یک روزنامه عرب زبان در مطلبی با طرح سؤالاتی درباره چگونگی دستیابی ویکی‌لیکس به اطلاعات محرمانه وزارت خارجه آمریکا و اینکه چه گروهی در پشت این پایگاه اینترنتی قرار دارد، به ابراز تردید درباره این بازی جدید آمریکا پرداخت.

روزنامه تشرین سوریه در مطلبی با عنوان« باز هم ویکی‌لیکس» می‌نویسد: این بار این پایگاه اینترنتی اسنادی را از وزارت امورخارجه آمریکا منتشر کرد و باز هم سؤالاتی را به‌ناچار طرح می‌کنیم و آن اینکه چگونه ممکن است که این مقدار زیاد از اطلاعات به این پایگاه اینترنتی که مقرش در اروپا ست یعنی جایی که هم‌پیمان آمریکا به شمار می‌رود و در موضوعات امنیتی با دولت آمریکا مشترکاتی دارد و دوطرف با هم ائتلافات نظامی و سیاسی دارند، نفوذ یافته باشد؟

تشرین در ادامه نیز به طرح پرسش‌های خود ادامه می‌دهد و می‌نویسد: بار دیگر ناچاریم که برخی سؤالات را با صرف‌نظر از صحت این اسناد مطرح کنیم و آن اینکه چگونه برای یک شخص یا یک مؤسسه یا حتی یک کشور ممکن است که به وزارت امورخارجه کشوری بزرگ مانند آمریکا نفوذ کند و به این میزان زیاد از اسناد و مدارکی دست یابد که بسیاری از آنها مربوط به تحولات روز دنیا هستند و همچنان در دست تهیه هستند؟ و چگونه این نفوذ ممکن است وقوع یافته باشد آن هم به دور از نیروهای امنیتی که برای حفظ اطلاعات سری گماشته شده‌اند؟

حال سؤال دیگر این است که چگونه تا‌کنون و بعد از انتشار این همه اطلاعات این پایگاه اینترنتی در معرض حادثه یا سرقتی قرار نگرفت و حتی علیه آن دادخواستی تنظیم نشد و این نکته جای بسی تأمل دارد که چه گروهی می‌تواند در پس این اسناد و این پایگاه اینترنتی قرار گرفته باشد؟

تشرین در ادامه می‌نویسد: در هرحال این اسنادی که در پایگاه ویکی‌لیکس منتشر شده است تنها برای اطلاع‌رسانی نبوده بلکه بهتر است صحت و سقم آن مورد بررسی قرار گیرد.

از سوی دیگر این پایگاه در‌حال حاضر یک پایگاه مهم به‌شمار می‌رود نه به این علت که اسنادی را فاش کرده و نه به این علت که مقدار این اسناد بسیار زیاد بود و همچنین نه به این علت که منبع این اسناد دولت آمریکا بوده بلکه به این علت که این پایگاه بحث و جدل‌های گسترده‌ای را در سطح جهان برانگیخت از جمله اینکه چهره واقعی کشورهایی که ادعای آمادگی انتشار دمکراسی و آزادی را در جهان داشتند اما در مسیر آن ویرانی‌هایی را به‌جای گذاشتند مانند آنچه در افغانستان و عراق شاهد آن هستیم، بر ملا کرد.

تشرین در پایان مخاطبان خود را دعوت می‌کند تا با دقت هرچه تمام‌تر به اطلاعات منتشره از ویکی‌لیکس نظر بیفکنند و با استفاده از شم، افق و دید قوی سیاسی و به دور از تصورات گذشته این موضوع را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند.