گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: مدیران مدارس موظف هستند تا کمک‌هایی را که به صورت داوطلبانه از والدین فرهنگی دریافت کرده‌اند به آنان بازگردانند تا قصه پر غصه کمک‌های به‌اصطلاح داوطلبانه همچنان ادامه داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش  بار دیگر سخنان تابستان گذشته خود را تکرار کرد و این بار در جمع فرهنگیان یزدی گفت: مدیران مدارس حق دریافت شهریه از فرزندان فرهنگیان در مدارس دولتی خاص را ندارند. البته آن طور که ایسنا گزارش داده، حاجی بابایی با تأکید بر رساندن معلم به قله عزت اعلام کرد: مدیران حق دریافت شهریه از فرزندان فرهنگیان در مدارس دولتی خاص را ندارند و درصورت انجام این کار باید تمام مبلغ دریافتی را به معلمان برگردانند.

تابستان امسال حمید‌رضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه فرهنگیان از پرداخت هزینه برای تحصیل فرزندان خود در مدارس دولتی معاف هستند، اعلام کرد که ثبت‌نام فرزندان فرهنگیان بدون هیچ شرط و هزینه‌ای در مدارس دولتی امکان‌پذیر است.چندی پیش نیز به مدیران مدارس دولتی اعلام شد که اگر از دانش‌آموزانی که والدینشان فرهنگی هستند کمک‌های داوطلبانه دریافت کرده‌اند به آنان پس دهند.

البته در برخی از مدارس افرادی بین دانش‌آموزانی که والدین فرهنگی دارند، رفته‌اند و از آنان پرسیده‌اند که آیا والدین شما به مدرسه کمک مالی کرده‌اند و اینکه مدرسه آن را به شما بازپس داده یا خیر؟این موضوع در بین سایر دانش‌آموزان بازتاب نامناسبی داشت، اینکه شما از محل کمک‌های مالی والدین ما در مدرسه درس می‌خوانید و هزینه تحصیل شما را پدر و مادر ما می‌پردازند.
با توجه به این مسائل پرسشی مطرح می‌شود: اگر کمک‌های دریافتی از مردم در مدارس دولتی داوطلبانه است چرا باید فرهنگیانی که کمک کرده‌اند آن را پس بگیرند؟

آیا نفس کمک داوطلبانه تنها برای خانواده دانش‌آموزان غیر‌فرهنگی است؟احتمالا شاید از این پس کمک‌های داوطلبانه را از مردم نگیرند زیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که «به همه ادارات ابلاغ کردیم تا مدرسه‌ای مشکلی در خصوص بودجه نداشته باشند و درصورت لزوم در کمترین زمان ادارات این هزینه‌ها را پرداخت کنند.»

نمونه بارز کمک‌های داوطلبانه

چند روز پیش رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش همدان با تأکید بر اینکه وجهی به صورت اجباری توسط انجمن اولیا و مربیان در مدارس دریافت نمی‌شود، گفت: مبلغی حداقل و حداکثر برای کمک‌های مادی اولیا به مدارس تعیین نشده است و کمک‌های مردمی به صورت داوطلبانه انجام می‌شود.

آن طور که اسدالله احمدی اعلام کرده از اواخر آبان‌‌ ماه جذب کمک‌های مردمی به مدارس شروع شده و اولیا می‌توانند با تحویل قبض‌های کمک به مدرسه به صورت داوطلبانه مدارس را در ارائه خدمات بهتر یاری دهند.به گزارش فارس، وی اضافه کرد: مبالغ دریافتی از اولیا برای خود مدرسه صرف می‌شود تا امکانات مورد نیاز از جمله آزمایشگاه، کتابخانه، تعمیرات و دیگر موارد با این مبالغ انجام شود که این کارها در نهایت منجر به پویایی آموزش و پرورش است.

البته وزیر آموزش و پرورش بارها به مدیران مدارس دولتی توصیه کرده بود که تنها تا پایان مهر‌ماه خانواده‌ها را تحت فشار مالی قرار ندهند و از مردم کمک‌های به‌اصطلاح داوطلبانه نگیرند. این مسائل در حالی است که بر اساس اصل 30 قانون اساسی دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خود‌کفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد.

تعطیلی پنجشنبه‌ها

موضوع تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی با وجود تکذیب آن از طرف معاون ابتدایی به‌طور جدی در آموزش و پرورش مطرح است. حاجی‌بابایی در این باره نیز در جمع فرهنگیان استان یزد گفت: روزهای پنجشنبه نباید به‌عنوان ساعات کلاسی در نظر گرفته شود.وی اظهار کرد: اصلاح و تغییر ساختاری در دوره‌های مختلف لازم است و همان‌طور که لازم بود در دبیرستان و راهنمایی تغییراتی صورت گیرد، باید ساعات کلاسی نیز تعدیل شود.بحث تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی را عباس رهی، معاون پیشین آموزش و نو‌آوری وزارت آموزش و پرورش سال گذشته مطرح کرد.