تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۹

فریبا خانی: این‌جا همه چیز رنگ و بوی انار می‌گیرد. خاصیت انار این است...بر روی هر چه بنشیند آن را پر از روح و زندگی می‌کند.

این‌جا چهارمین جشنواره انار است و هر روز کارگاهای هنری مختلفی برگزار می‌شود. این صندلی‌ که (عکس‌اش را پایین صفحه)می‌بینید با رنگ و روی انار تبدیل به یک اثر هنری متفاوت شده است...نگاه کن، حتی انارهای خشک شده که روی طاقچه می‌گذاریم هم زیبا هستند. انار یک میوه هنری است. یک اثر هنری است؛ باور می‌‌کنید؟

انارستان

من در انارستان بزرگ شدم. زمانی که گل‌های انار شکوفا می‌شد، من آن جا بودم و همراه گل‌های انار بزرگ شدم ...انارها حجیم می‌شدند و  سبز بودند و کم کم رنگ سرخ  آنها پیدا می‌شد. انارها بزرگ تر و آبدارتر می‌شدند و می‌شد آنها را چید و خورد. انارها  گاهی آن قدر آبدار می‌شدند که می‌ترکیدند و بعد سفره‌ای می‌شدند برای گنجشک‌های گرسنه و سارها...

این روزها در فرهنگ سرای اشراق، شهرداری تهران و وزارت جهاد کشاورزی چهارمین جشنواره انار را برگزار کرده‌اند که امروز، روز آخر آن است.

انارها در جعبه ها چیده می‌شوند. انارهای زیبارو که جهانی هستند پر از یاقوت؛ شبکه شبکه، و چه‌قدر خداوندگار انارها را زیبا طراحی کرده است.

بعضی انارها برای رُب انار انتخاب می‌شوند. ترش‌ها و ترک خورده‌ها... آب انار در ظرف‌های  بزرگ روی آتش از صبح تا شام می‌جوشد و کیست که نداند رب انار و لواشک انار چه‌قدر خوشمزه است...

یک خاطره اناری

من و برادرم دانه‌های انار را می‌شمردیم. چه‌قدر بودند دانه‌های انار؟ مادر بزرگ همیشه به ما می‌گفت:

«دانه‌های انار را دور نریزید. اگر هر کس اناری  را بی آن‌که دانه‌ای ازآن بیفتد بخورد، به بهشت می‌رود. چون یکی از دانه‌های انار بهشتی است.»

 و ما موقع خوردن انار چه‌قدر مراقب بودیم.

قدیم‌ها،‌ برای این که انار تا شب عید بماند، زمین را چال می‌کردند تا انارها در زیر خاک تازه بماند. در زمستان‌های سرد آن سال‌ها انگار انار در یخچال طبیعی محبوس بود. نزدیک سال تحویل چاله را می‌کندند و انارهای خاک شده را بیرون می‌کشیدند و آن را سر سفره عید می‌گذاشتند و بعد...

انار، یک میوه ایرانی و قدیمی است. انار یک میوه نمادین است. معنی لغوی انار هم از نور و روشنایی می‌آید... پر از نشانه زندگی... مظهر نور و روشنایی است. به خاطر همین در شب یلدا  به امید رویش نور و بلند شدن روزها انار می‌خوردند.

خاصیت دارویی  انار

می‌گویند یک عدد انار ۴۰ درصد نیاز روزانه شخص به ویتامین «ث» را تأمین می‌کند. همچنین، انار منبعی غنی از اسید فولیک و آنتی اکسیدان است.

انار سرشار از ویتامین‌های «آ»،«ب»،«ث» و«ای» و قند تانن و یک ماده مفید دیگر به نام «کره ماناتین» است. انار دارای آهن و ویتامین‌های لازم برای خون‌سازی است. انار خواص درمانی هم دارد. این میوه در صورتی که شیرین باشد، برای سینه و ریه بسیار مفید است. آب انار سنگین‌تر از دانه‌های انار است (یعنی گوارش آن سخت‌تر است). مغز و دانه‌های انار ملیّن (یعنی نرم‌کننده مزاج) است و گوشت‌های فیبری درون انار روده‌ها را تمیز می‌کند. انار با داشتن ویتامین «ب» سبب تقویت اعصاب می‌شود و به علت داشتن ویتامین «ب-6» ضد استفراغ و درمان کننده ویار زنان باردار است. بهترین موقع خوردن این میوه صبح و به صورت ناشتا است.

این‌که مردم ایران می‌گویند انار میوه بهشتی است نکته‌ای است که در قرآن هم به آن اشاره شده است. در سوره الرحمن از آن به عنوان میوه بهشتی و در سوره انعام هم از این میوه یاد شده است.

در فرهنگ‌سرای اشراق  بازارچه‌ای کاهگلی ساخته شده‌ و در غرفه‌های کاهگلی آن، انواع انار از انار ساوه و دماوند گرفته تا انار یزد، به علاوه برخی از فرآورده‌های انار و محصولات محلی عرضه می‌شود.

باغداران نمونه محصولات این باغ‌ها را از گوشه و کنار ایران به اینجا آوده‌اند. علاوه بر خود میوه در این نمایشگاه انواع فرآورده‌ها از جمله غذاها و دسرهای انار ارائه می‌شوند.یکی از غرفه داران که از ارومیه آمده است قرار است که نقل اناری خوشمزه با انا ردرست کند.یک کارگاه کودکان و نوجوانان هم هست که بچه‌ها در آن کاردستی‌هایی با موضوع انار درست می‌کنند. بعد کار دستی‌های متنوع بچه‌ها ، روی دیوار غرفه نصب می‌شود. هر شب در فرهنگ‌سرای اشراق جشنی به پا می‌شود و مردم علاوه بر خرید انار و محصولاتش، موسیقی اصیل ایرانی هم گوش می‌دهند. هر روز مسابقه‌های مختلفی هم برای تهیه غذاها و دسرهایی با انار برگزار می‌شودو برنامه‌های مختلف دیگر.

فرهنگ‌سرای اشراق بعد از فلکه دوم تهران‌پارس، در انتهای خیابان جشنواره قرار دارد.

منبع: همشهری آنلاین