گروه سیاسی: وزیر کشور خبر داد که 9 نفر مظنون به دست داشتن در حادثه تروریستی چابهار دستگیر شده‌اند.

در همین حال، مردم چابهار پیکر شهیدان این حادثه را تشییع کردند. شمار شهدای این حادثه تا عصر دیروز 36 نفر و شمار مجروحان بیش از 40 نفر در رسانه‌های رسمی اعلام شده بود. شنبه 27 آذر  نیز در استان سیستان و بلوچستان عزای عمومی اعلام شده است.

صبح روز چهارشنبه 24 آذر 89 برابر با تاسوعای حسینی 2 انفجار در شهرستان چابهار در بین هیئت عزاداری که در مقابل مسجد امام حسین(ع) تجمع کرده بودند، باعث شهادت و مجروح شدن جمعی از هموطنانمان شد.

پای موساد در چابهار

مصطفی محمد نجار از تشکیل جلسه امنیتی درباره حادثه تروریستی چابهار خبر داد و گفت که هیاتی متشکل از نمایندگان دفتر رهبری، نماینده رئیس‌جمهور و برخی از مسئولان برای عرض تسلیت و حضور در مراسم تشییع شهدای چابهار در این شهر حاضر شده‌اند و با سرکشی به بیمارستان‌ها در جریان روند معالجات مجروحان آن حادثه قرار گرفته‌اند.

نجار که با شبکه تلویزیونی خبر سخن می‌گفت، ادامه داد: جلسه شورای امنیت در منطقه با حضور مسئولان لشکری و کشوری انجام پذیرفت و مسئولان انتظامی - امنیتی گزارش پیگیری‌ها را دادند که از جمله آن می‌توان به دستگیری 9 نفر مرتبط با این حادثه اشاره کرد که یک نفر از اینان در حال خروج از کشور دستگیر شد و بقیه افراد نیز در کنارک و چابهار توسط نیروهای نظامی امنیتی بازداشت شده‌اند.

وزیر کشور تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد کسانی که با دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی ازجمله موساد مرتبط هستند، در این حادثه تروریستی نقش‌آفرینی کرده‌اند.همچنین ساعتی پس از انجام این جنایت، شبکه العربیه گزارش داد که باقیمانده گروهک ریگی مسئولیت عملیات تروریستی صبح روز چهارشنبه در چابهار را به‌عهده گرفت.

جزئیات بیشتر

روز چهارشنبه برابر تاسوعای حسینی و ساعتی پس از حادثه اما اخباری به نقل از یک مقام آگاه در وزارت اطلاعات منتشر شد که در آن اعلام شد: 3 بمب‌گذار که از یک کشور همسایه وارد میهن‌مان شده بودند و در تور ماموران ویژه وزارت اطلاعات قرار داشتند طی اقدامات کور جداگانه‌ای قصد بمب‌گذاری در مناطقی از جنوب و شرق کشور را داشتند که یک تروریست در درگیری با ماموران وزارت اطلاعات به هلاکت رسید.

به گزارش ایسنا این منبع ادامه داد: عنصر تروریست دوم هنگام خروج از کشور دستگیر و نفر سوم، میان جمعیت متأسفانه موفق شد به اقدام کور خود دست بزند و تعدادی از عزاداران حسینی را در شهر چابهار به شهادت برساند.این مقام آگاه در وزارت اطلاعات همچنین روز پنجشنبه برابر با عاشورای حسینی اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان(عج) در اقدامی ویژه اطلاعاتی - عملیاتی سحرگاه روز پنجشنبه، موفق شدند 8 نفر دیگر از عوامل تروریستی و مرتبطان این جنایت را در شهرستان‌های چابهار، نیکشهر و کنارک سیستان و بلوچستان شناسایی و دستگیر کنند.

تشییع با پیام مقام معظم رهبری

مردم چابهار دیروز پس از تشییع پیکر شهیدان این حادثه، پیکر 8 تن از شهدا را تدفین کردند و پیکر 2 شهید برای تدفین به زاهدان، 3 شهید به زهک و 4 شهید به زابل و مشهد و گیلان رهسپار شدند. شناسایی شهیدان این حادثه ادامه دارد و در میان شهیدان تاسوعای خونین چابهار یک کودک خردسال و دست‌کم 3 زن دیده می‌شوند. همچنین 4 نفر از پرسنل نیروی انتظامی در حادثه تروریستی چابهار به شهادت رسیدند. از این افراد یک نفر سرباز و 3 نفر درجه‌دار بودند.

در مراسم تشییع شهیدان تاسوعای خونین چابهار علاوه بر مردم این شهر، نماینده مقام معظم رهبری، وزیر کشور و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین قمی، پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت این حادثه را که حاوی تسلیت به بازماندگان و خانواده‌های شهدای این حادثه تروریستی بود، قرائت کرد.
در بخشی از این پیام آمده است: مردم، اهداف دشمن را خوانده‌اند و تشخیص داده‌اند که استکبار نمی‌خواهد امت اسلامی از عزت و اقتدار برخوردار باشد.

همچنین پیام رئیس‌جمهور نیز توسط محمدنجار وزیر کشور برای حاضرین در مراسم خوانده شد. حجت الاسلام سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در سخنانی در این مراسم با اشاره به اهداف سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه تاکید کرد: دشمنان مدت‌ها ست که مساجد و مراسم مذهبی ما را هدف قرار داده‌اند و باید عاملان این جنایت‌ها با تدابیر مسئولان به سزای اعمالشان برسند.

تعرض به جان و مال شیعیان حرام است

نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه اهل تشیع زاهدان همچنین در گفت‌وگویی تاکید کرد: مردم استان سالیان سال با هم و در کنار هم زندگی کرده‌اند و برادران سنی مذهب استان با ما بهترین همراهی را داشته‌اند.حجت الاسلام سلیمانی ادامه داد: دشمنان با ترویج تفکر وهابی و استفاده از عناصر فاسد و احمق تلاش می‌کنند تا با هدف قرار دادن اماکن مذهبی و در ایام خاص، معنویات مردم را دچار آسیب کنند.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان نیز در بیانیه‌ای که با انالله و اناالیه راجعون آغاز می‌شود، حادثه تروریستی روز چهارشنبه در چابهار را محکوم و اعلام کرد: باردیگر عوامل استکبار جهانی و فتنه‌انگیزان دست به جنایت هولناکی زدند و این بار جمعی از مردم مسلمان چابهار را که مشغول عزاداری بودند مورد هدف قرار داده و در این جنایت تروریستی عده‌ای از هموطنان عزیزمان شهید و مجروح شدند.اینجانب ضمن محکوم نمودن این جنایت وحشیانه، اعلام می‌دارم تعرض به جان و مال شیعیان همانند پیروان سایر فرق اسلامی حرام است.

براساس اطلاعات محلی

نماینده مردم زاهدان نیز با ابراز تأسف از 2 انفجار صبح روز چهارشنبه در جمع هیئت عزاداران حسینی در شهرستان چابهار عوامل این دو انفجار را 2فرد وهابی معرفی کرد.حسین‌علی شهریاری به ایسنا گفت: براساس اطلاعات محلی عامل این دو انفجار 2 فرد وهابی بودند و ظاهرا با این اعتقاد که با کشتن شیعیان بهشت برایشان تضمین می‌شود، دست به این اقدام وحشیانه و تروریستی زدند.

همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تجربه حوادث گذشته اثبات کرده است که سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا پشت سر جنایاتی نظیر جنایت صبح روز چهارشنبه چابهار قرار دارند. علاءالدین بروجردی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز با یک پدیده پیچیده امنیتی مواجه است.

محکومیت بین‌المللی حادثه تروریستی چابهار

دبیرکل سازمان ملل و مقامات آمریکا، انگلیس و فرانسه حادثه تروریستی چابهار در روز تاسوعا را محکوم کردند.سخنگوی بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل گفت که دبیرکل از این اقدام تروریستی نفرت‌انگیز که شرکت‌کنندگان مراسم یک روز مقدس را هدف قرار داد، یکه خورد و نگران شد. او ادامه داد که بان‌کی‌مون همچنین همدردی صمیمانه خود را با خانواده‌های قربانیان، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور آمریکا نیز حادثه تروریستی چابهار را اقدام تروریستی شنیع خواند. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این باره تاکید کرد: عاملان این اقدام باید مسئول شناخته شوند. بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز در این باره گفت که فرانسه در اندوه ایران پس از اینکه یکبار دیگر با تروریسم شنیع - که محل عبادت را در مراسم هدف گرفت، عزادار شد - شریک است.

وزارت امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرد که از شنیدن این حادثه منزجر شده است و افزود که لندن این قساوت را قاطعانه محکوم می‌کند.همچنین رجب طیب اردوغان در حاشیه مراسم عزاداری روز عاشورا در ترکیه عملیات تروریستی روز تاسوعای چابهار را محکوم کرد.