گروه شهری: ساخت و ساز در پهنه‌های مسکونی شهر تهران از این به بعد تنها براساس طرح جامع و تفصیلی شهر تهران به اجرا در خواهد آمد

به گزارش همشهری  شورای شهر تهران در ادامه تصویب بند سوم طرح تفصیلی شهر تهران که اختصاص به ضوابط و مقررات ساخت و ساز در 4 پهنه شهر تهران (مسکونی، اداری، خدماتی، تجاری) دارد، کار تصویب مقررات پهنه مسکونی شهر را به پایان رساند. به گفته خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران قرار است در جلسه بعدی مقررات و ضوابط مربوط به پهنه کار و فعالیت به تصویب برسد.

از نکات مهمی که دیروز به‌عنوان ضوابط ساخت و ساز در پهنه مسکونی به تصویب رسید این است که از این به بعد مجوز بلند مرتبه‌سازی‌ در پوشش هرمی یا پلکانی صادر نخواهد شد. دانشجو افزود: برای زمین‌های بیش از 3 هزار متر مربع هم به شهرداری تهران مهلت 6 ماهه داده شد تا مقررات جدید تدوین کند که تا آن زمان نیز معاونت شهر‌سازی‌ مسئول رسیدگی به درخواست‌ها است. دیروز همچنین مقرر شد ممنوعیت ساخت‌وساز در بناهای زیر 50 متر لغو شود منوط به اینکه تنها اجازه داشته باشند یک طبقه بسازند.

این مجوز به گفته دانشجو ازآن‌رو صادر شده که در بافت‌های فرسوده که اغلب بناها زیر 50 مترو فرسوده‌اند تاکنون تنها درصورت تجمیع اجازه صدور پروانه ساخت و ساز داشتند اما از آنجایی که طرح تجمیع با مشکلات فراوان و مقاومت ساکنین بافت‌های فرسوده مواجه شده و به سهولت محقق نمی‌شد،

شورای شهر تصمیم گرفت برای حل مشکل فرسودگی این بناها و رفع خطر ریزش آنها مجوز ساخت یک طبقه به مالکین اراضی زیر 50 متر داده شود. وی گفت: در آینده صاحبان اینگونه املاک اگر موفق به تجمیع با واحدهای مجاور خود شوند می‌توانند ارتفاع ساخت و سازشان را افزایش دهند. دیروز همچنین گزارش تفریغ بودجه سال 87 شهرداری به شورای شهر تقدیم شد.

به گفته دانشجو شهرداری تهران بسیار مصمم است به‌صورت دوره‌ای گزارش تفریغ بودجه خود را به‌منظور بررسی و نظارت به شورای شهر ارائه کند. وظیفه شورای شهر نیز این است که به‌عنوان ناظر این گزارش را بررسی کند. بنا براین گزارش دیروز شورای شهر تهران از شهرداری خواست پاسخ 6 مورد مغایرت برآمده از گزارش تفریغ بودجه سال 87 را پاسخ دهد.

دیروز خبرنگاران همچنین نظر سخنگوی شورای شهر را در باره ضایعه کشته شدن یک مسافر نابینای مترو بر اثر سقوط و تصادف با یکی از قطارها جویا شدند. در این باره دانشجو ضمن اعلام ابراز تأسف شورای شهر و شهرداری تهران از این حادثه غمبار و همدردی با بازماندگان متوفی گفت: امروز با توجه به اینکه محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز در جلسه شورای شهر شرکت داشت به این موضوع که آیا لازم است تمهیداتی برای پرهیز از وقوع مجدد اینگونه حوادث اندیشیده شود بحث و بررسی شد.

شهردار تهران دیروز تاکید کرد صرف‌نظر از اینکه در این حادثه شهرداری مقصر باشد یا نه هر آنچه از دستش برآید برای تسکین آلام خانواده این مرحوم انجام خواهد داد. دانشجو تاکید کرد: در مورد اینکه شهرداری در این حادثه مقصر است یا خیر نیز باید دستگاه قضایی تصمیم بگیرد اما دریافته‌های ما از بازبینی فیلم حادثه این است که به‌نظر می‌رسد این عزیز وقتی صدای قطار مسیر مقابل را می‌شنود به تصور اینکه قطار مسیر مورد نظرش رسیده بدون عصا به سمت سکو حرکت کرده، سقوط می‌کند و با وجود اینکه عده‌ای بلافاصله برای کمک به سمتش می‌روند اما فرصت نمی‌شود و قطار این سکو رسیده و منجر به وقوع این اتفاق ناگوار می‌شود.

موضوع مطالبات شهرداری از دولت سؤال دیگری بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد. در این باره دانشجو گفت: ارقامی که باید از سوی دولت برای تهیه اتوبوس و واگن مترو و غیره به شهرداری پرداخت می‌شد به موقع نرسیده است به همین دلیل دیروز قالیباف از شورای شهر خواست که کمک کنند این مطالبات هرچه سریع‌تر وصول شود.