گروه ادب و هنر: با پایان یافتن سوگواری تاسوعا و عاشورا از 28 آذر ، سالن‌های تئاتر اجراهای خود را از سر می‌گیرند. دراین‌میان چند نمایش اجرای جدید خود را شروع می‌کنند و برخی اجراهای خود را ادامه می‌دهند.

در این میان 2نمایش «مقتل» و «مسافران کوفه» مضمون مذهبی دارند.در برج آزادی نمایش «مسافران کوفه» نوشته سید حسین فدایی‌حسین، به کارگردانی کوروش زارعی اجرا می‌شود. این نمایش سفر کاروان مسافران کربلا به سمت شام و اتفاقاتی که برای مسلم در کوفه رخ‌می‌دهد را در یک فضای سیال روایت می‌کند.

مسافران کوفه در ساعت 18:30 اجرا می‌شود. در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر، نمایش «مقتل» به کارگردانی محمودرضا رحیمی تا 30 آذرماه ساعت 18، به‌روی صحنه می‌رود و پس از آن نمایش «رستم و اسفندیار» به کارگردانی پری صابری روی صحنه خواهد رفت. در سالن چهارسو ادامه اجرای نمایش «کافه‌مک‌آدم» به نویسندگی و کارگردانی محمود استادمحمد از سرگرفته می‌شود. این نمایش همه روزه جز‌ شنبه‌ها راس ساعت18:30 و در روزهای پنجشنبه و جمعه با 2 اجرا در ساعت‌های17 و 18:30 اجرا می‌شود.

تالار قشقایی هم میزبان نمایش «گفت‌وگو با باد» کار فرشاد منظوفی‌نیاست. این اثر از جمله آثار شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر حقیقت است و در ساعت 18:30 اجرا می‌شود. نمایش «آنفلوانزای خوکی» نوشته مهرداد رایانی‌مخصوص به‌کارگردانی نیما دهقان در سالن سایه اجراهای خود را از سر می‌گیرد. این نمایش از یکشنبه تا چهارشنبه ساعت 17 و 19:45 پذیرای علاقه‌مندان است. در کارگاه نمایش «شمشیرهای ژنرال» به کارگردانی مسعود موسوی اجرای خود را در ساعت 18 از سر می‌گیرد.

ایرانشهر و نمایش‌های جدید

تماشاخانه ایرانشهر از این هفته میزبان نمایش «متولد 1361» به کارگردانی پیام دهکردی و به نویسندگی نغمه ثمینی است. این نمایش به دوران‌های مختلف زندگی دختری متولد سال 1361 می‌پردازد. آیه کیانپور، ستاره پسیانی، خاطره حاتمی، پگاه آهنگرانی، مینا ساداتی، سارا بهرامی و نازگل نادریان بازیگران این نمایش هستند.

در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر نمایش «حضرت والا» نوشته و کار حسین پاکدل در ساعت 20:15 اجرای خود را ازسر می‌گیرد. از 5 دی ماه هم نمایش «باغ مرگ»نوشته آتیلا پسیانی به‌کارگردانی سیامک احصایی اجرا خواهد شد. این نمایش روایتگر زندگی رضا محدث است که ارثیه‌ای را از پدر خود دریافت می‌کند. برزو ارجمند، ستاره پسیانی، پانته‌آ پناهی‌ها، رضا حداد، محمدرضا حسین‌زاده، شبنم مقدمی و فاطمه نقوی بازیگران این نمایش هستند.

تالار مولوی، همچنان تعطیل

بعد از 5 ماه تعطیلی، تالار مولوی همزمان با جشنواره تئاتر حقیقت بازگشایی شد. اما آن طور که مهر نوشته است، تالار مولوی که پیش از این یکی از فعال‌ترین سالن‌های تئاتری کشور بود همچنان بدون فعالیت در تعطیلی به سر می‌برد.

بازگشایی تماشاخانه سنگلج

با اینکه گفته شده بود تماشاخانه سنگلج در ایام محرم و صفر به‌علت تعمیرات، میزبان هیچ نمایشی نخواهد بود اما این روزها این تماشاخانه با اتمام تعمیراتش میزبان نمایش «تپانچه و سکوت» نوشته و کار رسول نقوی است. این نمایش پیش از این «ورودی پنج» نام داشت که در بخش چشم‌انداز بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر فجر اجرا شده بود. این نمایش همه روزه جز شنبه‌ها در ساعت 19:30 اجرا می‌شود.

تالار هنر و دیگر تالارها

تالار هنر هم از این هفته میزبان 2اثر نمایشی است. نمایش «قصه من و تو و رستم و سهراب» به نویسندگی حسن باستانی و به کارگردانی مریم معترف و نمایش «نور» به نویسندگی و کارگردانی جعفر مهیاری مخصوص کودکان و نوجوانان در این تالار اجرا می‌شود.

نمایش «نور» در ساعت 17:30 و نمایش «قصه من و تو و رستم وسهراب» که برداشتی از داستان‌های شاهنامه است به‌صورت زنده و عروسکی در ساعت 19 در تالار هنر ‌روی صحنه می‌رود. اپرای عروسکی «عاشورا» به کارگردانی بهروز غریب‌پور در تالار فردوسی به اجرای خودش ادامه می‌دهد. خانه نمایش پذیرای نمایش «آخرین نامه» مهرداد کوروش‌نیا می‌شود.