گروه شهری: وعده پرداخت اعتبارات ویژه برای توسعه حمل‌ونقل عمومی از محل صرفه جویی سوخت، محقق نشد.

دیروز جعفر تشکری‌هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با انتقاد از اینکه قرار بود در زمان سهمیه‌بندی بنزین از محل صرفه‌جویی سوخت کمک‌های ویژه‌ای به حمل‌ونقل عمومی شود، گفت: متأسفانه نه تنها کمک خاصی از محل صرفه جویی مصرف بنزین به حمل‌ونقل عمومی صورت نگرفت بلکه هنوز ردیف اعتبارات مصوب حوزه حمل‌ونقل نیز به‌طور کامل پرداخت نشده است و حتی قانون برداشت یک میلیارد دلاری مترو از حساب صندوق ذخیره ارزی که می‌توانست جهشی تاریخی را در حوزه حمل‌ونقل ایجاد کند،

محقق نشده است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی و خدمات شهری، با بیان اینکه حمل‌ونقل عمومی اساس و پایه توسعه هر کشور است و بدون تحقق آن توسعه پایدار معنا ندارد، گفت: موضوع ترافیک موضوع پیچیده‌ای نیست و 2 عامل اصلی دارد که یکی از آنها نبود حمل‌ونقل عمومی کار‌آمد و کافی است و دیگری هم مقرون‌به‌صرفه بودن و توجیه‌پذیرتر بودن استفاده از حمل‌ونقل شهری است.

تشکری هاشمی افزود: توسعه حمل‌ونقل عمومی چه در بخش درون‌شهری و چه برون‌شهری، ریلی، هوایی و دریایی از محورهای زیربنایی توسعه محسوب می‌شود که خوشبختانه طی سال‌های اخیر شاهد نوآوری‌های بسیار خوب و حرکت رو به جلو در عملکرد صنعتگران و سازندگان این حوزه بوده‌ایم؛ به‌گونه‌ای که در بسیاری از موضوعات به خودکفایی رسیده‌ایم. مثلا طی سال‌های اخیر تا 60 درصد در ساخت خطوط مترو و واگن‌ها به خودکفایی رسیده‌ایم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ما باید با عزم ملی و حمایت‌های همه‌جانبه نسبت به توسعه حمل‌ونقل عمومی اقدام کنیم، اظهار داشت: توسعه حمل‌ونقل عمومی نه‌تنها مشکل ترافیک را مرتفع می‌سازد بلکه کاهش معضلاتی دیگر مانند آلودگی هوا و آلودگی صوتی را نیز به‌دنبال دارد و حتی به‌طور مثال ساخت سالانه 20 کیلومتر مترو سبب ایجاد 180هزار شغل در کشور می‌شود و صرفه جویی بسیار کلانی در مصرف سوخت را هم به‌دنبال دارد.

تشکری هاشمی سرانه مالکیت خودرو در شهر تهران را به ازای هر سه نفر یک خودرو و در کل کشور به ازای هر 8 تا 9 نفر یک خودرو دانست و گفت: گرچه سرانه مالکیت خودرو در کشور ما نسبت به سایر کشورها بسیار پایین‌تر است، اما مشکل اصلی ما افراطی‌گری در استفاده از خودرو در نبود حمل‌ونقل عمومی است؛ به‌گونه‌ای که حجم سفرهای شهری با خودرو سبب اشغال تمام معابر ما می‌شود.