به‌دنبال اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، مدیران شهری، نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواستار کمک فوری دولت به حمل‌ونقل عمومی برای ثابت ماندن نرخ کرایه اتوبوس و مترو شدند.

در این بین متروی تهران نیز که تا پیش از این، به خاطر کمبود اعتبار برای تجهیز و توسعه تحت فشار بود، اینک با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ، با افزایش بیشتر مسافران و ازدحام در واگن‌ها مواجه شده است. این موضوع و معطل ماندن اعتبارات دولتی مترو به‌ویژه برداشت یک میلیارد دلاری از منابع ارزی موجب شد تا نمایندگان مجلس بار دیگر بر لزوم پرداخت اعتبارات دولتی تاکید کنند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی توسعه مترو را به‌عنوان یکی از مؤثرترین و اساسی‌ترین راه‌های مبارزه با آلودگی هوای تهران و دیگر شهرها دانست و گفت: امروز ما شاهد توسعه مترو و خدمت‌رسانی آن به شهروندان هستیم اما استقبالی که از این وسیله حمل‌ونقل عمومی وجود دارد و نیز با توجه به افزایش مسافران آن به‌علت هدفمندی یارانه‌ها، نیاز داریم تا دولت به وظایف خود در این رابطه عمل کرده و حمایت‌های دیگری را نیز اعمال کند.

انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با سما، با بیان اینکه برای رفع آلودگی حاصل از خودروها و کارخانه‌ها، می‌توان راهکارهایی همچون استفاده از سوخت استاندارد در هر دو مورد و نیز گاز سوز کردن خودروها و یکسری اقدامات دیگر را در نظر گرفت، گفت: بالاتر از همه این عوامل، باید توجه ویژه‌ای به مترو داشته باشیم؛ چرا که توسعه مترو از ابعاد متعدد برای کشور مفید خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با بیان اینکه دولت باید مصوبات مجلس را در ارتباط با تخصیص اعتبارات مترو به شهرداری تهران و دیگر شهرها اجرایی کند، گفت: این موضوع، وظیفه دولت است و باید به آن توجه داشته باشد. علاوه بر آن، انتظار ما از قوه مجریه این است که برای رفاه شهروندان، بیش از وظایف قانونی اش، به مترو توجه کرده و در زمینه توسعه آن، به کمک مدیریت شهری بیاید.

وی در پایان گفت: شرایط امروز ما و موضوعاتی همچون هدفمندسازی یارانه‌ها، حذف یارانه سوخت، آلودگی هوای شهرها و... ایجاب می‌کند تا دولت به توسعه مترو کمک کند.

دولت در پرداخت اعتبارات مترو شتاب کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این رابطه گفت: در هفته‌های آتی که سهمیه بنزین 100 تومانی و 400 تومانی تهرانی‌ها به پایان خواهد رسید، مراجعه به وسایل حمل‌ونقل عمومی افزایش می‌یابد، به همین دلیل دولت باید در پرداخت طلب متروی تهران شتاب کرده و نگذارد وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت به مرحله اضطراری برسد.

موید حسینی صدر، اضافه کرد: حال که قانون تخصیص تسهیلات یک میلیارد دلاری به متروی تهران به تصویب مجلس رسیده و از طرفی مردم هم نهایت همکاری را در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نشان داده اند، بهتر است که دولت دیگر در ‌پرداخت بموقع تسهیلات متروی تهران تعلل نکند.

به گفته این نماینده مجلس، طی 2ماه آینده و با اتمام سهمیه بنزین شاهد افزایش استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی خواهیم بود و مردم هم به جای خودروهای شخصی از مترو و اتوبوس بیشتر استفاده خواهند کرد. افزایش قیمت سوخت منجر به تغییر نرخ کرایه‌ها و حمل ونقل عمومی شده و همین امر دغدغه مردم را نسبت به افزایش قیمت‌هایی که در انتظارشان است افزایش داده است. شهرداری تهران البته اعلام کرده تا جایی که ممکن است مانع از افزایش قیمت‌ها در این بخش خواهد شد.

غلامحسین مسعودی ریحان، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده اهر و هریس، در این ارتباط به شهرنوشت گفت: به‌نظر من وقتی قیمت سوخت آزاد می‌شود رانندگان تاکسی چاره‌ای جز تغییر قیمت ندارند؛ بنابراین فشار مضاعفی در این خصوص به مردم وارد می‌شود.وی که از مخالفان افزایش قیمت کرایه‌ها است، این اتفاق را گریز ناپذیر می‌داند و ادامه می‌دهد: اگر خودروهایی که در کشور تولید می‌کنیم مصرف سوخت بالایی نداشته باشند، می‌توانیم تا حدودی مانع از افزایش قیمت در این ارتباط باشیم.

دولت،پیش از پایان سال کمک کند

از سوی دیگر، مشاور امور مجلس شهردار تهران با اشاره به قول دولت برای پرداخت کمک‌های پیش‌بینی شده ناشی از حذف یارانه‌ها به شهرداری‌ها، گفت: همین حالا هم برای پرداخت مابه‌التفاوت سوخت حمل‌ونقل عمومی تحت فشاریم.

طالبیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسات مشترک شهرداران کلانشهرها با رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، در مورد سوخت شهرداری‌ها و کمک‌هایی که دولت پس از اجرای هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها برای شهرداری‌ها پیش‌بینی‌ کرده است، افزود: در این جلسات دولت قول داده است که برای افزایش نیافتن نرخ حمل‌ونقل عمومی کمک‌های لازم را با شهرداری‌های کلانشهرها داشته باشد و این کمک‌ها قطعا باید تا پایان سال به دست شهرداری‌ها برسد تا آنها نرخ‌ها را افزایش ندهند.
وی یادآور شد: علاوه بر کمک در جهت حمل‌ونقل، این کمک‌ها باید در جهت خدمات رسانی شهرداری‌ها در حوزه‌های دیگر نیز صورت گیرد.

مشاور امور مجلس شهردار تهران ادامه داد: دولت قرار است، مبالغی را از محل اجرای هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها در اختیار داشته و از این محل به شهرداری‌ها نیز کمک کند اما قطعا این کمک باید تا قبل از پایان سال انجام شود؛ چرا که در غیراین صورت با بحران‌‌هایی در خدمات رسانی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز شهرداری‌ها با تحمل مشکلات بسیار به خدمت‌رسانی مشغول هستند، تصریح کرد: هنوز مردم با همان مبالغ قبلی از خدمات حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، درحالی‌که اتوبوس‌های خصوصی که 80درصد اتوبوس‌های شهر تهران را تشکیل می‌دهند، از گازوئیل 350تومانی استفاده می‌کنند و شهرداری برای افزایش نیافتن نرخ کرایه باید مابه‌التفاوت افزایش نرخ آنها را بپردازد تا نرخ‌ها افزایش نیابد.طالبیان اضافه کرد: شهرداری تا مدتی می‌تواند این کمک را انجام دهد تا کرایه‌ها افزایش نیابد اما قطعا این مدت نمی‌تواند زمان زیادی طول بکشد.