گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با ‌آنکه مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کردند

که استخدام در آموزش و پرورش تنها از طریق مراکز تربیت معلم مجاز است و همچنین وزیر آموزش و پرورش از احیای مراکز تربیت معلم و تبدیل آموزشکده‌ها به تربیت معلم سخن گفت اما یکباره تصمیم گرفته شد تا مراکز تربیت معلم منحل شوند.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس با هشدار درباره تعطیلی مراکز تربیت معلم، آن را خط قرمز مجلس با حاجی‌بابایی اعلام کرد. علی کریمی فیروز‌جایی در این باره به فارس گفت: وزیر آموزش و پرورش باید تمام همت و توان خود را برای احیای مراکز تربیت معلم به‌کار گیرد و خط قرمز ما با حاجی‌بابایی نیز در این نقطه قرار دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به سخنان اخیر وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات مراکز تربیت معلم اظهار کرد: در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که ایمن‌ترین راه برای جذب نیرو در آموزش و پرورش، مراکز تربیت معلم هستند بنابراین با روند فعلی جذب نیرو در این وزارتخانه مخالف هستیم.

داستان تلخ انحلال و خالی ماندن ظرفیت تربیت معلم

داستان تلخ تعطیلی و انحلال برخی مراکز تربیت معلم از سال گذشته آغاز شد. تعطیلی مراکز تربیت معلم در حالی اتفاق می‌افتد که زمانی راه ورود نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش این مراکز بوده است. در تهران نیز مراکز تربیت معلم شهید ثانی، بلال حبشی و شهید رجایی تعطیل و برخی نیز ادغام شده‌اند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با انتقاد از رویکردهایی که منجر به خالی‌ماندن ظرفیت بیش از 20 هزار نفری مراکز تربیت معلم شده است، گفت: اطلاعات رسیده درباره مراکز تربیت معلم بسیار نگران‌کننده است و این مراکز به‌جای اینکه پاسخگو باشند به سمت انحلال می‌روند. علی عباس‌پور تهرانی‌فرد اظهار کرد: متأسفانه سیاست‌های مدونی درباره مراکز تربیت معلم و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای اتخاذ نشده است.

براساس آخرین اطلاعات، ظرفیت مراکز تربیت معلم در کنکور سراسری 22 هزار نفر و این ظرفیت مختص فرهنگیان اعلام شده است؛ درحالی‌که حدود 2 هزار فرهنگی بیشتر در کنکور شرکت نکرده‌اند. وی اضافه کرد: بنابراین به‌اندازه ۲۰ هزار نفر ظرفیت مراکز تربیت معلم خالی می‌ماند و عملا مراکز تربیت معلم به سمت انحلال پیش می‌روند. گزارش‌هایی داریم مبنی بر اینکه چندین مرکز تربیت معلم مهم منحل شد، یا در حال ادغام در مراکز دیگر هستند.