گروه بین‌الملل:‌ درحالی‌که بیش از 7 ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد،

شواهد نشان می‌دهد که ائتلاف العراقیه به ریاست ایاد علاوی سرانجام از ادعای خود درباره پست نخست‌وزیری دست برداشته تا امیدها برای تشکیل دولت جدید عراق توسط نوری مالکی، نامزد ائتلاف اتحاد ملی تقویت شود.

العراقیه که پیش از این به خاطر به‌دست‌آوردن 91 کرسی پارلمان عراق در انتخابات، پست نخست‌وزیری را حق مسلم خود می‌دانست اکنون از این مسئله صرف‌نظر کرده و به‌دنبال مشارکت در دولت مالکی و تقسیم قدرت در این کشور است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که با توافق بیشتر احزاب بر سر نخست‌وزیری مالکی اکنون العراقیه در تلاش است که نقش خود را در دولت جدید با به دست آوردن حداقل یک پست کلیدی حفظ کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد العراقیه اعلام کرد که این ائتلاف به شرطی که سهم برابر از قدرت را به دست بیاورد دیگر به‌دنبال پست‌های کلیدی در دولت جدید عراق نخواهد بود.شیخ عدنان الدانبوس، عضو ارشد ائتلاف العراقیه و از نزدیکان ایاد علاوی - رهبر این ائتلاف - گفت: به موقعیتی رسیده‌ایم که برای ما دیگر سمت‌ها مهم نیستند و فقط می‌خواهیم در تصمیم‌گیری‌های دولت مشارکت داشته باشیم.

وی تاکید کرد که ائتلاف العراقیه می‌تواند با نخست‌وزیری مالکی کنار بیاید به شرطی که این ائتلاف یک پست چشمگیر را به دست بیاورد. مقامی که مورد نظر العراقیه است و در تصمیم‌گیری‌های دولت مؤثر خواهد بود ریاست پارلمان یا ریاست‌جمهوری عراق به حساب می‌آید.

روز گذشته میسون الدملوجی، سخنگوی فهرست العراقیه هم درباره مذاکرات این ائتلاف با دولت قانون گفت: العراقیه پس از اظهارات مالکی برای مشارکت واقعی در قدرت، از ائتلاف دولت قانون خواسته ماهیت و نحوه این مشارکت را مشخص کند تا بتوانیم آن را تحقق بخشیم.

به‌نظر بسیاری، این مسئله قدم بسیار بلندی در روند تشکیل دولت عراق به حساب می‌آید و نوری مالکی اکنون بسیار راحت‌تر از گذشته خواهد توانست پست نخست‌وزیری خود را برای دومین دوره متوالی حفظ کند. نوری مالکی روز شنبه در گفت‌وگو با روزنامه کریستین ساینس مانیتور از احتمال تشکیل دولت عراق در هفته آتی خبر داد.

وی گفت: پیشرفت در این مذاکرات بیانگر این موضوع است که ما به پایان این گفت‌وگوها نزدیک می‌شویم. مالکی اعلام کرده است که جلال طالبانی همچنان رئیس‌جمهوری عراق باقی خواهد ماند و پست ریاست پارلمان به العراقیه خواهد رسید. وی همچنین پست ریاست شورای ملی سیاست‌های استراتژیک را به علاوی پیشنهاد کرده است که نهادی جدید و مؤثر در تصمیم‌گیری‌های کلی دولت عراق به حساب می‌آید.

روز گذشته حسن السنید، عضو ائتلاف دولت قانون هم پست ریاست‌جمهوری را سهم کردها و ریاست پارلمان و شورای ملی سیاست‌های استراتژیک را سهم فهرست العراقیه دانست.رایزنی گروه‌های سیاسی عراق اکنون رکورد طولانی‌ترین زمان تشکیل دولت در جهان را شکسته است و هر روز نگرانی‌ها درباره شرایط این کشور به‌ویژه وضعیت امنیتی آن افزایش می‌یابد. میزان خشونت‌ها و عملیات تروریستی به خاطر عدم‌تشکیل دولت این کشور در ماه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

گزارش‌ها درباره تسریع در روند تشکیل دولت جدید عراق در حالی منتشر شده است که عمار حکیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و ایاد علاوی رهبر فهرست العراقیه برای رایزنی درباره تشکیل دولت جدید به ترکیه و عربستان سفر کرده‌اند.
عمار حکیم در دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه درباره راه‌های تقویت همکاری میان 2کشور و تلاش‌های سران گروه‌ها برای تشکیل دولت مشارکت ملی با حضور همه گروه‌های پیروز با وی گفت‌وگو کرد.

گفته می‌شود حکیم مخالف نخست‌وزیری مالکی است اما اعلام کرده درصورت تشکیل دولتی متشکل از همه طرف‌ها مقابل وی نخواهد ایستاد. روز یکشنبه هیاتی از گروه صدر به همین خاطر با رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

ایاد علاوی هم روز گذشته در ریاض با عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دیدار کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد در این دیدار که رئیس سازمان اطلاعات عربستان هم حضور داشت دو طرف درباره شرایط کنونی سیاسی در عراق بحث و گفت‌وگو کرده‌اند. عربستان سعودی هفته گذشته به‌دنبال انتشار اخباری درباره حمایت پادشاه عربستان از نخست‌وزیری مالکی این مسئله را رد کرده بود.

بسیاری عقیده دارند که شرایط سیاسی در عراق اکنون به نقطه‌ای رسیده است که گروه‌های سیاسی بر سر نخست‌وزیری مالکی توافق دارند اما اکنون در تلاش برای به دست آوردن پست‌های کلیدی و تقسیم قدرت در این کشور هستند. مالکی به احتمال زیاد مسئولیت تشکیل دولت جدید عراق را به‌عنوان نخست‌وزیر بر عهده خواهد گرفت اما این نگرانی وجود دارد که کشمکش گروه‌های سیاسی بر سر تقسیم قدرت، وی را برای انجام ماموریت خود دچار مشکل کند.