سیدعبدالحسیـن دستغیب فرزند مرحـوم آقا سید محمدتقی دستغیب در روز عاشـورای سال 1332هـ.ق مطابق با سال 1292هـ.ش در خانـدان علـم و تقـوا در شهر شیراز چشم به جهان گشود.

مبارزات ایشان در دوران حکومت رضاخان شروع شد و از سال 1341 خورشیدی همواره در کنار امام خمینـی(ره) بود. امام همیشه روی ایشان حساب می‌کرد و تا پیروزی انقلاب پیـوسته با ایشان در تماس بـود. سـرانجـام شهید دستغیب روز جمعه بیستم‌آذر ماه 1360 به هنگـام عزیمت به نمـاز جمعه همراه با چند نفر از یاران دیگر شربت گـوارای شهادت را ‌نـوشید و به لقای پروردگار ‌شتافت.

درگیری مسلحانه درپادگان لویزان

همزمان با اوج تظاهرات مردمی و درگیری‏های شدید مردم با مزدوران پهلوی در عاشورای سال 1357 مصادف با بیستم آذر، یک افسر، 2درجه‌دار و 4سرباز مسلح، به ناهارخوری افسران ارشد پادگان لویزان در شرق تهران حمله کردند و با رگبار مسلسل، بیش از 70نفر از افسران ارشد و درجه‏داران رژیم را کشتند. حمله‌کنندگان به جز یک سروان، بقیه کشته شدند. دولت نظامی ازهاری پس از وقوع این حادثه، سعی کرد این خبر در پادگان‏ها منتشر نشود ولی در همان دقایق اولیه، خبر به اطلاع همه رسید. در این اوضاع، شاه بیش از هر کسی در وحشت فرو رفت و نسبت به جان خود بیمناک شد.

هکتور برلیوز

لوئی هکتور برلیوز، آهنگساز فرانسوی از چهره‌های تاثیرگذار در موسیقی عهد رمانتیک و از بهترین رهبران ارکستر در زمان خود و منتقدی کارآزموده در موسیقی، در یازدهم دسامبر ۱۸۰۳ به دنیا آمد، در سال 1830 جایزه رم را کسب کرد و برای آشنایی با موسیقی ایتالیا رهسپار آن کشور شد. در آنجا آثاری چون شاه لیر و له لویه را نوشت. از سمفونی‌های او می‌توان به سمفونی فانتاستیک و هارولد در ایتالیا که به سفارش نیکولو پاگانینی، آهنگساز بزرگ ایتالیایی نوشته شده اشاره کرد. او در 8 مارس 1869 در پاریس درگذشت.

تولد رابرت کخ

کخ در یازدهم دسامبر سال ۱۸۴۳ در شهر کلاوس‌تال آلمان به‌دنیا آمد. رابرت کخ هنگامی که 4ساله بود با نگاه کردن به تکالیف مدرسه برادران بزرگ‌ترش نوشتن و خواندن را یاد گرفت. او در سال ۱۸۶۲ به تحصیل در رشته زبان‌شناسی پرداخت اما در همان ترم اول رشته تحصیلی خود را عوض کرد و به پزشکی روی آورد. سال ۱۸۸۲ کخ موفق‌ترین سال زندگی پزشکی خود را پشت سرگذاشت. او در این سال رسما اعلام کرد که عامل بیماری سل را شناسایی کرده است. این یک خبر خارق‌العاده بود که به‌سرعت در تمامی جهان پخش شد.

تاسیس یونیسف

یونیسف توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 11 دسامبر سال 1946با این اعتقاد که حمایت و توجه به کودکان، اساس پیشرفت بشر است و توجه کافی در سنین کودکی باعث پایه‌گذاری شخصیت محکم‌تری برای آینده افراد است ، تاسیس شد . این سازمان باید بر موانعی چون فقر، خشونت، مرض و تبعیض در مسیر زندگی کودکان غلبه کند . بیش از 7هزار نفر در 157 کشور مختلف مشغول فعالیت در این سازمان هستند. این سازمان ابتدا به‌عنوان صندوق بین‌المللی نیاز‌های ضروری کودکان شناخته شده بود.

برچسب‌ها