کریم اعظمی: فابیو جانواریو، هافبک برزیلی سپاهان برخلاف بسیاری از بازیکنان خارجی فوتبال ایران، نمایش قابل توجهی در لیگ برتر داشته‌است.

 او با پیراهن فولاد و بعد از آن استقلال در فوتبال ایران چهره شد و 2سال در تیم آبی‌پوش تهرانی توپ زد. حضور جانواریو در استقلال اما دوام زیادی نداشت و او قبل از شروع این فصل به سپاهان یکی دیگر از تیم‌های مطرح فوتبال ایران نقل‌مکان کرد. جانواریو در فصل نقل و انتقالات لیگ برتر با چند پیشنهاد جالب توجه مواجه شد و حتی از لیگ قطر هم پیشنهاد داشت ولی در نهایت تصمیم گرفت فوتبالش را در ایران ادامه بدهد و سرانجام بعد از مذاکراتی که با مسئولان باشگاه سپاهان داشت قرارداد رسمی‌اش را با این تیم امضا کرد. این هافبک برزیلی معتقد است که تیمش امسال هم مدعی اول کسب عنوان قهرمانی است. او در مورد وضعیت سپاهان، شرایط خودش در این تیم و مسائل مختلف دیگر به سؤالات روزنامه همشهری پاسخ ‌داده است.

  • مثل اینکه کسب 7 امتیاز در 3 بازی اخیر وضعیت شما را بهتر کرده، اینطور نیست؟

بله همینطور است. خیلی خوشحالم که سپاهان روند صعودی‌اش را آغاز کرده است. از این هم خوشحالم که در یک تیم پرقدرت بازی می‌کنم و در اینجا دوستان جدیدی پیدا کرده‌ام. زندگی در ایران مثل زندگی در برزیل است و من خیلی راحتم. من در هفته‌های ابتدایی غایب بودم و وقتی سپاهان نتیجه نمی‌گرفت بیشتر ناراحت می‌شدم ولی همان زمان می‌دانستم که این اتفاقات تلخ تمام می‌شود و خدا کمک خواهد کرد تا برگردم. خدا را شکر می‌کنم که الان وضعیت بهتر شده و می‌توانم به سپاهان کمک کنم.

  • مقابل مس کرمان یک گل هم زدی.

بله ولی بعد از بازی خیلی ناراحت بودم. ما در این بازی نزدیک به 5موقعیت صددرصد گل را از دست دادیم و تیم برتر میدان بودیم. واقعا حیف شد که مس را نبردیم.

  • وضعیت فعلی خودت چطور است؟

خوشبختانه همه چیز خوب است. من ابتدای فصل مصدوم بودم و خیلی اذیت شدم. فکر می‌کردم خیلی زود برمی‌گردم ولی مصدومیتم طول کشید. الان اما مشکل خاصی ندارم و از لحاظ روحی هم شرایط بسیار خوبی دارم. من در انتظار روزهای بهتر هستم.

  • مثل اینکه بعد از تولد دخترت، روحیه‌ات به کلی تغییر کرده است؟

من ابتدای فصل مصدوم بودم و از لحاظ روحی شرایط خوبی نداشتم ولی حالا خوشحالم که خیلی چیزها عوض شده است. تولد دخترم یک چیز شبیه ‌رؤیا بود و من از این اتفاق خیلی خوشحالم.

  • فکر می‌کنی سپاهان امسال قهرمان شود؟

ما تیم خیلی خوبی داریم، چه از لحاظ بازیکن و چه از لحاظ سرمربی. من شانس سپاهان را برای قهرمانی در لیگ زیاد می‌دانم. هر چند در بازی‌های ابتدایی امتیازهای حساسی را از دست دادیم ولی الان به روزهای خوب برگشته‌ایم. سپاهان در فوتبال ایران یک تیم با شخصیت است و فکر می‌کنم امسال هم مدعی اول قهرمانی باشد.

  • چه تیم‌هایی رقیب سپاهان هستند؟

استقلال، پرسپولیس و ذوب‌آهن تیم‌های خوبی هستند ولی به‌نظر من ذوب‌آهن تیم بسیار خوبی است و یک رقیب جدی برای ما محسوب می‌شود. آنها نتایج بسیار خوبی گرفته‌اند و حتی به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده‌اند. اگر آنها در آسیا قهرمان شوند، من خیلی خوشحال خواهم شد.

  • قبل از شروع فصل اخبار متفاوتی در مورد مبلغ قرارداد تو با سپاهان شنیده شد. دوست نداری در این مورد صحبت کنی؟

یعنی بگویم چقدر پول گرفتم؟

  • دوست نداری بگویی؟

هیچ فوتبالیستی در مورد مبلغ قراردادش حرف نمی‌زند ولی باید بگویم که من پول زیادی از سپاهان نگرفتم.

  • پس چرا از استقلال رفتی؟

این حق من بود که بعد از 2سال بازی کردن در استقلال پیشنهاد جدید بدهم و در مورد مسائل مالی هم با مسئولان باشگاه حرف زدیم ولی به توافق نرسیدیم. مسئولان باشگاه می‌خواستند مبلغ ناچیزی را به قرارداد من اضافه کنند و این موضوع برای من راضی‌کننده نبود. در نهایت با سپاهانی‌ها حرف زدم و قرارداد امضا کردم.

  • همین موضوع باعث شد تا خیلی‌ها بگویند که سپاهان پول زیادی به تو داده تا راهی این تیم شوی؟

باز هم می‌گویم که پول زیادی نگرفتم و پیشنهاد من یک پیشنهاد معمولی بود. باشگاه سپاهان هم در همان ابتدا پیشنهاد خود را ارائه داد و در این مورد صحبت‌هایی کردیم تا در نهایت به توافق رسیدیم.

  • از انتخاب سپاهان راضی هستی؟

بله. من از بازی در سپاهان و زندگی در اصفهان راضی هستم و خوشحالم که مردم با من ارتباط خوبی دارند. اینجا اصلا احساس تنهایی نمی‌کنم و باید از لطف تمامی مردم ایران تشکر کنم که همیشه برخورد خوبی با من داشته‌اند. من دوست دارم تا پایان فوتبالم در ایران بمانم.

  • هنوز بازی‌های استقلال را دنبال می‌کنی؟

بله، من استقلال و هوادارانش را دوست دارم و تا جایی که امکان داشته باشد بازی‌های این تیم را می‌بینم.

  • دوست داری به استقلال برگردی؟

فوتبال قابل پیش‌بینی نیست و شاید برگشتم ولی الان بازیکن سپاهان هستم و از بازی در این تیم خیلی راضی‌ام.

  • سال 88 برای تو سال متفاوتی بود؛ گل قهرمانی استقلال را زدی و بعد در لیگ نهم نمایش بسیار خوبی داشتی. الان فکر می‌کنی بهترین بازیکن خارجی لیگ چه کسی باشد؟

من نمی‌دانم از چه کسی اسم ببرم!

  • خیلی‌ها از تو، ادینهو و ایگور کاسترو اسم می‌برند.

اگر از من اسم ببرند خیلی خوشحال می‌شوم ولی باید بگویم که کاسترو و ادینهو بازیکنان بسیار خوبی هستند و از درخشش آنها در فوتبال ایران خوشحال می‌شوم.

  • کار کردن با امیر قلعه‌نویی چطور است؟

به‌نظر من او بهترین مربی ایران است. من ارتباط خوبی با قلعه‌نویی دارم و حالا از این مربی به شناخت کامل رسیده‌ام.

  • خیلی‌ها معتقدند همیشه روی یک مدار حرکت می‌کنی. یعنی فراز و نشیب کمی داری. نظر خودت چیست؟

فکر می‌کنم برای هر کاری که می‌خواهی انجام بدهی باید تمرکز فکری داشته باشی. همه هوش و حواس من به فوتبال است و خوب تمرین کردن و بهترین کیفیت را در زمین بازی داشتن. هر وقت تمرکزم بیشتر بوده بهتر بازی کرده‌ام.

  • هنوز به یاد آن روزی می‌افتی که گل قهرمانی استقلال را در ورزشگاه ثامن مشهد زدی؟

‌بله، خیلی مواقع به آن گل که مقابل پیام مشهد زدم فکر می‌کنم. آن گل هدیه خدا بود چون من هم تا زمانی که بازی به پایان رسید، نمی‌دانستم گل قهرمانی را زده‌ام. انگار خدا می‌خواست یکدفعه من را شگفت‌زده کند. برایم جالب بود چون آخر بازی تازه فهمیدم گل قهرمانی استقلال را به ثمر رسانده‌ام.

  • بهترین و بدترین خاطره تو در 2سال اخیر چه بوده‌است؟

قهرمانی با استقلال جزو خاطرات شیرین من است ولی پارسال قهرمان نشدیم و در لیگ قهرمانان آسیا هم حذف شدیم که این جزو خاطرات تلخ من است. البته بیماری پدرم در سال گذشته خیلی من را آزار داد.

  • چرا کم گل می‌زنی؟

وقتی گل می‌زنید همه چیز تغییر می‌کند و یکباره متحول می‌شوید. گل زدن هم برای من نوعی تحول است که خیلی آن را دوست دارم ولی من مهاجم نیستم و وظیفه اولم بازیسازی است. اگر موقعیتی داشته باشم حتما گل می‌زنم؛ خصوصا روی ضربات ایستگاهی.