همشهری آنلاین: سرپرست وزارت امور خارجه از دست یابی تهران و بغداد به سه توافق جدید در مسیر توسعه مناسبات دوجانبه خبر داد.

علی اکبر صالحی در پایان نخستین سفر رسمی خود به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه به عراق در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا گفت: در این سفر درباره مسایل مورد علاقه طرفین به صراحت گفت وگو کردیم و متعاقب آن تصمیماتی نظیر تشکیل کمیسیون عالی مشترک اقتصادی، کمیته مشترک سیاسی و کمیته عالی مسایل مرزی برای بررسی مشکلات و مسایل مرزی دو کشور اتخاذ شد.

وی با اشاره به طرح مسایل سیاسی واقتصادی دوجانبه و بررسی تحولات منطقه ای و بین المللی در این سفر افزود: مقرر شد که تشکیل کمیته مشترک سیاسی ایران و عراق توسط معاونین وزارتخانه های امور خارجه دو کشور پیگیری شود.

سرپرست وزارت امور خارجه گفت: در این دیدارها، همچنین مشکلات زایران ایرانی به شکل جدی مطرح شد و رایزنی ها جهت رفع مشکلات زایران در نقاط مرزی و گمرکات دو کشور ادامه خواهد داشت.

نوید تحولات خوب در مناسبات آینده ایران و عراق

صالحی در بخش دیگری از این گفت و گو نوید داد که در آینده شاهد تحولات خوبی در مناسبات دو جانبه ایران و عراق خواهیم بود چرا که اراده مسوولان عالی دو کشور بر این امر استقرار یافته است.

وی با اشاره به شکل گیری دولت جدید عراق با مشارکت تمام گروههای مختلف سیاسی این کشور افزود: در این سفر در ارتباط با ترسیم چشم انداز آینده همکاری های رو به گسترش دو کشور مذاکره شد و می توان گفت، امروز شرایط برای توسعه روابط دو کشور در همه عرصه های همکاری بیش از پیش فراهم است.

تاکید علمای عراق بر دفاع از عزت اسلام در مناسبات بین المللی

سرپرست وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به دیدارهای خود با برخی مراجع تقلید و علمای عراق در سفر به این کشور گفت: همه مراجع عزیز بر این نکته تاکید داشتند که به ویژه در عرصه سیاست خارجی و مناسبات بین المللی از عزت اسلام و مسلمین دفاع شود.

وی افزود: علما بر این نکته تصریح داشتند که باید عزت کشورهای اسلامی در عرصه روابط خارجی نمایان باشد و این کشورها نباید رفتاری را انجام دهند که این عزت مورد خدشه قرار گیرد.

صالحی با بیان این که سلام گرم مقام معظم رهبری را به مراجع شیعیان عراق ابلاغ کرده است اظهار داشت: مراجع عراق به طور متقابل نیز خواستند که سلام و دعای خیر آنها را به محضر رهبر معظم انقلاب برسانم.

وی خاطرنشان کرد: همه علمای عراق، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان ام القرای جهان اسلام و عزت ایران را عزت جهان اسلام می دانند.

قضاوت درباره لغو روادید زودهنگام است

سرپرست وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر ایرنا در خصوص پیشنهاد لغو دوجانبه روادید بین ایران و عراق هم اظهار داشت: قضاوت در رابطه با این موضوع شاید زودهنگام باشد اما ما تلاش خواهیم کرد که این امر محقق شود.

وی در عین حال گفت: البته باید توجه داشته باشیم که هر کشوری باید شرایط طرف مقابل را به خوبی درک کند.

منبع: همشهری آنلاین