به این معنا که وقتی با علم و دانش سروکار داشته باشید، نمیتوانید به راحتی از اطمینان صحبت کنید و باید با انجام آزمایشهای زیاد و تحقیقات گسترده، موضوع را بررسی کنید و به قطعیت برسید.
در واقع با پیشرفت دانش، فنآوری و مشاهدات جدید، برخی از دانستههای قبلی رد میشوند و بعضی دیگر همچنان پا برجا میمانند. اما آیا تا به حال فکر کردهاید که این موضوع چه ارزشی دارد و چهطور باید به آن نگاه کرد؟
لورین رمر* یکی از دانشمندان سازمان فضایی ناسا، در گفتوگوی کوتاهی این موضوع را بیشتر توضیح میدهد:
- شک و تردید در تحقیقات علمی به چه معناست و چقدر اهمیت دارد؟
چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که در تحقیقات علمی، ما به ندرت با یقین و اطمینانِ مطلق مواجه میشویم. ما به عنوان دانشمند این عدم قطعیت را میپذیریم و در عین حال با انجام آزمایشهای متعدد و تحقیقات، به سمت کسب اطمینان پیش میرویم و به تدریج از شک و تردیدهای ما کاسته میشود. این خیلی مهم است که ما فرق بین کشف و تجزیه و تحلیلهای علمی را بدانیم. اجازه دهید که یکی از تجربههای خودم را برای روشن شدن موضوع تعریف کنم. وقتی که من به کار تحقیق مشغول شدم، هفتهای یک بار میبایست با راهنمایم صحبت میکردم و درباره مقالاتی که خوانده بودم، با او حرف میزدم. یک بار که مشغول صحبت درباره گرمایش زمین بودیم، او به من چیزی گفت و من سرم را به نشانه تأیید تکان دادم. سپس رو به من کرد و گفت: «قرار نیست تو با هر چیزی که من میگویم موافقت کنی و آن را تأیید کنی!»
ما تا وقتی که در مدرسه هستیم، درباره قوانین و موضوعهای اثبات شده میخوانیم، اما بعد از این که وارد دانشگاه شدیم، باید یاد بگیریم که بحث کنیم، بپرسیم و از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنیم.
- دانشآموزان چه طور میتوانند عدم قطعیت را در آزمایشهای علمیای که در مدرسه انجام میدهند، تجربه کنند؟
یک بار من در نمایشگاه علمی یک مدرسه شرکت کردم. دختری را دیدم که درباره چگالی مایعات خیلی تحقیق کرده بود که در نوع خودش خوب بود. روی میز او یک ظرف بزرگ با انواع مایعات و یک وسیله اندازهگیری قرار داشت. من خیلی تعجب کردم که چرا فقط یک وسیله برای اندازهگیری چگالی وجود دارد. در واقع آن دختر متوجه نشده بود که وظیفه اصلی علم چیست؛ این که باید موضوعی را بارها و بارها و به شیوههای مختلف تجربه کند تا ببینید چه نتایجی به دست میآید که اگر این اتفاق بیفتد، آن وقت پای تردید و نبودن اطمینان به وسط میآید و وظیفه اصلی علم کشف حقیقت است.
- به نظر شما چه ویژگیهایی برای تبدیل شدن به یک دانشمند و محقق خوب لازم است؟
در گروهی که ما کار میکنیم، افراد بسیار زیادی وجود دارند که در رشتههای مختلف، با فرهنگ و شخصیتهای مختلفی هستند. این تفاوتها به ما خیلی کمک میکند که پیشرفت کنیم. مثلاً بعضی از ما بسیار خلاق و کنجکاو هستیم در حالی که برخی دیگر روی شواهد موجود و آزمایشها متمرکز هستند. بنابراین خیلی سخت است که بخواهم ویژگی شخصیتی خاصی را نام ببریم. مهمترین چیز این است که همه ما عاشق علم و یادگیری هستیم و برای یک هدف کار میکنیم.
* لورین رمر، دانشمند و محقق امریکایی سازمان فضایی ناساست. کارشناسی خود را در رشته علوم جوی در سال 1980 گرفت و سپس دوره کارشناسی ارشد را در رشته اقیانوسشناسی گذراند. او در سال 1993 دکترای خود را در علوم جوی از دانشگاه کالیفرنیا گرفت و تحقیقات زیادی درباره ذرات معلق جوی، تغییرات آب و هوا، کیفیت هوا، تأثیرات ابرها و... به انجام رسانده است.