همشهری آنلاین : معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از بررسی کاهش ساعات درسی و حجم کتاب‌های دانش‌آموزان راهنمایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم سحرخیز در گردهمایی رؤسای گروه‌های آموزش راهنمایی و هدایت تحصیلی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور که سه شنبه در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: درباره موضوع کاهش ساعات درسی باید مطالعات تطبیقی انجام شود که در همین زمینه در کشورهای توسعه‌ یافته دانش‌آموزان مقطع راهنمایی به جای 6 روز در هفته، پنج روز در مدرسه حاضر می‌شوند همچنین کاهش حجم کتاب‌های درسی نیز منوط به نهایی شدن برنامه درسی ملی و تصمیم‌گیری بر اساس اصول آن است.

وی در ادامه از قبولی 95 درصدی دانش‌آموزان راهنمایی و 99 درصدی دانش‌آموزان ابتدایی خبر داد و گفت: آمار قبولی دانش‌آموزان ابتدایی در ضعیف‌ترین موارد به 96 درصد می‌رسد در عین حال شرایط به گونه‌ای است که در حال حاضر دوره متوسطه از خروجی دوره راهنمایی و دوره راهنمایی از خروجی مقطع ابتدایی رضایت چندانی ندارد در صورتی که دانش‌آموزان امروز از لحاظ قدرت منطق و استدلال به مراتب باهوش‌تر از گذشته‌ هستند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: موضوع علوم انسانی در مقطع متوسطه بیش از پیش جدی گرفته می شود و از سال آینده این رشته در برخی از مراکز استعداد‌های درخشان ایجاد خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه گروه‌های درسی بهترین روش برای ارزیابی معلمان راهنمایی است و باید بهترین و توانمند‌ترین افراد برای هدایت این گروه‌ها انتخاب شوند، افزود: اینگونه نباشد که تنها نیروهایی که دچار کسری ساعت کار هستند برای جبران کسری خود در این گروه‌ها انتخاب شوند.

وی در ادامه به برگزاری کلاسهای ضمن خدمت اشاره کرد و گفت: عده ای عنوان می کنند که این دوره‌ها صوری بوده و پویا نیست همچنین مدرسان آنها نیز تکراری هستند و نمی‌توانند پاسخگوی سؤالات و نیازهای معلمان باشند.

سحرخیز ادامه داد: همین مسئله باعث کاهش انگیزه معلمان برای شرکت در این دوره‌ها می‌شود که لازم است زمینه رفع این مشکل و افزایش انگیزه معلمان به ویژه با اصلاح روش‌های تدریس فراهم شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به جایگاه مدارس شبانه‌روزی بیان کرد: در رابطه با این مدارس باید گفت که تصمیم به توسعه آنها نداریم اما در عین حال آنها را محدود و حذف هم نمی‌کنیم.

سحرخیز با اشاره به حوادث پیش آمده در مدارس شبانه روزی گفت: اتفاقاتی که تا کنون در این مدارس روی داده است به صورت نادر و عمدتاٌ در مدارس شبانه‌روزی پسرانه بوده است علاوه بر آن باید توجه کرد که برخی از سرپرستان این مراکز صاحب صلاحیت کافی نیستند و حضور آنها در مدرسه نظام‌مند نیست.

وی در ادامه گفت: 50 درصد هزینه فعالیت‌های فوق برنامه مراکز غیردولتی شبانه‌روزی را آموزش و پرورش پرداخت می‌کند.

معاون آموزش متوسطه ادامه داد: میانگین دروس هدف در دوره راهنمایی شامل ریاضی، تجربی و ادبیات برای ما بسیار مهم است که در این راستا باید سؤالات این دروس و شیوه طراحی آنها به خوبی ارزیابی شود و وضعیت نمرات دانش‌آموزان نیز رصد شود تا سطح کیفی معلومات آنها در هنگام ورود به دبیرستان به طور دقیق‌تر احراز شود.