آخرین مسابقه دوستانه تیم ملی پیش از حضور در جام ملت‌های آسیا در حالی مقابل تیم ملی آنگولا برگزار می‌شود که افشین قطبی امیدوار است تیمش به آمادگی کامل دست یابد.

 تیم ملی که با تیم‌های عراق، کره‌شمالی و امارات همگروه است، قرار بود پشت‌ درهای بسته و بدون حضور تماشاگران و دوربین‌های تلویزیونی مقابل آنگولا صف‌آرایی کند.

تیم ملی پیش از این 2 مسابقه دوستانه با تیم ملی قطر و تیم ارتش این کشور انجام داده و ساعت 18:45 به وقت محلی سومین مسابقه تدارکاتی‌اش را در قطر برگزار می‌کند. این در حالی است که مکان برگزاری این مسابقه یکی از مشکلات فدراسیون فوتبال ایران بود.

پس از آنکه تمامی ورزشگاه‌های موجود در دوحه به‌دلیل در پیش بودن جام ملت‌ها زیرنظر AFC بود و کنفدراسیون فوتبال آسیا اجازه انجام بازی در این ورزشگاه‌ها را نمی‌داد، سرانجام با موافقت مسئولان برگزاری این رقابت‌ها قرار شد ایران و آنگولا در ورزشگاه السد دوحه با هم روبه‌رو شوند.

این در حالی است که اعلام فهرست نهایی 23 بازیکن تیم ملی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در روزهای گذشته اردوی تیم ملی را به هم ریخت.‌ افشین قطبی قصد داشت بعد از اتمام اردوی قطر فهرست نهایی را اعلام کند و اعلام زودهنگام آن، دلخوری بازیکنان خط خورده را به همراه داشت؛ طوری که سرمربی تیم ملی با انجام یک مصاحبه‌ سعی کرد آرامش را به اردوی تیمش برگرداند. با همه اینها، رویارویی تیم ملی با آنگولا یادآور مسابقه این دو تیم در جام‌جهانی 2006 آلمان است.

تیم ملی با مربیگری برانکو ایوانکوویچ بعد از 2 شکست مقابل مکزیک و پرتغال در بازی با آنگولا با گل سهراب بختیاری‌زاده یک تساوی به‌دست آورد، درحالی‌که پیش از گل ایران آمادئو فلاویو برای آنگولا گل زده بود. این بازیکن امروز مقابل ایران بازی نخواهد کرد. از تیم آن زمان آنگولا فقط کالی، کاپیتان این تیم، در ترکیب آنتلوپ‌های مشکی حضور دارد و تیم ملی با 5 بازیکن از زمان جام جهانی مقابل آنگولا بازی خواهد کرد؛ جواد نکونام، مسعود شجاعی، آندرانیک تیموریان و محمد نصرتی در ترکیب اصلی تیم حضور دارند و ابراهیم میرزاپور نیز روی نیمکت می‌نشیند.

9 پیروزی تیم ملی

مردان افشین قطبی از رویارویی با آنگولا تنها آمادگی و هماهنگی می‌خواهند؛ تیمی که در آستانه جام ملت‌ها قرار دارد و مهدی مهدوی‌کیا معتقد است که در این شرایط برای آن باید دعا کرد. او که سابقه بازی مقابل آنگولا را دارد، بر این باور است که باید به تیم ملی توجه بیشتری شود. مهدوی‌کیا می‌گوید: « همه باید برای موفقیت تیم ملی دعا کنیم. من از تمامی اعضای جامعه فوتبال کشورمان می‌خواهم که هر اتفاقی را فراموش و فقط در فاصله چند روز مانده به شروع جام ملت‌های آسیا از تیم ملی ایران حمایت کنند. ما می‌توانیم به آرزوی چندین ساله خود یعنی قهرمانی در آسیا برسیم.»

اکنون افشین قطبی قرار است تیمش را برای آخرین بار محک بزند و آن هم مقابل تیمی که در آخرین رنکینگ فیفا در جایگاه هشتاد و هشتم قرار گرفته است. تیم ملی تنها یک بار مقابل آنگولا بازی کرده است اما تاکنون 20 بار مقابل تیم‌های آفریقایی قرار گرفته است. جالب اینکه اغلب این مسابقه‌ها دوستانه بوده و تیم ملی سابقه بازی مقابل تیم‌های مصر، کامرون، نیجریه و... را دارد.

تیم ملی معمولا مقابل تیم‌های آفریقایی موفق بوده و تا حالا 9 بار به‌عنوان تیم پیروز زمین مسابقه را ترک کرده است. تیم ملی 7 بار مقابل این تیم‌ها به تساوی رسیده و 4 شکست نیز در کارنامه دارد. اکنون تیم ملی در بیست و یکمین مسابقه‌اش با تیم‌های آفریقایی و در دومین بازی با تیم قدرتمند آنگولا مصاف می‌کند. آنگولا هم مثل ایران در جام جهانی آفریقای جنوبی حضور نداشت و 2 تیم آخرین بار جام جهانی را در آلمان تجربه کرده‌اند. فارغ از این موضوع، آیا افشین قطبی می‌تواند در این مسابقه در مورد ترکیب اصلی تیمش در جام ملت‌ها به نتیجه قطعی برسد؟