همشهری آنلاین: رییس کمیته هوایی بین دولتی اعلام کرد که دلیل اصلی حادثه سقوط هواپیمای توپولف-154 حامل "لخ کاچینسکی" رییس جمهور فقید لهستان در حومه اسمالنسک در ماه آوریل سال 2010 امتناع خدمه هواپیما از فرود آمدن در فرودگاه ذخیره بود.

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، تاتیانا آنودینا گفت: "در جریان پرواز خدمه توپولف-154 بارها اطلاعات بدی شرایط جوی حاکم بر فرودگاه مقصد را حداقل از ساختارهای هدایت پرواز بلاروس و فرودگاه "سیورنی اسمالنسک" و همچنین "یاک-40" لهستانی که پیش از آن در این فرودگاه به زمین نشسته بود، دریافت کرده بود".

وی اعلام کرد: "به رغم این اطلاعات، خدمه توپولف-154 تصمیمی برای فرود در فرودگاه ذخیره اتخاذ نکرد. این مسئله را می تواند آغاز روند بروز شرایط خاص در پرواز بشمار آورد".

هواپیمای توپولف-154 ریاست جمهوری لهستان روز 10 آوریل سال 2010 سقوط کرد[رئیس جمهور لهستان کشته شد]. در اثر این سانحه هولناک 96 نفر از حمله 88 مسافر و هشت خدمه کشته شدند. رییس جمهور لهستان، همسر وی و بخشی از مقامات این کشور از مسافرین این هواپیما بودند. کمیسیون فنی کمیته هوایی بین دولتی روسیه مسئول رسیدگی به پرونده سانحه هوایی بود.

 

منبع: همشهری آنلاین