محمدرضا جمالی: وقتی نهضت مشروطه با هدایت علما و مردم به راه افتاد و با یک پیروزی ناتمام به برخی خواست‌های خود مبنی بر ایجاد عدالتخانه و بعد مشروط‌کردن و محدودکردن استبداد مطلقه شاهنشاهی رسید،وابستگان قدرت‌های بیگانه که دانش آموخته آن سامان بودند یا با سفارتخانه‌ها و انجمن‌های سری و مرموز آن زمان چون لژهای فراماسونری سر و سری داشتند کوشیدند تا نهضت را مطابق خواست بیگانگان به پیش ببرند.

سرانجام چنان شد که مجلس بر آمده از مشروطه به توپ بسته شد. استبداد صغیر بر کشور حاکم شد و آزادیخواهان اعدام شدند و سرانجام از بطن مشروطه، مستبدی چون رضاخان بیرون آمد و ایران را پس از یک رکود طولانی مجددا 57سال دیگر به عقبگرد و تباهی برگرداند.

جنبش مشروطه و دستاوردها و آفات آن می‌تواند این نکته را به ما بگوید که بیگانگان یک لحظه نیز برای عقبگرد و تباهی ما درنگ نخواهند کرد و از تاریخ ایران و حوادث آن گرفته تا اقدام اخیر آنها در ایجاد فتنه و ناامنی در کشور گویای یک خط توطئه و فتنه‌انگیزی است.

نظام سلطه جهانی و استکبار به انحای مختلف می‌کوشد تا بر فضای داخلی تاثیر بگذارد و اگر در زمانی شلیک توپ لیاخوف روسی استبداد را به کشور بازگرداند، امروزه ذهن‌های بیمار و مطبوعات وابسته و ماهواره‌های ویرانگر اخلاق و رسانه‌های سخن‌پراکن، دروغ‌باف و کتاب‌های مسموم نقش توپخانه‌های قدیم را بازی می‌کنند تا اذهان و دل‌ها را به جانب خود متمایل نمایند چرا که امروز زمان تسخیر خاک و جهانگشایی گذشته است و سلطه جویان معتقدند که باید فکر و اندیشه را اسیر کرد.

در جریان فتنه سال گذشته معاضدت و لشکرکشی نرم حزبی و سیاسی که ابزار سلطه دشمنان بود به خوبی نمایان شد. اختصاص برنامه 24ساعته شبکه‌های فارسی زبان بی‌بی‌سی و صدای آمریکا و بعد افزایش ساعات پخش برنامه‌های دیگر شبکه‌ها، پخش اخبار تحریف‌شده و جهت‌دار از حوادث فتنه و تشدید درگیری‌ها و تنش‌های داخلی حکایت از عمق توطئه‌ گسترده‌ای داشت و طراحان خارجی فتنه در تلاش بودند تا تکرار سرنوشت مشروطه را این بار برای انقلاب اسلامی رقم بزنند و به‌صورت مرموز انقلاب را از یکی از اهداف اصلی خود که استکبارستیزی است، منحرف نمایند.

اگرچه در مشروطه به دلیل ضعف رهبری واحد، استبداد شاهی و عدم بصیرت و آگاهی توده‌ها دشمنان موفق شدند اما در عرصه فتنه سال 88 به‌دلیل درایت جوانان پرشور و مردم مؤمن و وفادار و ایرانیان غیور و هدایت‌های حکیمانه رهبری معظم انقلاب اسلامی دشمنان ناکام ماندند.

به دیگر سخن در مشروطه ساختار دولت ‌- ملت از استحکام و دوام برخوردار نبود اما در دوران فتنه ساختار ملت‌- دولت از عمق و قوت بیشتری برخوردار بود که توانست جلوی گسترش ابعادفتنه پیچیده دشمنان مردم را بگیرد. نکته جالب و درخور تأمل در فتنه 88 بصیرت مثال‌زدنی مردم و بی‌بصیرتی برخی خواص و پیش‌تر بودن مردم در تحلیل حوادث از نخبگان بود.

در مشروطه مردم عادی سطح تحلیل خود را از روشنفکران غربزده می‌گرفتند و به نوعی مردم درگیر با موضوع مشروطه دنباله‌رو متجددان شده بودند که دلیل عمده و اصلی آن عدم بصیرت و آگاهی آنها بود که دست نامرئی بیگانگان را در سیر حوادث نمی‌دیدند.

بنابراین آنچه امروز بیش از هر چیزی در فضای غبارآلود و کدر سیاست‌زدگی بدان احتیاج داریم بصیرت است. مردم امتحان خود را در کوران حوادث به خوبی پس داده‌‌اند اما خواص برای گذر از گردنه‌ها و موانع صعب‌ احتیاج به بصیرت برای دیدن دست‌های نامرئی بیگانگان در نفوذ، دخالت و فتنه در کشور دارند تا دم خروس بیگانه را در فتنه انگیزی انکار نکنند!