گروه حوادث: 3 جوان کراکی برای تهیه مواد‌مخدر نقشه سرقت مرگباری را طرح کردند که قربانی آن پیرمردی 70 ساله و دخترش بودند.

اما سارقان چند روز پس از جنایت شناسایی شدند و هر سه نفر آنها به دام پلیس آگاهی گیلان افتادند.10 روز قبل، ماموران پلیس شهرستان لشت‌ نشا در استان گیلان در جریان جنایت هولناکی در یکی از روستاهای اطراف شهر قرار گرفتند و راهی محل حادثه شدند.بررسی‌ها نشان می‌داد قربانیان مردی 70 ساله به همراه دختر 40ساله‌اش هستند که در خانه‌ای روستایی زندگی می‌کردند و با ضربات متعدد چاقو از پای درآمده بودند.

یکی از همسایه‌های قربانیان که ماجرای جنایت را به پلیس اطلاع داده بود به ماموران گفت: سال‌هاست که این پدر و دختر در خانه‌شان تنها زندگی می‌‌کنند و هر روز صبح زود از خواب بیدار می‌شوند تا به کارهایشان برسند اما امروز صبح دیدم خبری از آنها نیست و سر و صدایشان نمی‌آید.

برای همین زنگ خانه را زدم و وقتی جوابی نشنیدم، نگران شدم و هر طوری بود وارد خانه شدم. به محض ورود به داخل خانه با اجساد غرق خون آنها روبه‌رو شدم و ماجرا را به پاسگاه اطلاع دادم. با گزارش ماجرا به بازپرس جنایی و سرهنگ عبادالله کریمی، رئیس پلیس آگاهی استان گیلان، تیمی از کارآگاهان راهی محل حادثه شدند و تحقیقات تخصصی برای کشف راز این جنایت خاموش شروع شد.

انگیزه، سرقت

بررسی‌های اولیه نشان می‌داد عاملان جنایت بعد از قتل، در گاوصندوقی که در خانه وجود داشت را باز کرده و همه محتویات آن را دزدیده‌اند. از طرفی طلاها و جواهرات دختر 40 ساله نیز سرقت شده و اثری از پول‌ نقد در خانه دیده نمی‌شد. بر این اساس این فرضیه که جنایت با انگیزه سرقت صورت گرفته است، مد نظر قرار گرفت.

از سوی دیگر، همسایه‌ها مدعی بودند پیرمرد یکی از افراد معتبر روستا بود که همیشه در خانه‌اش پول نقد و چک نگهداری می‌کرد و دخترش نیز طلاهای زیادی داشت. بنابراین احتمال می‌رفت که دزدان از قبل قربانیان را می‌شناختند و از وجود پول و طلا در خانه‌شان با خبر بودند.

با این اطلاعات جست‌وجو برای کشف راز جنایت ادامه یافت و ماموران در نخستین اقدام، مشخصات قربانی را به تمامی بانک‌های استان مخابره کردند و دستور مسدود شدن حساب‌های وی صادر شد. چند ساعت بعد، از یکی از بانک‌های رشت خبر رسید که صبح همان روز مرد جوانی یکی از چک‌های قربانی را به بانک برده اما به خاطر اینکه حساب مقتول خالی بود، این چک وصول نشده بود.

با این اطلاعات، ماموران راهی بانک مورد نظر شدند و با کمک کارمندان به چهره‌نگاری مرد جوانی پرداختند که یکی از چک‌‌های مقتول را در اختیار داشت. آنها تصویر چهره‌نگاری شده را به همسایه قربانیان نشان دادند و او به‌محض مشاهده تصویر گفت که فرد موردنظر یکی از جوانان روستاست که به مواد‌مخدر اعتیاد دارد.

درحالی‌که 48 ساعت از جنایت گذشته بود، ماموران راهی خانه مرد جوان شدند اما او برای دیدن یکی از دوستانش به مازندران رفته بود. ماموران نیز به کمین وی نشستند و 3 روز بعد، وقتی او به خانه برگشت، وی را در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند.

جنایت 3 کراکی

مرد جوان گرچه ابتدا مدعی بود که بیگناه است و هیچ چکی از خانه مقتول سرقت نکرده اما یک روز بعد لب به اعتراف گشود و به قتل پیرمرد و دخترش با همدستی 2 نفر از دوستانش اعتراف کرد.او گفت: می‌دانستم آنها در خانه پول و طلا دارند. برای همین ماجرا را با 2 نفر از دوستانم که در شهر دیگری زندگی می‌‌کردند در‌میان گذاشتم و قرار شد از خانه پیرمرد سرقت کنیم.

شب حادثه وارد حیاط خانه آنها شدیم اما از آنجا که پیرمرد و دخترش بیدار بودند، منتظر ماندیم تا به خواب بروند. نیمه‌های شب بود که هردوی آنها خوابیدند و ما وارد خانه شدیم. چون نمی‌خواستیم دستگیر شویم، ابتدا به‌سراغ آنها رفتیم و هر دوی آنها را به قتل رساندیم. بعد هم چک‌ها و طلاهایی را که داخل خانه بود دزدیدیم و فرار کردیم. روز بعد طلاها را به مبلغ 800 هزار تومان به یک مالخر فروختیم و بعد از تقسیم پول‌ها، از هم جدا شدیم.

اتفاق عجیب

بعد از اعترافات جوان قاتل، درحالی‌که تحقیقات برای دستگیری 2 همدست او ادامه داشت، ماموران متوجه اتفاق عجیبی شدند.
تحقیقات نشان می‌داد که همدستان این مرد تبهکار پس از تقسیم پول‌‌های دزدی، سهم خود را کراک خریده و قصد داشتند به شهرشان برگردند که در بین راه پلیس به آنها مشکوک شده و هر دو نفرشان را به اتهام حمل کراک دستگیر کرده بود که بعد از فرستادن متهمان به اداره پلیس، یکی از آنها که حمل کراک را به گردن گرفته بود، راهی زندان شده و دیگری آزاد شده بود.

رئیس پلیس آگاهی استان گیلان، با بیان این خبر به همشهری گفت: با این اطلاعات، ماموران به سرعت راهی زندان ساری شدند و متهمی را که به جرم حمل کراک دستگیر شده و در زندان به‌سر می‌برد، به اداره آگاهی منتقل کردند. تیم دیگری از کارآگاهان نیز راهی محل زندگی سومین متهم شدند و او هم در یک عملیات ضربتی به دام افتاد.

سرهنگ کریمی با اشاره به عملیات یک هفته‌ای پلیس برای کشف راز این جنایت هولناک، افزود: هر سه متهم در جریان بازجویی‌ها، انگیزه خود از قتل پیرمرد و دخترش را تامین هزینه خرید کراک عنوان کردند و بعد از بازسازی صحنه جنایت و صدور قرار قانونی، راهی زندان شدند.