گروه شهری: حمل‌ونقل در تهران از چنان درجه‌ای از اهمیت برخوردار است که امسال مدیریت شهری60درصد از مجموع اعتبارات سالانه خود را صرف این حوزه کرده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همزمان با 26 آذر، روز ترافیک با بیان این موضوع بر اهمیت حمل‌ونقل عمومی در حیات اقتصادی و اجتماعی شهرها تاکید کرد و گفت: زندگی شهری بدون امکانی به نام حمل‌ونقل غیرقابل تصور است و از این رو، هر روز در تهران روز حمل‌ونقل است.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود از مترو به‌عنوان محور حمل‌ونقل شهری نام برد و تصریح کرد: توسعه مترو و گسترش سایر امکانات حمل‌ونقلی در کلانشهرها و شهرهای کشور باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. تشکری هاشمی افزود: در سال‌های گذشته میانگین تونل‌سازی مترو در داخل شهر تهران سالی2.5  کیلومتر بود، درصورتی که در 2 سال اخیر این رقم به سالی 15 کیلومتر رسیده و البته برای سالی 30 کیلومتر نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. وی اظهار کرد: ابلاغ مصوبه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص اختصاص اعتبار 2میلیارد دلاری به متروی تهران و سایر کلانشهرهای کشور، می‌تواند جهش بزرگی را نه‌تنها برای تهران بلکه برای تمام کلانشهرهای کشورمان رقم بزند.

وی اظهار کرد: در ابتدای سا ل84 فقط 79 کیلومتر خط مترو داشتیم، در صورتی که با افزایش 46 کیلومتر خطوط جدید امروز 125 کیلومتر خط مترو داریم و ظرف 5 سال خطوط مترو 58 درصد افزایش پیدا کرده و علاوه بر این در اوایل سال 84 فقط 36 ایستگاه مترو داشتیم که با افزایش 37 ایستگاه جدید و رشد بیش از صد درصدی در حال حاضر 73 ایستگاه مترو داریم. تشکری هاشمی افزود: در زمینه توسعه مترو برای آینده خیز بلندی برداشته‌ایم؛ چنانچه در حال حاضر 3 دستگاه اتوماتیک حفار مترو موسوم به TBM نصب شده و دستگاه چهارم در حال حمل به کشورمان است که با این 4 دستگاه می‌توانیم سالانه 20 تا 24 کیلومتر تونل مترو را به‌صورت اتوماتیک حفر کنیم.

وی اظهار کرد: با موافقت شهردار تهران 430 میلیون یورو برای خرید واگن‌های جدید مترو گشایش ال سی شده و در حال حاضر اجناس و لوازم مربوط به واگن‌ها در حال بارگیری از مبدأ چین به مقصد کشورمان است که بخشی از آن در اواخر سال‌جاری و بخشی نیز در اوایل سال آینده به تهران خواهد رسید. معاون شهردار تهران تصریح کرد: با ورود واگن‌های جدید مترو و تأمین منابع مالی مورد نیاز آن تا پایان سال 90 ظرفیت متروی تهران بیش از دوبرابر شده و به روزی 4میلیون نفر جابه‌جایی می‌رسد؛ ضمن اینکه با رسیدن واگن‌های جدید و راه‌اندازی خطوطی که در آستانه بهره‌برداری هستند، تا پایان امسال نیز بر ظرفیت مترو اضافه می‌شود.

تشکری هاشمی افزود: برنامه ویژه‌ای برای توسعه مترو داریم و تا پایان امسال هر ماه یک ایستگاه جدید مترو به ایستگاه‌های موجود افزوده می‌شود و با ظرفیت گسترده‌ای که در متروی تهران ایجاد شده، هرقدر اعتبار در اختیارمان قرار دهند می‌توانیم به همان میزان مترو بسازیم و در اختیار مردم قرار دهیم.