همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در بررسی اولین ماده لایحه برنامه پنجم توسعه دولت را موظف کردند که با همکاری سایر قوا "الگوی توسعه اسلامی - ایرانی" که مستلزم رشد و بالندگی انسان‌ها بر مدار حق و عدالت و دستیابی به جامعه‌ای متکی بر ارزش‌های اسلامی و انقلابی و تحقق شاخص‌های عدالت اجتماعی و اقتصادی باشد را تا پایان سال سوم برنامه تدوین و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسب این مصوبه، این الگو پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی مبنای تهیه برنامه ششم و برنامه‌های بعدی قرار می‌گیرد.

طبق این تبصره، دبیرخانه تهیه این الگو در قوه مجریه مستقر خواهد بود و روسای قوای سه گانه کشور موظفند با اتخاذ ساز و کارهای لازم در هر قوه به فرآیند تهیه آن کمک کنند.

طی بررسی ماده یک از فصل اول (فصل فرهنگ اسلامی - ایرانی) گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه پنجم، علی عباسپور تهرانی‌فرد، ضمن ارائه اخطار قانون اساسی بر اساس اصول 57 و 85 اصول تفکیک قوا و نیز این‌که نماینده نمی‌تواند وظایف نمایندگی را به دیگری واگذار کند، یادآور شد؛ که دکتر علی لاریجانی در پاسخ، اشکال قانون اساسی را بر این ماده مترتب ندانست.

هم‌چنین مصطفی کواکبیان، متذکر شد که حسب آنچه در صدر گزارش این برنامه برای مقطع سال‌های 89 تا 93 نگاشته شده، باید گفت که این مقطع مربوط به سال‌های 90 تا 94 است که باید اصلاح شود.

دکتر لاریجانی در پاسخ اظهار داشت: قاعدتا باید سال‌های 90 تا 94 نوشته شود. کمیسیون آیین‌نامه باید این موضوع را پیشنهاد دهد.

نمایندگان مجلس در بررسی ماده دوم این لایحه، دولت را موظف کردند که بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نظا‌منامه پیوست فرهنگی که تا پایان سال اول برنامه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد نسبت به تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های مهم و جدید اقدام نماید.

نمایندگان در تبصره این ماده، مصوب کردند که معاونت (معاونت برنامه‌ریزی) در ابتدای هر سال عناوین طرح‌های مهم موضوع این ماده را تهیه و به دستگاه‌های ذیربط جهت اجرا ابلاغ می‌نماید.

 

 

منبع: همشهری آنلاین