«عبدعلی الخفاف»، رئیس سابق دانشکده ادبیات دانشگاه کوفه، نویسنده و پژوهشگر عراقی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اعلام این مطلب گفت: مرحوم بلاغی در اثبات عدم تحریف در قرآن از استدلالهای عقلانی و منابع معتبر مانند قرآن و احادیث بهره برد و ایشان، بهترین و دقیقترین شیوه و نزدیکترین روش به واقعیت، عقل و منطق در زمینه اثبات عدم تحریف در این کتاب الهی را تکیه بر آیات و تعیین تاریخ نزول میداند.
وی اضافه کرد: استناد به احادیث رسول اکرم(ص) که مفهوم آنان در بسیاری از آیات قرآن کریم نیز وجود دارد در تفسیر گرانسنگ آلاءالرحمن به وضوح دیده میشود و مرحوم بلاغی بر قرآن و احادیث رسول اکرم(ص) و روایات، بهعنوان منابع اساسی برای اثبات عدم تحریف در قرآن کریم استناد کرد.
عبدعلی الخفاف در ادامه گفت: نگارنده آلاءالرحمن زمان نزول سورهها و آیات قرآن کریم را تعیین کرد و با تکیه بر نص قرآن و استدلالهای قوی، توانست موضوع عدم تحریف در قرآن را اثبات و این بدعت را انکار کرده و تأکید کرد که مقصود از طرح ادعای تحریف در قرآن، خدشهدار کردن چهره اسلام و مسلمانان است.
نگارنده مقاله «البلاغی فی مقدمة آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن» در ادامه به تحلیل دیدگاه علامه بلاغی مبنی بر اینکه «روایات استفادهشده در زمینه اثبات تحریف در قرآن ضعیف و غیرمستند است»، گفت: نگارنده آلاءالرحمن تحقیقات زیادی در زمینه استناد این احادیث و منابع این روایات انجام داد و به این نتیجه قطعی رسید که این روایات بدون سند و منبع هستند و ممکن نیست که در موضوع مهمی مانند تحریف قرآن به آن استناد کرد که این رویکرد علامه بلاغی از سوی بسیاری از پژوهشگران و محققان بعد از ایشان مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس کمیته توسعه علمی دانشگاه کوفه با اشاره به اینکه علامه بلاغی، زبان قرآن، اعجاز و بلاغت آن را ابزاری برای پاسخ به شبهات وارده به قرآن و اثبات عدم تحریف در این کتاب الهی میداند، گفت: مرحوم بلاغی معتقد بود که اعجاز زبانی، بلاغی و علمی قرآن کریم شواهدی است، مبنی بر اینکه کسی توانایی آوردن شاهدی مانند قرآن را ندارد و آیات زیادی از قرآن، از اعجاز زبانی و بلاغی این کتاب الهی سخن به میان میآورد و در حقیقت، علامه بلاغی بر این باور بود که بلاغت زبانی، منطق عقلانی و استدلالی قرآن بهترین دلیل بر این است که قرآن کریم دچار تحریف نشده است.
عبدعلی الخفاف در پاسخ به پرسشی درباره تعامل علامه بلاغی با کتاب «فصل الخطاب فى إثبات تحریف کتاب رب الأرباب»، تألیف «میرزا حسین نورى طبرستانى» ـ معروف به محدّث نورى ـ که قائل به تحریف قرآن است، گفت: مرحوم بلاغی تمامی نظریات و استدلالهای ارائهشده در این کتاب را با استدلالهای منطقی و عقلانی و با استناد به آیات قرآن، احادیث و روایات رد میکند و بر این نکته تأکید دارد که قرآن کریم از هرگونه شائبه و تحریف به دور است و آیات قرآن همان آیاتی است که بر رسول الله(ص) نازل شده است.
رئیس سابق دانشکده ادبیات دانشگاه کوفه در ادامه این گفتوگو خاطرنشان کرد: هنگامی که پژوهشگری سبک نگارش علامه بلاغی در تفسیر آلاءالرحمن را مورد واکاوی قرار میدهد و استنادهای ایشان به آیات قرآن و احادیث در زمینه عدم تحریف در قرآن را بررسی میکند، به رأی و اندیشه علامه بلاغی در زمینه عدم تحریف در قرآن قانع میشود و در حقیقت، نگارنده آلاءالرحمن هرگونه تحریف در سورهها و آیات قرآن کریم را با استدلالهای علمی و عقلانی رد میکند و این رأی مرحوم بلاغی در زمینه اثبات عدم تحریف در قرآن با دیدگاه فقها، مفسران، مجتهدان و علمای مذهب جعفری مطابقت دارد.
عبدعلی الخفاف در پایان گفت: پیروان مذهب اهلبیت(علیهم السلام) به این موضوع یقین دارند که قرآن کریم دستخوش تحریف نشده و آیات و سورههای آن با استناد به آیه 9 سوره مبارکه حجر «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»(بىتردید ما این قرآن را به تدریج نازل کردهایم و قطعاً نگهبان آن خواهیم بود) از سوی خداوند متعال محفوظ و حق تعالی بهترین حافظ و نگهبان برای این کتاب مقدس است.
استاد عبدعلی الخفاف، در سال 1943 میلادی در نجف اشرف متولد شد، ایشان طی سالهای 2004 تا 2009 میلادی رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه کوفه بود و هماکنون ریاست کمیته توسعه علمی دانشگاه کوفه را عهدهدار است؛ رتبه استاد ممتاز دانشگاه کوفه در سال 1995 میلادی، رئیس گروه جغرافیای دانشکده ادبیات دانشگاه کوفه در سالهای 1995 تا 1999 میلادی، تأسیس و انتشار ماهنامه فرهنگی «چشماندازهای دانشگاهی» در دانشگاه سلیمانیه عراق، مدیر مؤسسه انتشاراتی «دارالکتب» دانشگاه بصره عراق در سال 1982 تا 1985 میلادی بخشی از فعالیتهای این استاد عراقی است.
وی همچنین، به همراه «صباح عباس»، رییس دانشکده فقه و «حسن عیسی الحکیم»، از اساتید دانشگاه کوفه، دانشنامه دینی فرهنگی و زندگینامه اندیشمندان و علمای دینی نجف اشرف را تدوین و گردآوری کرده است، ایشان در همایشهای داخلی و خارجی زیادی، از جمله کنگره بینالمللی علامه بلاغی در سال 1386 در شهر قم شرکت و مقاله «البلاغی فی مقدمة آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن» را ارائه کرده است.