همشهری آنلاین: سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پیش از این در هفته گذشته در نامه خود خطاب به اشتون پیشنهاد داده بود مذاکرات در استانبول و در تاریخ 23 نوامبر یا 5 دسامبر برگزار شود.

"به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه؛ کاترین اشتون" نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور بین الملل و سیاست امنیتی، قصد دارد پیشنهاد ایران را پذیرفته و مذاکره گروه "1+5" (روسیه، آمریکا، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) با ایران را برای 5 دسامبر برنامه ریزی کند، اما مکان این مذاکرات به جای استانبول که ایران پیشنهاد کرده بود در سویس خواهد بود. این مطلب را روز جمعه "خبرگزاری رویتر" به نقل از یک نماینده اتحادیه اروپا که نام وی برده نشد، گزارش داد.

"سعید جلیلی"، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پیش از این در هفته جاری در نامه خود خطاب به اشتون پیشنهاد داده بود مذاکرات در استانبول و در تاریخ 23 نوامبر یا 5 دسامبر برگزار گردد.

نماینده اتحادیه اروپا در این مورد گفت: "انتظار می رود کاترین اشتون پاسخ ایران را تا پایان امروز داده و با پیشنهاد ایران برای دیدار در5 دسامبر موافقت کنند، اما مکان این ملاقات استانبول نخواهد بود. این مذاکرات در جایی در اروپا و احتمالا در سویس برگزار خواهد شد. ممکن است پیشنهاد شود دیدار تکمیلی بعدی در استانبول باشد".

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در روز چهارشنبه 10 نوامبر اعلام کرد که تهران پیشنهاد می کند در مذاکرات آتی با گروه "1+5" به جای مسئله هسته ای مسائل بین المللی بررسی شود. این اظهارات پس از آن ایراد شد که نمایندگان ایران چندین بار به تناوب آمادگی این کشور را برای مذاکره با گروه "1+5" تکذیب و تائید کرده بودند.

اشتون پیش از این تصریح کرده بود که موضوع مذاکرات آتی باید تمامی جنبه های برنامه هسته ای ایران را دربر گیرد. اما روز سه شنبه "منوچهر متکی" وزیر امور خارجه ایران مذاکره در این موارد با گروه "1+5" را کاملا غیر قابل قبول خواند. در عین حال سایت وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران فقط تحت شرایط "بیانیه تهران" آماده مذاکره در مورد مسئله تبادل اورانیم غنای پائین با اورانیوم 20% است.

بنا بر این گزارش روز سه شنبه (کاظم) جلالی (سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران) در نامه خود به اشتون تائید کرد که ایران در صورت انجام چهار شرط این کشور که در ماه ژولای اعلام شده بود آماده از سرگیری مذاکرات در مورد برنامه هسته ای خود است. بر اساس این شروط ، اولا مذاکرات باید دقیقا متناسب با محتوا و قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی و قوانین بین المللی باشد؛ دوم این که سران کشورهای غربی تعیین کنند چه می خواهند، جنگ و یا صلح؛ سوم اینکه گروه "1+5" در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات نباید هیاهو به پا کند و چهارم اینکه گروه "1+5" باید نظر خود را نسبت به توان هسته ای اسرائیل به طور صریح بیان کند.

منبع: همشهری آنلاین