اکنون در تمام کشورهای پیشرفته دنیا توسعه حملونقل عمومی پایدار بهعنوان راهکار اصلی کاهش تردد خودروهای شخصی، کاهش ترافیک، آلودگی هوا، تصادفات و... محسوب میشود و مورد تاکید و توجه ویژه قرار دارد.برای احداث خطوط اتوبوس تندرو (BRT) و شبکه حملونقل عمومی پایدار کارهای مطالعاتی زیادی توسط پژوهشکده حملونقل و سیستمهای هوشمند دانشگاه امیرکبیر صورت گرفته که این اقدامات و مطالعات بهصورت مقالات و گزارشهای مطالعاتی پژوهشکده به سمع و نظر سازمانهای بینالمللی حملونقل رسیده است.
تهران اکنون به چند دلیل اصلی بهعنوان یکی از 5 شهر برتر در حوزه توسعه حملونقل عمومی انتخاب شده که اراده، جسارت، علاقه و تلاش مدیریت شهری برای توسعه حملونقل عمومی بهرغم تمام کمبودها نخستین دلیل بوده است و از سوی دیگر در بسیاری از کشورهای دنیا توسعه حملونقل عمومی چندان مورد استقبال مردم نیست اما استقبال شهروندان تهرانی از حملونقل عمومی به حدی خوب و زیاد است که این سازمانها مردم ما را شایسته حملونقل پایدار دانستهاند.
توسعه سریع خطوط مترو و اتوبوس تندرو و همچنین به کارگیری سیستمهای هوشمند در مدیریت ترافیک از مهمترین عوامل انتخاب تهران بوده است.در انتخاب شهرهای برگزیده در حوزه توسعه حملونقل پایدار، نهادهایی مانند مؤسسه بینالمللی سیاستگذاری توسعه حملونقل، انجمن بینالمللی حملونقل عمومی، مرکز توسعه منطقهای سازمان ملل متحد، مجری پروژههای توسعه حملونقل عمومی و مؤسسات و نهادهای حافظ محیطزیست و چند نهاد دانشگاهی نقش دارند که هیچیک از این نهادها دولت محور نیستند و تمام آنها سازمانهای غیرانتفاعی مردممحور هستند و مبنای انتخاب شهر برتر توسط آنها، تحلیلهای علمی، موضوعات تخصصی و کارشناسی است. ما باید از این اتفاق مهم که برای تهران بهعنوان پایتخت کشورمان افتاده خوشحال باشیم اما بدانیم این بدان معنا نیست که تهران دیگر شهری کامل است بلکه باید این موفقیت بزرگ را یک نقطه شروع خوب بدانیم و با جدیت بیشتر در راهی که اطمینان داریم درست است و به نتیجه مطلوب میرسد گام برداریم.
*رئیس پژوهشکده ITS دانشگاه صنعتی امیر کبیر