نتایج یک تحقیق جدید حکایت از آن دارد که کودکانی که مادرانشان به شدت بر نحوه غذا خوردنشان نظارت می‌کنند و رژیم غذایی آنها را تحت کنترل دارند، در آینده به احتمال زیاد پرخور خواهند شد.

به گزارش رویترز، در مقابل، آن‌دسته از کودکانی که مادرانشان آنها را به غذا خوردن ترغیب می‌کنند احتمال دارد در آینده کم‌غذا یا نسبت به انواع و اقسام خوراکی‌ها خرده‌گیر شوند.

این یافته‌ها که در نشریه انجمن رژیم غذایی آمریکا انتشار یافته‌اند لزوما به معنای آن نیست که کودکان حتما نسبت به استراتژی‌های غذایی که پدران و مادرانشان برایشان ترسیم می‌کنند واکنش عکس نشان می‌دهند.

در واقع محققان بر این باورند که والدین به احتمال زیاد نظارت خود را در واکنش به عادات غذایی فرزندانشان کاهش یا افزایش می‌دهند و یا آنها را به پرخوری یا کم خوری ترغیب می‌کنند. بر همین مبنا نتایج تعدادی از تحقیقات نشان داده است که زمانی که والدین نظارت خود را بر رژیم غذایی یا عادات غذایی کودک تشدید می‌کنند حال یا در جهت جلوگیری از مصرف مواد غذایی غیر سالم یا درجهت ترغیب فرزندان به گسترش منوی غذایی خود، این واکنش در کودکان نتیجه عکس ایجاد می‌کند و آنها به احتمال زیاد در آینده از رژیم غذایی مناسب خود پیروی نخواهند کرد. اما هنوز مشخص نیست که آیا اتخاذ این تاکتیک‌ها از سوی والدین علت این امر است یا در واکنش به رژیم غذایی نامتعادل کودکان صورت می‌پذیرد.

برخی از تحقیقات به‌عنوان مثال کنترل شدید رژیم غذایی در کودکان را عامل بروز خطر چاقی مفرط در کودکان دانسته‌اند، در حالی که برخی از تحقیقات دیگر آن را رد کرده‌اند.

دکتر جین واردل و همکارانش در دانشگاه لندن وضعیت نظارت غذایی 213مادر را که دارای کودکان 7 تا 9ساله بودند مورد بررسی قرار دادند. فرزندان این مادران در 5 مدرسه جداگانه لندن به تحصیل اشتغال داشتند. مادران مشارکت‌کننده در این تحقیقات پرسشنامه‌هایی را پر کردند که در آنها درباره واکنش کودکان به انواع مختلف غذاها سؤال پرسیده شده بود. از مادران در این پرسشنامه‌ها پرسیده شده بود که اگر به کودکان اجازه داده شود هر گونه که می‌خواهند غذا بخورند آیا آنها زیاد غذا می‌خورند یا به آهستگی غذا می‌خورند و اغلب خوراک خود را ناتمام می‌گذارند؟ مادران در این پرسشنامه‌ها همچنین درباره استراتژی‌های غذایی که برای کودکان خود ترسیم کرده بودند پاسخ دادند. آنها همچنین درباره تعداد دفعاتی که کودکانشان گرسنه نبودند و آنها را وادار به غذا خوردن کرده‌اند، پاسخ دادند.

در نتیجه این تحقیق محققان متوجه شدند که ارتباطی هرچند نسبی، میان فشار مادران بر فرزندان در خوردن غذای سالم و عدم اشتیاق کودکان به غذا خوردن وجود دارد. در مقابل نیز تشدید نظارت بر غذای کودکان و جلوگیری از غذا خوردن کودکان نیز در اغلب موارد منجر به پرخوری کودکان در ساعاتی که والدین بر آنها نظارت نداشته‌اند شده بود.

به گفته محققان، نتیجه برخی از تحقیقات نیز حکایت از آن دارد که والدین اغلب در واکنش به نحوه غذا خوردن کودکان خود آنها را محدود کرده یا ترغیب به خوردن غذای بیشتر می‌کنند. در مواردی نیز مشخص شده است که والدینی که کودکان خود را ترغیب به غذا خوردن بیشتر می‌کنند اغلب دارای کودکان لاغری هستند و این مسئله نشان از نگرانی والدین درباره وزن پایین‌تر از معمول کودک خود دارد. در مقابل نیز مشخص شده است مادرانی که کودکان خود را وادار به رعایت رژیم غذایی سفت و سخت می‌کنند اغلب دارای فرزندان چاقی هستند که از اضافه وزن رنج می‌برند و نگرانی از این اضافه وزن سبب شده است تا مادران نظارت بیشتری بر خورد و خوراک کودک خود داشته باشند.

افتتاح مرکز «سلامت روان جامعه‌نگر»

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی مرکز «سلامت روان جامعه‌نگر» تا دی ماه جاری خبر داد.

دکتر احمد حاجبی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح «خدمات پس از ترخیص بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی» به ایسنا گفت: ارائه این خدمات، امکان عود بیماری و بستری مجدد این بیماران را کاهش می‌دهد و این طرح آزمایشی در 3منطقه از کشور اجرا خواهد شد. اجرای این طرح در بیمارستان روزبه تقریبا به مراحل پایانی نزدیک شده و در مجموع پس از پایان اجرای آزمایشی، نتایج این طرح مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه ارائه خدمات پس از ترخیص به بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی، امکان عود بیماری و بستری مجدد این بیماران را بسیار کاهش می‌دهد، افزود: با اجرای این طرح کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلالات روانی و خانواده آنها افزایش می‌یابد.

به گفته وی، ارائه خدمات پس از ترخیص به بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی، خدمت گرانی است و لازم است تمام جوانب اقتصادی آن در نظر گرفته شود. بر این اساس اکنون هزینه اثربخشی این طرح در حال بررسی است تا مشخص شود که هزینه انجام شده برای اجرای برنامه، از اثربخشی لازم برخوردار است یا نه. وی با اشاره به مزیت‌های اجرای طرح «خدمات پس از ترخیص» برای بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی، ابراز امیدواری کرد که این خدمات پس از اجرا، تحت حمایت سازمان‌های بیمه قرارگیرد.

به گفته رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، خدمات پس از ترخیص برای بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی به‌صورت ویزیت در منزل، پیگیری تلفنی، آموزش خانواده بیماران و آموزش مهارت‌های اجتماعی ارائه خواهد شد. به این ترتیب بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی شدید پس از ترخیص از بیمارستان به‌صورت فعال پیگیری می‌شوند.

دکتر حاجبی، با اشاره به آغاز برنامه ویزیت در منزل بیماران روانپزشکی از سال 83، ادامه داد: این برنامه از سال 86 به برنامه خدمات پس از ترخیص گسترش یافت و به این ترتیب برنامه ویزیت در منزل جزئی از خدمات پس از ترخیص محسوب شد. اکنون نیز برنامه‌هایی به‌منظور گسترش این خدمات دردست اجراست. به این منظور تمام اقدامات اولیه برای راه‌اندازی مرکز «سلامت روان جامعه‌نگر» در کشور انجام شده و به‌نظر می‌رسد تا دی ماه جاری به بهره برداری برسد.

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت در پایان گفت: با راه‌اندازی این مرکز، حوزه ارائه خدمات به بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی بیش از پیش گسترده می‌شود به‌طوری که خدمات پس از ترخیص بیماران روانپزشکی به‌عنوان جزئی از خدمات مرکز سلامت روان جامعه‌نگر محسوب خواهد شد.