گروه اقتصادی: طرح استیضاح وزیر راه و ترابری که پس از سانحه هوایی اخیر بوئینگ 727 هما در ارومیه قوت گرفته بود، روز گذشته با امضای 25 نماینده مجلس اعلام وصول شد.

تاخیرهای طولانی پروازها، تکرار سوانح هوایی، مشکلات مدیریتی، وضعیت نامناسب حمل‌ونقل جاده‌ای، تاخیر طولانی مدت برخی پروژه‌های این بخش مانند آزاد راه تهران- شمال و بزرگراه تهران - پردیس، افتتاح برخی طرح‌های نیمه‌کاره حمل‌ونقل ریلی مانند راه‌آهن اصفهان - شیراز که هنوز به بهره‌برداری نهایی نرسیده و محقق نشدن اهداف برنامه چهارم توسعه برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و هوایی کشور موجب شد تا استیضاح وزیر راه و ترابری که پیش از این نیز مطرح شده اما به سرانجامی نرسیده بود، توسط 25 نماینده مجلس عملیاتی شود.

درخواست استیضاح وزیر راه‌و‌ترابری با 11 محور در حالی در مجلس اعلام وصول شد که افکار عمومی منتظر بود پس از سانحه هوایی اخیر، وزیر استعفا داده یا از سوی رئیس‌جمهور عزل شود که این اتفاق نیفتاد.درخواست‌کنندگان استیضاح وقوع پی در پی سوانح هوایی و اظهارنظر غیرکارشناسی در مورد طبیعی بودن سوانح هوایی در کشور مثل سانحه قزوین و ارومیه، عدم‌اجرای قانون برنامه چهارم برای بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی کشور، توجه نکردن و عدم‌تبعیت از قوانین بودجه سنواتی و دادن قول‌های فراوان غیرعملیاتی، نبود جدیت در اصلاح مسیرها و معابر حادثه‌خیز کشور و آمار بالای کشتار جاده‌ای، عزل و نصب‌های پی‌درپی، غیرمسئولانه و عجولانه در وزارت راه‌وترابری به‌ویژه در سازمان حساس هواپیمایی را از دلایل خود برای استیضاح بهبهانی عنوان کردند.

نبود امکان چانه زنی

نماینده ارومیه در مجلس امکان چانه‌زنی برای بازپس‌گیری درخواست استیضاح را رد کرد و به خبرنگار ما گفت: با وجود فشارهایی که طی چند به درخواست‌کنندگان این طرح برای بازپس‌گیری امضایشان وارد شده اما با توجه به برگزاری 2 نشست برای بررسی وضعیت نابسامان و رفع مشکلات ناوگان حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل هوایی کشور و اینکه این جلسات قادر به پاسخگویی به پرسش‌های نمایندگان در این زمینه نبود، برخلاف تجربیات قبلی، اکنون امکان چانه‌زنی در این زمینه وجود ندارد.
سید سلمان ذاکر تصریح کرد: اکنون استیضاح حمید بهبهانی ازجمله مطالبات مردم بوده و امضا‌کنندگان این درخواست آن را با جدیت پیگیری می‌کنند.

سوانح هوایی، محور اصلی استیضاح

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ما گفت: پس از اعلام وصول درخواست استیضاح وزیر راه و ترابری، این طرح از هم‌اکنون عملا در دستور کار مجلس قرار گرفته است.علی اصغر یوسف نژاد که ازجمله امضا‌کنندگان درخواست استیضاح وزیر راه و ترابری است، تصریح کرد: نابسامانی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و به‌ویژه ناوگان هوایی کشور از جمله مهم‌ترین محورهایی است که موجب شده تا نمایندگان این طرح را به مجلس ارائه کنند. وی افزود: اکنون تکرار سوانح هوایی به مشکل بزرگی تبدیل شده و با شرایط کنونی ناوگان هوایی کشور، ایمنی پرواز به خطر افتاده وبا این شرایط چاره‌اندیشی برای رفع این معضل اجتناب‌ناپذیر است.

امید به عزل وزیر راه‌وترابری

همچنین نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استیضاح وزیر راه‌وترابری در مجلس شورای اسلامی، ابراز امیدواری کرد تا این طرح در صحن علنی مجلس رای آورد و بهبهانی عزل شود. به گزارش جام‌جم آنلاین، احمد توکلی که از جمله امضا‌کنندگان طرح درخواست استیضاح حمید بهبهانی است، تصریح کرد: ‌من از اول با وزارت بهبهانی بر وزارتخانه راه و ترابری مخالف بودم چرا که ایشان را در این زمینه فردی مناسب نمی‌دانم.