تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۴

پگاه شفتی: «همیشه به من گیر می‌ده! فقط از من درس می‌پرسه! دوست داره من رو سر کلاس ضایع کنه! تمام مدت حواسش به منه تا از من سوتی بگیره و توبیخم کنه!... من می‌دونم این معلم از من متنفره!»

گاهی‌ وقت‌ها، دانش‌آموزها فکر می‌کنند بعضی معلم‌ها خصومت شخصی با آنها دارند و خیلی بیشتر از دیگران به آنها سخت می‌گیرند. شاید این احساس یک‌طرفه باشد و شاید هم نباشد. اگر تو هم فکر می‌کنی ممکن است یکی از معلم‌هایت خصومت شخصی با تو داشته باشد، خوب به این راهکارها توجه کن:

1- قبل از این‌که نتیجه بگیری کمی دقت کن. ببین چه کارهایی معلمت را بیشتر ناراحت می‌کند؟ حرف زدن سر کلاس؟ دست‌خط بد؟ بی‌توجهی به درس؟ بعد از این‌که نقطه‌ضعف را پیدا کردی باید سعی کنی این نقطه‌ضعف را در خودت برطرف کنی. همیشه سعی کن سر کلاس این معلم رفتارت بدون عیب و نقص باشد و تکالیفت را به بهترین نحو انجام بدهی.

2- بعد از کلاس، با دوستانت در مورد رفتار معلم صحبت کن. اگر واقعاً معلم به تو بیش از بقیه سخت می‌گیرد، حتماً آنها هم چنین احساسی دارند. در صورتی‌که دوستانت چنین حسی نداشتند، یقین بدان که اشتباه کرده‌ای!

3- اگر دوستانت معتقدند این معلم با آنها هم رفتار خوبی ندارد، گرچه امیدوارکننده نیست، دست‌کم، می‌توانی مطمئن باشی که معلم مشکل شخصی‌ای با تو ندارد و ذاتاً کمی بداخلاق است.

4- می‌توانی از مادر یا پدرت بخواهی با معلمت صحبت کنند و به او بگویند که تو سر کلاس او چه احساسی داری و از او بخواهند به‌طور خصوصی با تو صحبت کند و مشکل حل شود.

5- اگر دوست نداری این مسئله را با پدر یا مادرت در میان بگذاری، می‌توانی خودت به طور خصوصی با معلم صحبت کنی. موقع صحبت کردن حواست باشد که فقط به نکاتی اشاره کنی که واقعاً اتفاق افتاده است. اگر بخواهی در بیان واقعیات از تخیلت کمک بگیری و پیش‌داوری کنی، بحث به بیراهه می‌کشد و معلم به جای این‌که در صدد رفع مشکل بربیاید، در موضع دفاع از خودش قرار می‌گیرد.

6- اگر همه این کارها را انجام دادی و مشکل همچنان پابرجا بود، فقط کار و وظیفه خودت را انجام بده؛ مؤدب باش و هیچ نگرانی‌ای در مورد معلمت نداشته باش. باور داشته باش که این فقط یک اتفاق است. تو باید این درس را با معلمی بگذرانی که کمی سخت‌گیر است؛ فقط همین. اما خوشبختی این‌جاست که این معلم تا ابد معلم تو نخواهد بود!

منبع: همشهری آنلاین