گروه شهری: رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ملاک اداره پایتخت در آینده را به ویژه با آغاز دوره مدیریت شورای سوم، بر اساس برنامه‌های راهبردی و چشم‌اندازهای تدوین شده برای توسعه این کلان‌شهر می‌داند.

مهدی چمران، رئیس فعلی و  منتخب سومین دوره  شورای شهر تهران با اشاره به تدوین برنامه‌های راهبردی  تهران شامل طرح‌های جامع و تفصیلی، برنامه راهبردی پنج‌ساله و چشم انداز بیست‌ساله و تلاش مدیریت شهری برای تحقق این برنامه‌ها  به خبرگزاری فارس می‌گوید:  چشم‌اندازهای تهیه شده، ملاک عمل شورای سوم خواهد بود.
رئیس شورای شهر می‌افزاید: اقدامات در شورای جدید باید مطابق با چشم اندازهای تهیه شده برای شهر تهران باشد.
چمران  با تأکید بر تداوم رویکرد تخصصی در شورای شهر سوم  تصریح کرد: با توجه به این که طی 4 سال گذشته شورای شهر دوم به دنبال برنامه‌ریزی و تهیه برنامه‌های مختلف برای شهر تهران بوده است بنابراین اقدامات در شورای جدید باید بر اساس استراتژی 5 ساله شورا،‌ چشم‌انداز 20 ساله شهر تهران و طرح‌های جامع و تفصیلی شهر باشد.
وی افزود: با توجه به بسترسازی‌های انجام گرفته در شورای دور دوم، حرکت‌ها در شورای سوم باید سریعتر باشد.
رئیس شورای شهر همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا شما نیز همچون برخی اعضا معتقدید که شورای سوم باید حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت را پیگیری کند، گفت: فکر نمی‌کنم شورای جدید تلاشی در این زمینه داشته باشد. ما در شورای دوم نیز اصراری بر این امر نداشتیم، حالا هم هر تصمیمی که دولت بگیرد بدون شک هر موقع که ضرورت داشته باشد دولت خود از شهردار دعوت خواهد کرد. هرچند من نمی‌گویم که ضرورت ندارد اما باید روی این موضوع فکر شود و خود دولت باید تصمیم بگیرد.
رئیس شورای شهر در پاسخ به این سؤال که در صورتی که ریاست شورای سوم بار دیگر به شما پیشنهاد شود آیا آن را می‌پذیرید، گفت: خدا کند که چنین پیشنهادی نشود.
 درصدد ارائه طرح اصلاح ساختار شورا  به مجلس هستیم
 از سوی دیگر حسن بیادی نایب رئیس فعلی شورای شهر و منتخب شورای سوم  تهران نیز به فارس گفت: در شورای جدید به دنبال ارائه طرح اصلاح ساختار شورا به مجلس به منظور تشکیل پارلمان شهری و افزایش مشارکت‌های مردمی هستیم.وی با بیان این که باید در شورای سوم به دنبال برگزاری انتخابات از لایه‌های محلی باشیم، تصریح کرد: شورای جدید ضمن تعامل با نمایندگان مجلس، تلاش خواهد کرد که این طرح را از طریق شورای عالی استان‌ها یا دولت به مجلس ارائه کند.
به گفته وی بر اساس مذاکراتی که با سایر اعضای شورای سوم نیز انجام گرفته است آنان نیز با اصلاح ساختار شوراها و برگزاری انتخابات محلی موافق هستند.
بیادی یکی از راه‌های توسعه مشارکت‌های مردمی را تغییر ساختار انتخابات شوراها و انتخاب شهردار دانست و تأکید کرد: تا زمانی که ساختار غلط شورا وجود دارد مسایل سیاسی در شورا اثرگذار خواهند بود، نه این که افراد سیاسی نباشند بلکه نگرش‌های سیاسی تأثیرگذار است. در صورتی که هر چه انتخابات محلی‌تر شود هزینه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند و افراد متخصص و متعهد زیادی وارد صحنه می‌شوند.
وی افزود: اگر کسی داعیه خدمت دارد می‌تواند از محله‌اش شروع کند وقتی انتخاب نمایندگان مردم از محله‌ها انجام گیرد دیگر نیازی به برگزاری انتخابات عمومی نیست و از طریق آن می‌توان شورای مناطق، سپس شورای شهر که همان پارلمان شهری است را تشکیل داد. آن وقت امکان انتخاب شهردار به صورت مستقل و بر اساس آرای مردم از پایین‌ترین تا بالاترین سطح انجام خواهد گرفت و در نهایت می‌توان مدیریت واحد شهری را با کمک دولت محقق کرد.
نایب رئیس شورای شهر  خاطرنشان کرد: دو دوره است که در برنامه‌های 5 ساله دولت، واگذاری 23 وظیفه به شهرداری‌ها گنجانده می‌شود اما چون بسترها آماده نیست این هدف تاکنون محقق نشده است. این بسترها باید از طریق ایجاد یک پارلمان شهری که نمایندگان واقعی مردم هستند و به تبع آن مدیریت واحد شهری فراهم شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا تمایل دارید که در دور سوم نیز جزو هیأت رئیسه شورا باشید، گفت: من که تمایل دارم البته اگر انتخاب شوم.
بیادی در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه در اجرای وظایف خود در شورا موفق بوده‌اید،‌ اظهار داشت: تا جایی که توانستم بیش از وظایفم و بر اساس قانون کار کردم. به همین دلیل از کار قبلی خود به عنوان مأمور به شورای شهر آمدم و تمام وقت خود را برای فعالیت در شورا گذاشته‌ام. طی این مدت جای دیگر کاری نداشته‌ام.