محمود مولایی: غلامحسین پیروانی هدفش را صعود تیم امید به المپیک لندن قرار داده، ولی برای رسیدن به مرحله مقدماتی المپیک باید در گوانجو نتیجه بگیرد.

البته این شرطی است که فدراسیون در نظر گرفته است. علی کفاشیان قهرمانی در گوانجو را تضمینی برای ادامه همکاری این مربی تا مقدماتی المپیک می‌داند. این موضوع را غلامحسین پیروانی تأیید می‌کند؛ مردی که این روزها با تیم امید نتایج قابل قبولی نگرفته است. تیم امید بعد از نمایش قابل قبول در جام ولایت، تیم امید لهستان را در کشورش شکست داد.

در تهران اما مقابل لهستان به مشکل برخورد و پیش از آن در تورنمنت چهارجانبه ویتنام موفق نبود. تیم امید در آخرین مسابقه دوستانه خود نیز در ورزشگاه تختی تهران2- صفر به آفریقای جنوبی باخت. ناکامی‌های تازه تیم امید درحالی شکل گرفته که این تیم کمتر از یک ماه دیگر باید در بازی‌های آسیایی شرکت کند و اگر گوانجو برای پیروانی در اولویت نبود و او در اندیشه آماده‌سازی‌ تیمی قدرتمند برای صعود به المپیک بود. با همه اینها، سرمربی تیم امید هیچ آینده‌ای برای خود متصور نیست. این تیم در بازی‌های آسیایی با تیم‌های ویتنام، بحرین و ترکمنستان همگروه است.

  • آقای پیروانی، تیم امید در حالی به آفریقای جنوبی باخت که پیش‌تر گفته بودید تیم امید باید در بازی‌های دوستانه هم پیروز باشد تا بازیکنان به پیروزی عادت کنند.

الان هم همین را می‌گویم، ولی ما نمی‌توانستیم آفریقای جنوبی را شکست دهیم. بازیکنان تیم امید 2روز قبل از این بازی با لهستان بازی کرده بودند و من گفتم که اگر مربی دیگری بود مطمئنا زیر بار چنین مسابقه‌ای نمی‌رفت. بازیکنانم خسته بودند و تلاش کردند، اما نتیجه نگرفتند.

  • البته بازیکنان تیم امید به‌خصوص در نیمه اول مسابقه تحت‌تأثیر بازی خوب حریف قرار گرفته بودند. بازیکنان آفریقای جنوبی پاس‌های کوتاه زیادی به هم می‌دادند و باعث سردرگمی بازیکنان تیم امید شده بودند. قبول دارید؟

چون آفریقای جنوبی تیم قدرتمندی است. فاصله فوتبال ما با حریف خیلی زیاد بود. آنها بازیکنان بزرگسال هم داشتند و سطح فوتبالشان بالا بود. تیم ملی آفریقای جنوبی معمولا نتایج خوبی گرفته و از نظر فیفا تیم خوبی است.

  • آفریقای جنوبی البته در جام جهانی تیم ضعیفی بود و نخستین میزبانی بود که نتوانست از دور مقدماتی صعود کند.

نه، اشتباه نکنید، آفریقای جنوبی در جام جهانی هم تیم خوبی بود. این تیم با تیم‌های قدرتمندی در یک گروه قرار گرفته بود. در تیم امید آفریقای جنوبی هم بازیکنان بزرگسال دیده می‌شدند. آنها با تیم زیر 23سال خود مقابل ما بازی کردند ولی تیم ما زیر 21سال بود. به غیر از خلعتبری بقیه بازیکنان زیر 21سال بودند. برای همین درباره این باخت نمی‌توانید از من انتقاد کنید. ما مقابل یکی از بهترین تیم‌های قاره آفریقا قرار گرفته بودیم.

  • سرمربی آفریقای جنوبی معتقد بود که عمق دفاع تیم امید مشکل داشت و به همین دلیل توانستند 2گل به ثمر برسانند.

سرمربی حریف راست گفته است، چون بچه‌های ما جلوی مهاجمان آفریقای جنوبی دوام نیاوردند. آنها مهاجمان خوبی داشتند و مدافعان تیم امید چاره‌ای جز شکست نداشتند. ما باید یکسری واقعیت‌ها را بپذیریم. ما در آسیا هم از تیم‌های کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا عقب‌تریم. علی دوستی مربی بسیار خوبی است و زحمت زیادی برای تیم‌های پایه کشیده است. با همه اینها تیم ملی جوانان مقابل کره‌جنوبی و استرالیا نتوانست نتیجه بگیرد. دلیل آن فاصله بین فوتبال ایران با این کشورهاست. اگر آقای قطبی با تیم ملی مقابل کره‌جنوبی پیروز می‌شود، نمی‌توان امیدوار بود که در جام ملت‌ها هم به این راحتی پیروز شود. این بازی دوستانه بوده و شک نکنید که تیم ملی در جام ملت‌ها نمی‌تواند به این سادگی از پس کره‌جنوبی بربیاید. وضعیت در تیم امید هم به همین ترتیب است و ما هم برابر تیم‌های کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا نمی‌توانیم خود را پیروز بدانیم. متأسفانه فوتبال ما از این کشورها فاصله گرفته و باید کارشناسی شود.

  • بعد از باخت تیم امید به آفریقای جنوبی گفته بودید که اگر رحمتی درون دروازه بود، احتمالا 2گلی که خلیل‌زاد خورد را دریافت نمی‌کرد. مشخص است که روی دروازه بانی رحمتی در گوانجو حساب ویژه‌ای کرده‌اید؟

همین طور است. چاره‌ای نداریم و به غیر از خلعتبری، اگر بتوانیم جلال حسینی و مهدی رحمتی را هم در بازی‌های دوستانه بازی دهیم، می‌توانیم در گوانجو امیدوار باشیم.

  • اما تیم امید در مقدماتی المپیک نمی‌تواند از این 3بازیکن و به ویژه مهدی رحمتی استفاده کند، در حالی که شما دلبستگی زیادی به بازی آنها پیدا کرده‌اید. فکر نمی‌کنید بعد از گوانجو تیم امید در پستی مثل دروازه‌بانی با مشکل روبه‌رو شود؟

ایمان داشته باشید که من از اول هم به المپیک فکر کردم و من هم دوست دارم تیم امید بعد از سال1980 بتواند به المپیک صعود کند ولی رئیس یکی دیگر است و آنها هم در گوانجو نتیجه می‌خواهند. می‌گویند اگر نتوانی در بازی‌های آسیایی نتیجه بگیری، روی هوا اخراجت می‌کنیم!

  • آقای کفاشیان چنین تصمیمی دارد؟

به هر حال، آنها هم حق دارند. دوست دارند تیمشان در گوانجو خوب بازی کند و موفق باشد. در هر صورت فدراسیون چنین خواسته‌ای از من دارد و من هم باید تلاش کنم که تیم امید نتیجه بگیرد.

  • ولی شما گفته بودید که مقدماتی المپیک در اولویت است و به همین دلیل یکی دو ماهی از مربیگری این تیم کناره‌گیری کرده بودید. در بازگشت هم گفته بودید که همچنان روی حرفتان هستید، ولی تغییر رویکرد دادید. با این شرایط چرا در تیم امید ماندید؟

دیگر نمی‌توانستم توی روی آنها بایستم. آنوقت می‌گفتند چقدر خودخواه است. برای همین خواستم که ادامه بدهم.

  • با این شرایط آینده روشنی هم برای تیم امید متصور هستید؟

ما بیشتر بازیکنان زیر 21سال خودمان را داریم و می‌توانیم از آنها در بازی‌های المپیک استفاده کنیم.

  • ولی مشکل دروازه‌بانی تیم امید تا آن موقع چگونه برطرف می‌شود؛ وقتی قرار است در گوانجو از دروازه‌بان تیم ملی بزرگسالان استفاده کنید؟

ما خلیل زاد و مزارعی را به‌عنوان دروازه‌بان در تیم امید داریم. دروازه‌بان‌های بدی هم نیستند. تا آن موقع هم خدا بزرگ است و اگر بتوانیم در گوانجو موفق شویم، بعد از آن می‌توانیم با انجام بازی‌های دوستانه تیم را برای مقدماتی المپیک آماده کنیم.

  • شما هیچ تضمینی برای موفقیت تیم امید در گوانجو نداده‌اید، در حالی که پیش از این امیدوار بودید که تیم امید نتایج قابل قبولی به دست بیاورد. دلیلش چیست؟

هر کسی قول می‌دهد، بی‌رحم است. مگر قبل از جام جهانی همه از حضور انگلیس و آرژانتین در نیمه نهایی صحبت نمی‌کردند؟ پس چرا نتوانستند به نیمه نهایی بازی‌ها برسند؟ مگر کسی فکر می‌کرد که آلمان به انگلیس 4گل بزند؟ بعد از اینکه 4گل زد، خیلی‌ها می‌گفتند که آلمان قطعا قهرمان می‌شود، اما چی شد، آیا توانست قهرمان شود؟ حالا من هم نمی‌توانم برای قهرمانی در گوانجو قولی بدهم. می‌توانم تلاش کنم و با کمک خدا و بازیکنان به نتایج خوبی در بازی‌های آسیایی برسیم، اما نمی‌توانم هیچ قولی بدهم.

  • تیم امید بعد از جام ولایت و بازی رفت مقابل لهستان دچار افت شد، طوری که به‌نظر می‌رسد این تیم در سراشیبی قرار گرفته و آیا این موضوع نگران‌کننده نیست؟

دچار افت نشده‌ایم. بعد از بازی رفت مقابل لهستان هم گفتم که باید 4گل از حریف می‌خوردیم. لهستان یک تیم اروپایی است و با تیم امید فاصله زیادی داشت؛ یعنی مهاجمان خوبی داشت و از تیم ما سرتر بود. همان موقع هم گفتم که با خوش شانسی توانستیم این تیم را شکست دهیم. در تهران هم نتیجه خوبی گرفتیم و توانستیم از این تیم مساوی بگیریم.

  • تیم امید در تورنمنت ویتنام هم موفق نبود.

در ویتنام شرایط خاصی داشتیم. داوران قضاوت یکطرفه‌ای داشتند و تیم امید را به دردسر انداخته بودند. مقابل ویتنام هر کاری که لازم بود، انجام دادیم ولی داور به سود ویتنام می‌گرفت و نمی‌شد به این تیم گل زد. فکر نمی‌کنم که تیم امید در سراشیبی قرار گرفته و ما خوب داریم کار می‌کنیم.