تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۹

سیروس برزو: اینها آدم فضایی‌اند. چرا؟ خوب آدم فضایی یعنی کسی که در فضا زندگی می‌کند دیگر! مگر نه این که فضانوردان هم در فضا زندگی می‌کردند و می‌کنند؟

پس آدم فضایی هستند دیگر! نیستند؟ آدم فضایی عجیب‌است! خوب فضانوردان هم عجیب‌اند. مگر توی کل دنیا چند تا فضانورد داریم؟ خودمانیم ها، اگر یکی از آنها همین الان روبه‌رویمان نشسته بود، با چشمان از حدقه درآمده جوری نگاهش نمی‌کردیم که انگار از فضا به زمین آمده؟!

هفته جهانی فضا فرصتی است برای یادآوری این که فضانوردها به ما کمک می‌کنند تا اسرار کیهان را کشف کنیم و برای تقدیر و تشکر از آدم‌هایی که روز و شب در تلاش‌اند تا به دنیای تاریکی و نادانی‌ها غلبه کنیم. پس به افتخار هفته جهانی فضا با شعار «اسرار کیهان» و فضانوردهای کره ما!

نخستین مسافر فضا

 نخستین موجود زنده که به فضا سفر کرد سگی به نام «لایکا» بود. او با سفینه «اسپوتنیک-2»، دومین ماهواره جهان در 3 نوامبر 1957 میلادی راهی فضا شد. با استفاده از دستگاه های وصل شده به بدن لایکا، اطلاعات مربوط به فعالیت‌های حیاتی او از جمله نبض، تنفس، فشار خون و حرارت بدن به زمین فرستاده شد. دانشمندان با استفاده از این اطلاعات، برای نخستین بار به بررسی علمی آثار بی وزنی بر بدن موجود زنده پرداختند. این ارسال اطلاعات تقریباً یک هفته ادامه داشت و بعد از آن متوقف شد.

فضانوردی که خوابید

 «گرمان تیتف»، سرنشین «وستک-2» که در سال 1961 به عنوان دومین فضانورد، راهی مدار زمین شد، نخستین کسی بود که در فضا خوابید. سفر تیتف بیش از 25 ساعت طول کشید و از این رو، او ساعاتی از این زمان را به خوابیدن اختصاص داد.

ساندویچ فضایی!

 کیهان نوردان برای رفع گرسنگی، چه در ناوهای روسی و چه امریکایی تا سال 1965 از غذاهای خمیری در تیوپ هایی شبیه خمیردندان، استفاده می کردند. طی پرواز «جمینی-3» که در 23 مارس 1965 انجام شد، «جان هانگ» و «ویرجیل گریسام»، نخستین انسان هایی بودند که از ساندویچ گوشت در فضا به عنوان غذا استفاده کردند. نکته جالب این که ساندویچ‌ها را جان هانگ، به صورت قاچاق و غیرمجاز به فضا برده بود!

پرتاب ایستگاه

 دانشمندان می‌دانستند که فضای محدود سفینه ها، نمی تواند محل مناسبی برای زندگی طولانی در فضا باشد و نه فقط به لحاظ زمانی، بلکه از نظر تحقیقات هم جلوی کارهای بزرگ را می‌گیرد. به همین دلیل آنها سفینه بزرگ‌تری ساختند که آن را «ایستگاه فضایی» می نامند. اولین ایستگاه فضایی جهان «سالوت-1» نام دارد. این ایستگاه را، 19 آوریل 1971 شوروی راهی مدار زمین کرد. تا آن زمان هیچ سفینه ای با چنین ابعاد و موقعیتی به فضا پرتاب نشده بود.

رانندگی در فضا!

  نخستین کسانی که در ماه اتومبیل رانی کردند، دو تن از فضانوردان «آپولو-15» بودند. سفر آپولو-15 در 26 ژوئیه 1971 از پایگاه «کارناوال» آغاز شد. پژوهش های علمی کیهان نوردان در ماه با استفاده از اتومبیلی که با نیروی برق حرکت می کرد و در بدنه مه نشین جاسازی شده بود، دامنه وسیع تری نسبت به گروه های قبلی پیدا کرد. دیوید اسکات و جیمز ایروین در ماه حدود 18 کیلومتر رانندگی کردند و نام خود را به عنوان نخستین کسانی که در کره‌ای غیراز زمین توانسته‌اند اتومبیل‌رانی کنند، ثبت کردند.

جوجه‌های فضایی

در زمان پرواز ناو کیهانی «سایوز تی.ام-9» در بهار سال 1990 برای اولین بار در تاریخ پروازهای فضایی، شش جوجه در ایستگاه فضایی میر از تخم بیرون آمدند. 45 تخم بارور بلدرچین های ژاپنی به مدار ارسال شدند که از میان آنها فقط شش جوجه به دنیا آمدند.

منبع: همشهری آنلاین