همشهری آنلاین: وزیر اطلاعات ایران امروز در یک نشست خبری درباره موضوعات مختلفی چون مسائل آذربایجان، مفاسد اقتصادی، توقیف روزنامه ایران، پرونده رامین جهانبگلو، حادثه میدان هفت‌تیر و قاچاق سلاح سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات در این نشست گفت: همه اقوام در جمهوری اسلامی، ایرانی و مسلمان هستند و مسایل قومیتی به هیچ وجه تهدیدی برای امنیت کشور تلقی نمی‌شود.

وی افزود: مسایل قومی در ایران، نه تنها تهدید تلقی نمی‌شود بلکه فرصت است تا طوایف مختلف بر اساس اشتراکات مذهبی و فرهنگی، به وحدت ملی فکر کنند و اجازه ندهند دشمن سودبری کند.

وزیر اطلاعات اظهار داشت: البته ما نباید غافل شویم که دشمن از این فضا بهره‌برداری کند و تهدیدی را متوجه امنیت ملی کشور کند و ما نیز تاکید داریم که مطالبات تمامی اقوام و طوایف کشور در نظر گرفته شود.

آذربایجان
محسنی اژه‌ای با اشاره به حوادث اخیر در آذربایجان گفت: در این حوادث برخی جریانات ضد انقلاب از طریق ماهواره تلاش کردند که موج سواری کنند و البته مردم خوب آذربایجان در عرصه ظاهر شدند و اجازه ندادند که دشمن بهره برداری کند.

وزیر اطلاعات افزود: در این میان، افرادی فریب خورده با کارهای ناشایست و ضد امنیتی خود باعث ایجاد حوادث ناگواری شدند که بحمدا... دستگاه‌های ذیربط با آنها برخورد جدی کردند.

وی با رد اینکه وزارت اطلاعات در این حوادث منفعل عمل کرده است، افزود: وزارت اطلاعات منفعل نبود بلکه از همان لحظه اول در صحنه حضور داشت و هیچکس تصور نمی‌کرد که وزارت اطلاعات بطور کامل در صحنه حضور داشته باشد و دشمن به این موضوع نیز اذعان کرده است که به مانند دفعات قبل شکست خورده است.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: حضور مردمی مناطق آذربایجان در محکومیت این غائله نشان داد که وزارت اطلاعات فعالانه در این منطقه حضور داشته و بسیار جدی با خاطیان برخورد کرده است.


وزیر اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا کشوری بیگانه بطور مشخص در حوادث آذربایجان دخالت داشته است؟ گفت: البته نمی‌توان گفت که کشوری مشخص در حوادث آذربایجان دخالت مستقیم داشته است اما رد پای بسیاری از کشورها مانند آمریکا در ایجاد ناامنی در این حوادث محرز شده است.

وی تصریح کرد: آمریکا از اقدامات جمهوری اسلامی ایران بسیار عصبانی است و تلاش می‌کند تا با ایجاد ناامنی جمهوری اسلامی را بی‌ثبات کند.

محسنی اژه‌ای اظهار داشت: آمریکا نه تنها از ‪ 75‬میلیون دلار برای براندازی جمهوری اسلامی استفاده می‌کند، بلکه بسیار بیشتر از این مبلغ را در راه براندازی از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی ، دادن امکانات و پول برای مخالفان نظام مصرف می‌کند تا آنها را برای ایجاد ناامنی در ایران استفاده کند.

وزیر اطلاعات گفت: آمریکا تلاش می‌کند تا از طریق عوامل داخلی و خارجی خود و در جهت براندازی آنها را سازماندهی و حمایت کند و البته از وظایف اصلی وزارت اطلاعات است که این جریانات را رصد کرده و راهکارهای مقابله با آنها را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهد.


دستگیری جاسوسان خارجی
محسنی اژه‌ای در خصوص مساله براندازی نرم از سوی آمریکا گفت: ایالات متحده به دنبال ایجاد انقلاب‌های مخملی در برخی کشورهای آسیای میانه و از جمله ایران بوده است و می‌خواهد از این طریق با ایران مقابله کند.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: برخی افراد در داخل کشور بخشی از برنامه آمریکا را از طریق ایجاد هماهنگی در کشور با برخی عوامل خارجی و انجام ماموریت‌های ویژه پیاده می‌کنند.

وی در عین حال گفت: البته ما در حال تحقیق هستیم و برخی افراد را نیز دستگیر کرده‌ایم و در حال تکمیل پرونده هستیم و تا پرونده تکمیل نشود جزئیات آن را مطرح نخواهیم کرد.


حادثه میدان هفتم تیر
وزیر اطلاعات اظهار داشت: متاسفانه دشمن دام امنیتی باز کرده است و تلاش می‌کند که برخی افراد را به این دام جذب کند.

محسنی اژه‌ای گفت: از وظایف وزارت اطلاعات است که از اقشار و احزاب مختلف در مقابل دشمن و دام‌های امنیتی- اطلاعاتی صیانت کند و در این میان وزارت اطلاعات تلاش داشته به آنهایی که ظن ارتباط با دام‌های امنیتی داشته‌اند تذکر دهد تا در مسیر دشمن قرار نگیرند.

وی با اشاره به تجمع اخیر در میدان هفتم تیر تهران گفت: حرکت برخی افراد در این تجمع ناصحیح بود و خواست دشمن و باید به صراحت بگویم این حرکت از خارج هدایت می‌شد و وزارت اطلاعات نیز بر حسب وظیفه با هماهنگی سایر دستگاهها آن را خنثی کرد.

وزیر اطلاعات با اشاره به برخی دستگیری‌ها در این تجمع گفت: قوه قضاییه در این مورد از وزارت اطلاعات خواست که در مورد افراد دستگیر شده تحقیق کند تا ببیند این افراد با جریانات خارجی چه ارتباطی دارند و در نهایت نتیجه را به دستگاه قضایی اعلام کند.

دولت نهم و پیشتازی مبارزه با فساد
وزیر اطلاعات در ادامه گفت: دولت نهم و شخص رییس جمهوری، پیشتاز مبارزه با فساد اقتصادی است تا کوچکترین فسادی بوجود نیاید و هیچ امتیازی نیز برای هیچ گروه و دسته‌ای قائل نیست. ضعیف کشی نیز نمی‌کند.

وی در عین حال افزود: البته برخورد با مفسدان اقتصادی فقط یک سو از اقدامات دولت در این راستاست. در سوی دیگر، دولت تلاش می‌کند تا امنیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را تأمین کند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: ما این گلوگاه‌ها را شناسایی کرده‌ایم تا مسایل و زمینه‌هایی را که باعث فساد می‌شود، از بین ببریم. نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی کنیم و ضعف‌هایی که در سیستم اطلاعاتی وجود دارد برطرف کنیم.


محسنی اژه‌ای درخصوص برخورد وزارت اطلاعات با مفاسد اقتصادی گفت: از جمله کارهایی که بعد از توصیه مقام معظم رهبری در وزارت اطلاعات ایجاد شد، تشکیل معاونت اقتصادی بود.

وزیر اطلاعات اظهار داشت :در دوره جدید نیز، وزارت اطلاعات تلاش دارد این معاونت با انگیزه لازم و نشاط کار خود را در حوزه معاونت اقتصادی انجام دهد.

محسنی اژه‌ای گفت :در این راستا، معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات با همه اعضای دولت، معاونین وزرا و روسای سازمان‌ها جلسه‌ای را تشکیل داد و در آن جلسه گفتیم که در دستگاه‌ها نباید فساد ایجاد شود و اگر فسادی بوجود آمد باید جلوی آن را بگیریم و مسئولان دستگاه‌ها نیز باید کمک کنند.

وی اضافه کرد: اولین توصیه من به معاون جدید اقتصادی وزارت اطلاعات این بود که با تمام دستگاه‌های مرتبط اعم از کشوری و لشگری هماهنگ باشد و من در جلسه‌ای عنوان‌های قانونی جرایم و راهکارهای مقابله با مفسدان اقتصادی را نشان دادم چرا که آگاهی از قانون می‌تواند به پیشگیری از مفاسد اقتصادی کمک کند.


حمایت از بخش خصوصی و هشدار به سوءاستفاده کنندگان
محسنی اژه‌ای تاکید کرد: ما از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حمایت می‌کنیم اما سرمایه‌گذاری از طریق سالم و در چارچوب مقررات نظام.

وزیر اطلاعات گفت: نظام امنیتی در کشور با بیشتر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جلسه داشته و مشکل آنها را شنیده است.

وی افزود: بطور مشخص در ‪ 16‬استان از جمله تهران، گیلان، مازندران، اصفهان، کرمانشاه، هرمزگان و با تعداد دو هزار نفر از فعالان بخش خصوصی گفت‌وگو داشته‌ایم و آنها نیز مشکلات خود را از جمله وجود بوروکراسی در کشور بیان کرده‌اند.

وزیر اطلاعات اظهار داشت: یکی از مسایلی که لازم است در این خصوص شناسایی شود نقاطی است که دچار مفاسد اقتصادی شده و ایجاد نارضایتی کرده و به مردم ضرر رسانده است. اینها در اولویت وزارت اطلاعات است.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: بخش‌هایی که به نارضایتی عمومی دامن زده در هر استان شناسایی شده است. اول به آنها تذکر داده‌ایم تا درست شوند. اگر درست شدند که هیچ، وگرنه وزارت اطلاعات به آنها هشدار خواهد داد که بزودی دستگاه‌های قضایی، اطلاعاتی و امنیتی به سراغ آنها خواهند آمد.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: ما مصمم هستیم با این افراد در هر رده و مقامی برخورد جدی کنیم.

محسنی اژه‌ای هشدار داد: این افراد از کارهای فاسد خود دست بردارند و به حقوق خود طبق قانون پایبند باشند، در غیر اینصورت با آنها برخورد جدی خواهد شد.

وزیر اطلاعات افزود: در این خصوص حدود ‪ 50‬ پرونده در طی ‪10‬ ماه گذشته تشکیل و تحویل مقامات قضایی شده است و دو برابر این تعداد در حال تحقیق است.


مبارزه با قاچاق اسلحه
محسنی اژه‌ای گفت: ورود اسلحه به صورت غیر مجاز توسط عوامل و کانون‌های مختلف زیاد شده است. وظیفه جلوگیری از آن، در ابتدا وظیفه نیروی انتظامی است، اما در صورت لزوم وزارت اطلاعات نیز برای جلوگیری از ورود سلاح غیرمجاز برنامه دارد .

وزیر اطلاعات افزود: وزارت اطلاعات هم اکنون نیز با ورود سلاح‌های قاچاق به شدت مبارزه می‌کند، به طوریکه از شهریور سال گذشته تا آخر اردیبهشت ماه سال جاری بیش از ‪ 215‬نفر از عوامل اصلی را دستگیر و از آنها یک هزار و ‪ 800‬ قبضه سلاح جمع‌آوری کرده است.

اصلاح ساختار وزارت اطلاعات
اژه‌ای با اشاره به متغیر بودن شرایط جهانی افزود: وزارت اطلاعات بر اساس شرایط جدید جهانی تلاش کرده است دوره کاری جدید، تعریفی دوباره از کار خود داشته باشد و در همین راستا از روزهای اول نسبت به سیاست‌های جدید، اصلاح ساختار، تغییر روش‌ها و تاکتیک‌ها همت گماشته‌است.

وزیر اطلاعات در این مورد گفت: در این دوره، وزارت اطلاعات با نشاطی مضاعف و تلاشی بیشتر و انگیزه‌ای بالا و فراتر از گذشته در صحنه حضور داشته است و در نهایت تلاش خواهد کرد همگام با دولت عدالت‌محور و عدالت‌گستر به جلو حرکت کند.

محسنی اژه‌ای در خصوص عملکرد وزارت اطلاعات در دولت نهم گفت: این ارزیابی را به مردم و رسانه‌ها واگذار می‌کنیم، اما روی هم رفته ارزیابی من بسیار مثبت است.

وی تصریح کرد: دولت نهم، با سیاست‌های جدید و شعارهای اصلی و کلیدی عدالت ، مهرورزی و پیشرفت همه جانبه کشور وارد میدان شده و تلاش می‌کند که این شعارها محقق شود.

وی اضافه کرد: همه اعضای دولت از جمله وزارت اطلاعات، همپای این سیاست فعالیت می‌کنند.

محسنی اژه‌ای گفت: خدمت بدون منت، شعار دولت نهم بوده است و در این راستا تلاش کرده است همه فرصت‌ها و امکانات را توزیع عادلانه کند.

وی افزود: به همین دلیل، دشمن می‌خواهد دولت در این زمینه‌ها توفیق نداشته باشد و تلاش می‌کند با اقدامات خود، دولت را ناکارامد جلوه دهد.


وضعیت امنیتی کشور
وزیر اطلاعات گفت: امروز کشور ایران ازجمله کشورهای باثبات منطقه است که دارای مرزهای باثباتی است.

محسنی اژه‌ای افزود: آمریکا تصور می‌کند جمهوری اسلامی ایران استحاله شده است و اتفاقی که در تیر 84 افتاد، یکبار دیگر محاسبه دشمن را برهم زد.

دشمن احساس کرد که جمهوری اسلامی ایران در مقابله با منافع سلطه یک روح جدیدی گرفته و طبیعی است آمریکا دشمن خود را هدف قرار دهد و تلاش کند که در کشور ناامنی و نارضایتی ایجاد کند.

وزیراطلاعات تصریح کرد: ایران از امنیت خوب و بسیار بالا برخوردار است که در مقایسه با دیگر کشورها این امنیت با ضریب بالا نیست.

وی در عین حال گفت: البته ناامنی آنقدر نیست که ثبات کشور را برهم زند. هرچند این مقدار ناامنی هم برای ایران زیاد است.

محسنی اژه‌ای افزود: وزارت اطلاعات، امروز با توجه به فشارهایی که بر جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود، توانسته به توانمندی بالایی دست پیدا کند.

وی تأکید کرد: ضربه‌هایی که دشمن از وزارت اطلاعات خورده، بسیار حیرت‌آور بوده و اطلاعاتی که از درون جلسات محرمانه دشمن به دست می‌آوریم، آنها را گیج و عصبانی کرده و برای همین است که دستگاه اطلاعاتی ایران را متهم می‌کنند که از دیگر کشورها در این راه کمک می‌گیرد.

وزیر اطلاعات اظهار داشت: امروز وزارت اطلاعات از لحاظ فنی و تجربی توان بسیار بالایی دارد که برای دشمن غیرقابل قبول است.

محسنی اژه‌ای گفت: آمریکا در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 84 که میلیون‌ها نفر رأی دادند و کسی مانند دکتر احمدی نژاد را انتخاب کردند، کسی که شعار اسلامی، ارزشی و انقلابی می‌داد، از رأی مردم عصبانی شد دست به اقداماتی زد و نشان می‌داد از نتیجه این انتخابات راضی نیست.

وی افزود: دشمن احساس کرد که نسبت به ایران باید تجدید نظر کند، لذا تلاش کرد جاسوسان بیشتری را به سوی ایران گسیل کند تا توانایی‌ها و ضعف های نظام جمهوری اسلامی را بدست آورد و در این میان، عوامل ضعیف النفسی را نیز جذب کرده و در دستگاههای مختلف گمارده تا منویات آمریکا را اجرا کنند.

وی گفت: کار وزارت اطلاعات، اشراف بر جاسوسان خارجی و شناسایی آنهاست و سیستم اطلاعاتی ایران، آنقدر قوی است که آنها را رصد کرده و گاهی با دادن اطلاعات غلط آنها را به انحراف کشانده است .


«برخی تشکل‌های غیردولتی عامل کشورهای بیگانه هستند»
وزیر اطلاعات در خصوص تشکل‌های غیردولتی اظهار داشت: آمریکایی‌ها امروز از ایران به شدت عصبانی هستند و تلاش می‌کنند با اقدامات خاصی به سوی براندازی جمهوری اسلامی حرکت کنند و در این راه روی طوایف و تشکل‌های غیردولتی حساب باز کرده‌اند.

محسنی اژه‌ای افزود: در حال حاضر، تشکل‌های غیردولتی سه دسته هستند که برخی از آنها بسیار مؤثر و در جهت منافع ملت حرکت می‌کنند، برخی دارای سلایق متفاوتی هستند و البته خطاهایی هم دارند که به آنها تذکر داده‌ایم، اما برخی از این تشکل‌ها همسو با دشمن هستند، به طوریکه برخی از اعضای این تشکل‌ها را دعوت می‌کنند، به آنها پول و امکانات می‌دهند تا برای براندازی جمهوری اسلامی از آنها کمک بگیرند.

وی گفت: برخی افراد در داخل کشور به آمریکا دعوت شده‌اند تا آرام آرام و جذب شوند و تحت پوشش تجارت، تحصیل، شرکت در سمینار و همایش گزینش شده و از آنها بعنوان یک عامل در داخل و برای براندازی نرم استفاده کنند.


تکذیب وجود اسکله‌های غیر مجاز
وزیر اطلاعات در خصوص اسکله‌های غیر مجاز نیز گفت: اکنون اسکله‌ای غیر مجاز در کشور وجود ندارد و اگر موردی هم باشد، از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا پیگیری می‌شود.

محسنی اژه‌ای در خصوص سئوالی در خصوص شرارت‌های گروه ریگی اظهار داشت: وزارت اطلاعات از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیر بازداشت شخص عبدالمالک ریگی توسط پلیس بین‌الملل است.


روزنامه ایران
وزیر اطلاعات با اشاره به توقیف روزنامه ایران و چشم انداز انتشار مجدد آن گفت: دادگاه روزنامه ایران مسیر عادی خود را طی می‌کند و وزارت اطلاعات هم نظرش را به دستگاه قضایی انتقال داده است ،اگر هم دادگاه مطبوعات به این نتیجه برسد که روزنامه ایران منتشر شود، این کار انجام می گیرد.


اطلاع رسانی رسانه‌ها
محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: مردم باید از آنچه مربوط به سرنوشت شان است، مطلع شوند و این وظیفه به عهده رسانه هاست که بطور صحیح اطلاع رسانی کنند.

وزیر اطلاعات افزود: اکنون اعتماد بین مردم و رسانه کاهش یافته است، در حالی که مردم باید به رسانه‌ها اعتماد کامل داشته باشند. اگر چنین فضایی ایجاد شود، من مطمئن هستم که هم رسانه‌ها و هم مردم و هم مسوولان نفع می‌برند.

رامین جهانبگلو
از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری کار ایران، وزیر اطلاعات در نشست امروز گفته است: یکی از راهکارهایی که آمریکا برای براندازی نه تنها ایران بلکه برخی کشورهای دیگر در آسیانه میانه دنبال می‌‏کند، انقلاب‌‏های مخملی یا رنگینی است که موضوع دستگیری رامین جهانبگلو نیز در همین راستاست.

آقای جهانبگلو مأموریت یافته بود برای بخشی از این هدف آمریکا تلاش‌‏هایی را در داخل داشته باشد، از جمله این که جریان‌‏هایی را به این منظور هماهنگ کنند.

وی افزود: برخی از امکاناتی که در اختیار وی قرار داده شد بود و برخی ارتباطاتی که داشتند، کاملاً اقدامات سازمان یافته و مأموریتی بود که ایشان در این زمینه بازداشت شدند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. وزیر اطلاعات تصریح کرد: هنوز تحقیقات در این زمینه تکمیل نشده است که پس از تکمیل تحقیقات در این مورد تصمیم‌‏گیری می‌‏شود که آیا جزییات مسئله را می‌‏توان بازتر کرد یا خیر.