغل سخت و زیان آور موضوع این ماده به 2گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه اول: مشاغلی که صفت سخت و زیان آوری با ماهیت شغلی وابستگی داشته اما می‌توان با به‌کارگیری تمهیدات بهداشتی‌، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان‌آوری آنها را حذف کرد و گروه دوم مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان‌آور بوده و با به‌کارگیری تمهیدات بهداشتی‌، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما، صفت سخت و زیان‌آوری آنها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان‌آوری آنها حفظ می‌شود.

تعیین سخت و زیان آور بودن مشاغل موضوع ماده و نوع آن در هر کارگاه با بررسی سوابق‌، انجام بازدید و بررسی شرایط کار توسط کارشناسان بهداشت حرفه‌ای وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی و بازرسان وزارت کار و امور اجتماعی و با تأیید توسط کمیته استانی موضوع این آیین‌نامه انجام می‌گیرد. افراد شاغل در این نوع مشاغل عموما با مشکل غیبت غیرموجه یا احیانا بیکاری در طول دوره 20ساله‌ سابقه‌شان روبه‌رو هستند که باعث می‌شود توانایی استفاده از این قانون برایشان غیرممکن شود.