همشهری آنلاین : رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه مجوز ایجاد دوره‌های کاردانی پیوسته ترمی برای نخستین بار در این دانشگاه اخذ شد، گفت: در حال حاضر حدود 600 هزار نفر متقاضی دوره‌های کاردانی پیوسته هستند که با اخذ این مجوز باید امسال در این دوره پذیرش دانشجو آغاز شود

به گزارش ایسنا، دکتر پورعباس در مراسم بیستمین گردهمایی واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی که در مرکز تربیت مربی کرج برگزار شد، با اشاره به فعالیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در وزارت کار عنوان کرد: در این سازمان فضاها و تجهیزات زیادی ایجاد شده است، به طوریکه حدود سه هزار مربی، بیش از 15 هزار کادر اجرایی، صدها مراکز آموزشی دولتی و هزاران مراکز آموزشی خصوصی در حال فعالیت در این سازمان هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه این سازمان تنها در سطح زیر دیپلم و حدود دیپلم فعالیت می‌کند، افزود: عمدتا مردم انگیزه ندارند که به این مراکز مراجعه کنند و کسانی انگیزه مراجعه دارند که احساس می‌کنند این آموزش‌ها در مورد شغل آنها مورد نیاز است.

پورعباس با بیان اینکه به طور طبیعی درون همه انسان‌ها با مدرک گره خورده است، اظهارکرد: در این سازمان‌ها مدارک در حد گواهینامه باقی مانده است.

وی با اشاره به تصویب اساسنامه جدید دانشگاه علمی کاربردی در سال 70 عنوان کرد: این اساسنامه حتی نفوذ 20 درصد قانون‌های گذشته را ندارد و ضعیف تر نوشته شده است.


اساسنامه فعلی دانشگاه علمی کاربردی باید قوی تر نوشته شود

رییس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه اساسنامه فعلی دانشگاه باید قوی تر نوشته شود و نیاز به بازنگری دارد، افزود: در حال حاضر دوره‌های کاردانی به حد وفور و دوره‌های کارشناسی ناپیوسته به حد عالی در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های دولتی زیر بار دوره‌های ناپیوسته نرفته‌اند که اگر می‌رفتند معلوم نبود این دوره‌ها را به دانشگاه علمی کاربردی می‌دادند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش وضع بهتر بود و توانستند مسئولین این حوزه را وارد آموزش عالی کنند، افزود: آموزش و پرورش توانست با ایجاد دوره‌های کاردانی در بین مردم ایجاد انگیزه کند تا مسیر عبور دیپلم به فوق دیپلم هموار شود و در این راستا دانشگاه علمی کاربردی توانست قدم دیگری در سطح کارشناسی بردارد.


ازسازمان ملی مهارت بد دفاع شد

پورعباس با بیان اینکه بحث سازمان ملی مهارت بد مطرح شد، افزود: متاسفانه در برابر این سازمان از همکاران علمی گرفته تا نمایندگان مجلس و دولت جبهه گرفتند و از کلمات نامناسب استفاده کردند و از سوی دیگر هم در مقابل این سازمان بد دفاع شد.

وی به طراحی نظام مهارتی در تمامی ابعاد اشاره و خاطرنشان کرد: سه زیر نظام آموزش‌های مهارتی، نظام صلاحیت‌های مهارتی و نظام جامع اشتغال کشور در حال طراحی هستند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: در تمامی کشورهای دنیا نظام‌های مهارتی مدارکی تولید می‌کنند که اعتبار آن مدارک به باقی ماندن فرد در آن مهارت است و اگر کسی خارج شد باید مهارت لازم را در مسیر جدید کسب کند.

وی با بیان اینکه بخش اشتغال به آموزش گره می‌خورد و باید به نقطه‌ای در کشور برسیم که هیچ فردی اجازه اشتغال بدون داشتن مهارت را نداشته باشد، افزود: دانشگاه ما یک دانشگاه فعال تر از گذشته است و اگر مسئولین استانی احساس می‌کنند مراکز آنها فعال نیست تجدید نظری در خود داشته باشند.


چگونگی جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه علمی کاربردی

پورعباس به وسعت فعالیت‌های ستاد مرکزی دانشگاه علمی کاربردی اشاره و اظهارکرد: در حال حاضر قرار شده است که شعبه جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه علمی کاربردی ایجاد شود تا تمامی کارهای صفر تا 100 در دانشگاه انجام گیرد.

وی با بیان اینکه با ایجاد شعبه جذب ظرف یک ماه آینده نباید صفی وجود داشته باشد، تصریح کرد: برخی‌ها ادعا کردند که تعداد افراد منتظر در لیست جذب به عدد صفر رسیده است، اما در حال حاضر 4 هزار نفر در صف هستند.

پورعباس با بیان اینکه برای دوره‌های ناپیوسته کارشناسی پودمانی جهت‌گیری خوبی آغاز شده است و تقریبا اقدانات لازم در این زمینه تمام شده است، عنوان کرد: شما مسئولین واحدهای استانی دانشگاه باید خود را برای ایجاد دوره‌های کارشناسی ناپیوسته پودمانی آماده کنید.

رییس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه کار وسیعی برای اجرای دوره‌های سطوح عالی آغاز شده است، افزود: امیدواریم برای مهرماه سال آینده حداقل چند دوره در حوزه‌های مختلف و در سطوح عالی اجرا شود.

پورعباس ادامه داد: هر سازمان، نهاد و وزارت خانه‌ای که در جهت کمک به این حرکت خود را آماده کند در اولویت قرار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کلیه آزمون‌ها و ثبت نام‌ها به روش جاری در حال انجام است، اما نگاه‌ها تغییر نیافته، تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم در دوره‌های نظری سر بخوریم.

رییس دانشگاه علمی کاربردی در خاتمه با اشاره به جلسه‌ای با وزیرعلوم عنوان کرد: در این جلسه مطرح شد که برای رسیدن به نظام جامع مهارت، اختیاراتی برای دانشگاه گذاشته شود تا بتوانیم دوره‌ها را به شکل مهارتی تبیین کنیم.