محمدکرباسی: جمهوریخواهان سرانجام طبق پیش‌بینی‌ها توانستند در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا به یک پیروزی چشمگیر دست پیدا کنند و اکثریت مجلس نمایندگان را از دست دمکرات‌ها درآورند.

 این موفقیت جمهوریخواهان، برنامه‌های دولت اوباما را در زمینه‌های مختلفی دچار مشکل می‌کند چنان‌که در عرصه سیاست‌ خارجی اختلاف‌های اوباما و جمهوریخواهان بیشتر شده و دردسرهای جدیدی را به‌همراه داشته است.

مهم‌ترین مسئله‌ در این میان وعده اوباما برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان درتابستان سال آینده است. برخی از جمهوریخواهان راه‌یافته به کنگره به هیچ عنوان جدول زمانی خروج از افغانستان را قبول نداشته و از دولت اوباما انتظار دارند که همچنان به برنامه اصلی حضور نظامی در این کشور پایبند باشد.

سناتورهای جمهوریخواه اعلام کرده‌اند که ادامه جنگ در افغانستان اولویت اصلی آنها در برنامه‌های کاری‌شان خواهد بود. باک مک‌کئون که از او به‌عنوان رئیس آینده کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان یاد می‌شود، تأکید کرده است که او به‌طور مستقیم با ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان برای تأمین تجهیزات و منابع مالی بیشتر برای ادامه جنگ همکاری خواهد کرد.

هر چند وی گفته است که جمهوریخواهان به‌دنبال مچ‌گیری نیستند اما نمایندگان این حزب در تلاش هستند که فعالیت‌های نظامی دولت اوباما را موشکافانه بررسی کنند. جمهوریخواهان هرچند از تصمیم اوباما برای اعزام 30‌هزار نیروی بیشتر به افغانستان حمایت می‌کنند اما او را به خاطر اعلام برنامه خروج از افغانستان همزمان با افزایش نیرو، رئیس‌جمهوری فراری از جنگ می‌دانند.

اوباما از زمانی که به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب‌شده تلاش کرده است که خودش را به نوعی از مشکلات افغانستان رها کند اما اکنون جمهوریخواهان می‌خواهند دقیقا بر خلاف برنامه‌های او حرکت کنند. درحالی‌که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد افکار عمومی آمریکا مخالف ادامه جنگ هستند و این کشور در وضعیت اقتصادی بدی به سر می‌برد، جمهوریخواهان به‌دنبال منتفی‌کردن جدول خروج از افغانستان و افزایش بودجه این جنگ هستند.

نگرانی دیگر اوباما اکنون در عرصه سیاست خارجی پیمان کاهش تسلیحات راهبردی به حساب می‌آید که با نام استارت جدید شناخته می‌شود. این پیمان جدید که اوباما آن را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاست خارجی خود می‌داند به امضای روسای جمهوری آمریکا و روسیه رسیده اما هنوز در مجلس سنای آمریکا برای اجرایی‌شدن تصویب نشده است. اوباما به تازگی پس از مشخص‌شدن شکست دمکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نشست کابینه از سناتورهای این کشور خواست تا بررسی این پیمان را سرعت ببخشند تا تصویب آن پیش از آغاز دوره جدید کاری سنا صورت پذیرد.

اوباما گفت: من امیدوارم که ما بتوانیم هر چه سریع‌تر این پیمان را به تصویب برسانیم و به روسیه و جهان نشان بدهیم که در کاهش زرادخانه‌های هسته‌‌ای خود مصمم هستیم. این مسئله و عجله اوباما نشان می‌دهد که او به‌شدت نگران سنگ‌‌اندازی‌های جمهوریخواهان در مسیر تصویب این پیمان است که اکنون آبروی دولت او در عرصه سیاست خارجی در گرو آن قرار دارد.

اوباما درحالی‌که آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیش از 60‌درصد مردم آمریکا مخالف ادامه جنگ هستند، در تلاش است از برنامه‌ای برای خروج از افغانستان و پیمان استارت جدید برای بهبود وضعیت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال2012 استفاده کند. این در حالی است که جمهوریخواهان در تلاش هستند که با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های خود در زمان دولت اوباما او را همچنان در میان آتش نگه دارند. عرصه سیاست خارجی آمریکا بدون شک یکی از مهم‌ترین صحنه‌های تنش میان جمهوریخواهان و دمکرات‌ها در طول ماه‌های آینده خواهد بود که اوباما را دچار مشکلات فراوانی خواهد کرد.