به گزارش خبرگزاری مهر، کامران دانشجو در حاشیه یازدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر افزود: درخواست میکنیم دانشگاهیانی که برای دورکاری داوطلب هستند اقدام به ثبت نام کنند. همچنین در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال احصاء کارهایی هستیم که میتوان آنها را به روش دورکاری انجام داد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به اینکه پیش بینی اجرایی شدن دورکاری برای چه تعداد شغل در دانشگاه ها یا چه تعداد از دانشگاهیان را می کند، گفت: دانشگاه ها مجموعه گسترده ای هستند لذا نمیتوانیم در حال حاضر بگوییم چند شغل یا چه تعداد در آموزش عالی میتوانند مشمول دورکاری شوند.
رتبه بندی های غربی را چندان قبول نداریم
وی در تشریح دیدگاهی که نسبت به رتبه بندی دانشگاه ها که توسط موسسات مختلف غربی صورت میگیرد، گفت: شاخصهای آنها را خیلی قبول نداریم چون شاخص های آنها به عنوان مثال نمایه ISI، نمایه های داخلی و شاخص های ما را قبول ندارند ما شاخص های دیگری را قائل هستیم و فکر میکنیم که رتبه بندی ها باید بر مبنای آن شاخص ها صورت گیرد که البته این را فعلا در دنیا نمی توانیم اعمال کنیم.
دانشجو افزود: اگر دانشگاهی ایرانی در رتبه بندی های غربی رتبه 500 کسب کند، قائل نیستیم که واقعا رتبه اش 500 است بلکه قائل به این هستیم که در ردیف های اول دنیا است چون دیدگاه آنهایی که دارند شاخص گذاری میکنند تک بعدی و مادی است در حالیکه دیدگاه ما دو بعدی یعنی مادی و معنوی است. آنها معنا را در شاخص هایشان اصلا دخالت نمی دهند اما ما معنویت را در شاخص هایمان حتما دخالت میدهیم.
شاخص های رتبه بندی ایرانی دانشگاه ها
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: رتبه بندی که آنها صورت میدهند از دید ما نه اینکه بی ارزش باشد، اما به هیچ وجه مطلق نیست. آنها با شاخص های خودشان و بر مبنای جهان بینی و دیدگاه خود دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، فردوسی مشهد و ... را در رتبه بندیشان معرفی میکنند اما رتبه بندی که ما داریم دو بعدی است.
کامران دانشجو افزود: ما فعالیت های تربیتی، فرهنگی، پژوهشی و اجرایی را در رتبه بندی دانشگاه هایمان در نظر میگیریم و به این رتبه بندی قائل هستیم و آن را اصل میدانیم. اگر بخواهیم به دنبال شاخصه های آنها باشیم با فطرت انسان و اعتقاداتمان همخوانی ندارد.
اختیار دانشگاه ها در پذیرش دانشجوی دکتری پابرجاست
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برگزاری آزمون متمرکز دکتری به معنای سلب اختیار دانشگاه ها در انتخاب دانشجوی دکتری است، گفت: اختیارت کافی و وافی برای دانشگاه ها در پذیرش دانشجوی دکتری دیده شده است آزمون دکتری دال بر این نیست که اختیارات از دانشگاه ها گرفته شده است. 3 تا 5 برابر ظرفیت پذیرش هر دانشگاه به دانشگاه معرفی می شود و آنگاه دانشگاه ها دانشجویان دکتری خود را از میان آنها انتخاب میکنند.