گروه اقتصادی: شورای پول و اعتبار به بانک مرکزی اجازه داد تا بازرسی‌های خود از مؤسسات اعتباری شامل بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی، تعاونی‌های اعتبار، شرکت‌های لیزینگ، صرافی‌ها و تمامی نهادهای پولی دارای مجوز بانک مرکزی را تشدید کند.

به گزارش همشهری، این دومین مصوبه نظارتی است که در هفته جاری از سوی شورای پول و اعتبار صادر شده است. شورای یادشده دستورالعمل بازرسی مالی و عملیاتی و اخذ اطلاعات از مؤسسات اعتباری را با هدف اطمینان از صحت و به هنگام بودن گزارش‌ها و اطلاعات دریافتی از مؤسسات اعتباری و ارزیابی وضعیت آنها و نیز اطمینان از حسن اجرای قوانین و مقررات ابلاغ کرده است. با اجرایی شدن این دستورالعمل، بانک مرکزی اجازه دارد به‌طور منظم یا موردی از مؤسسات اعتباری یادشده، شعب و واحدهای تابعه آنها در داخل یا خارج از کشور، بازرسی کند.

مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار حتی این اجازه را به بازرسان بانک مرکزی می‌دهد که به‌هنگام انجام بازرسی‌های خود، از تمامی اسناد و مدارک مؤسسات اعتباری، تصویر تهیه کنند و مؤسسات اعتباری موظفند امکان بازرسی و رسیدگی به عملیات، حساب‌ها، گزارش‌ها و سایر اسناد و مدارک خود را برای بازرسان بانک مرکزی یا حسابرسان منصوب از جانب بانک مرکزی بدون هیچ‌گونه محدودیتی فراهم کنند.

به‌گزارش خبرنگار ما، بانک مرکزی و کارکنان آن و نیز سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که به مقتضای وظایفشان از طریق بانک مرکزی به اطلاعات مربوط به مؤسسات اعتباری دسترسی دارند، موظفند این اطلاعات را محرمانه تلقی کرده و از افشای آنها خودداری کنند. همچنین انتشار آمار و اطلاعات مؤسسات اعتباری به‌صورت انفرادی یا تجمیعی توسط بانک مرکزی، به‌نحوی که شخص خاصی اعم از حقیقی یا حقوقی از آن قابل تشخیص نباشد، بلامانع است.