تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۸

محمد سرابی: یک زن 20 ساله رئیس پلیس خطرناک‌ترین شهر مکزیک شد؛ این موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید پیش از او، 15 مرد از قبول این سمت خودداری کردند.

صحنه‌های درگیری قاچاقچیان مواد مخدر و پلیس، یا درگیری قاچاقچیان را با هم بیشتر در فیلم‌های سینمایی می‌بینیم. این صحنه‌ها خیلی هیجان‌انگیز است و گاهی تماشاگر دوست دارد در یکی از ماجراهای فیلم حضور داشته باشد؛ ولی در دنیای واقعی زندگی کردن در شهری که مرکز جرم و جنایت باشد ترسناک است. بعضی از شهرهای امریکای مرکزی و جنوبی چنین وضعیتی دارند. خط تجارت مواد مخدر از مزارع کشت ماری‌جوانا و کوکائین در امریکای جنوبی آغاز می‌شود و به مکزیک می‌رسد تا مواد مخدر در آن‌جا به دست مصرف‌کنندگان اصلی در امریکا و کانادا برسد یا از آن راه به اروپا فرستاده شود. به همین دلیل تجارت مواد مخدر در مکزیک کار پردرآمدی است و کسانی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند در میان سیاستمداران و مأموران پلیس هم نفوذ دارند.

آنها برای حفاظت از مواد مخدر و پول‌های به دست آمده از فروش آن و همین‌طور رقابت با دیگر گروه‌ها، دسته‌هایی از افراد مسلح تشکیل می‌دهند و دائماً درگیری‌های خونین ایجاد می‌کنند. شهر «خوارز» در نزدیکی مرز امریکا یکی از این شهرهاست. چند هزار نفر تا به حال در درگیری‌های این شهر کشته شده‌اند. شهردار قبلی هم یکی از آنها بود. شهردار جدید نتوانست هیچ کس را برای ریاست پلیس پیدا کند تا این‌که ماریسول والس گارسیا که دانشجوی جرم‌شناسی است و یک پسر کوچک دارد. این سمت را قبول کرد. البته او در اولین کنفرانس خبری خود اعلام کرد که قصد درگیری مسلحانه با تاجران مواد مخدر ندارد، ولی می‌خواهد در این شهر امنیت را جایگزین ترس کند.

منبع: همشهری آنلاین