دوحه-آرمن ساروخانیان: مردم ایران و کره‌جنوبی درمجموع 86 سال است که در حسرت ایستادن بر قله فوتبال قاره هستند و همین انتظار تنش در رویارویی شنبه 2 تیم در یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا را به اوج می‌رساند.

کره‌ای‌ها 51 سال است که قهرمان قاره نشده‌اند و این انتظار برای ایران به 35 سال رسیده‌ است امروز هم به روال 4 دوره قبلی که 2 تیم در یک چهارم نهایی با هم روبه‌رو شدند، یکی از آنها باید با آرزوی قهرمانی خداحافظی کند و حداقل 4 سال دیگر برای قهرمانی منتظر بماند.جدال ایران و کره‌جنوبی از دیروز آغاز شد، وقتی سرمربی کره‌جنوبی در کنفرانس مطبوعاتی جملات تحریک‌آمیزش را بارها تکرار کرد.

او ادعا کرد که تیم ملی ایران در رویارویی‌های قبلی با کره، خطاهای زیادی انجام داد و امیدوار است که در بازی امروز این اتفاق تکرار نشود تا تماشاگران بازی زیبایی ببینند. چو کوانگ رائه گفت: «فکر می‌کنم این جزئی از تاکتیک قطبی است. شاید به همین دلیل آنها نتوانستند به جام‌جهانی صعود کنند.» ‌

قطبی اما دقایقی بعد پاسخ حرف‌های همتای کره‌ای‌اش را داد و گفت: «ضمن احترام به سرمربی کره، معتقدم آنها باید روی ما خطا کنند چون ما تیم بهتری هستیم. ما نگران این رویارویی نیستیم. این کره بود که نتوانست به هدفش برسد و سرگروه شود، وگرنه ممکن بود با این تیم دیرتر روبه‌رو شویم.» قطبی در پاسخ به رائه اضافه کرد که ایران در بازی امروز وقت کشی نخواهد کرد: «وقتی تیم بهتری دارید، نیاز به وقت‌کشی ندارید. در فوتبال گاهی هم لازم است دفاع کنید و نباید به آنها فضا بدهیم.»

تغییر مهم در ترکیب کره

بخش هجومی کره در این جام نمایش بسیار هماهنگی داشته ولی خط دفاع این تیم نسبتا متزلزل بوده است. این تیم در هر بازی یک گل دریافت کرده؛ حتی مقابل هند که ضعیف‌ترین تیم جام بود. کواک تائه، مدافع میانی کره در بازی مقابل بحرین مرتکب یک خطای پنالتی و در نتیجه اخراج شد. بازگشت او به ترکیب تیم در بازی مقابل هند هم موفقیت‌آمیز نبود و او باز هم مرتکب یک خطای پنالتی شد. به همین دلیل رائه برای بازی امروز او را نیمکت‌نشین می‌کند و از لی جونگ سو استفاده می‌کند.

نقطه قوت کره در نفوذهایی است که از کناره‌ها انجام می‌دهد. پارک جی سونگ - زننده هر دو گل کره در مقدماتی جام جهانی به ایران - معمولا بازی را به‌عنوان هافبک چپ شروع می‌کند ولی در جریان بازی دائما تغییر مکان می‌دهد و به مرکز زمین و سمت راست می‌رود. بدین‌ترتیب نقش مدافعان کناری ایران در این بازی اهمیت زیادی دارد. نصرتی برای دفاع راست گزینه محتاطانه‌تر و حیدری گزینه تهاجمی‌تر است که بازی رو به جلوی بهتری دارد.

تیم ملی ایران برای متوقف کردن حملات کره قبل از هر چیز به فکر بستن فضاها در نیمه زمین خودی است و برای این کار دوندگی بازیکنان نقش بسیار زیادی دارد. به همین دلیل ممکن است قطبی در خط میانی از پژمان نوری به جای مبعلی استفاده کند. او در بازی دوستانه اخیر 2 تیم در سئول هم با استفاده از مثلث نکونام، آندو و نوری توانست به‌خوبی راه حملات کره را ببندد. البته پرس هافبک‌های کره انرژی زیادی از بازیکنان تیم ملی می‌گیرد و ممکن است نیروی تیم در نیم ساعت پایانی تحلیل برود.

به همین دلیل قطبی ممکن است چند بازیکن آماده‌اش مثل غلامرضا رضایی را روی نیمکت ذخیره و برای نیمه دوم نگه دارد. در خط حمله حضور انصاری فرد حتمی است و 2 بازیکن کناری از بین خلعتبری، شجاعی و رضایی انتخاب می‌شود. خط حمله ایران در این تورنمنت بازدهی بالایی داشته و از 11 موقعیت توانسته به 6 گل برسد. اگر مهاجمان تیم ملی در این بازی هم بتوانند از موقعیت‌ها استفاده کنند، نیمه‌نهایی به هدفی در دسترس تبدیل می‌شود.