تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۳

همشهری آنلاین: تابش خورشید در این روزهای آفتابی تابستانی خطرات خاص خود را هم به‌ دنبال دارد.

جدا از آفتاب‌ سوختگی، این حقیقت را هم در نظر داشته باشید که پرتوهای ماوراءبنفش در نور خورشید می‌تواند در دراز مدت باعث سرطان پوست شود.

بنابراین انتخاب شیوه‌های مناسب برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید ضرورت دارد. یکی از راه‌های ایجاد این حفاظت استفاده از کرم‌های ضدآفتاب است. اما در این نقطه  است که مصرف‌کننده باید احتیاط به خرج دهد و عاقلانه در میان طیف گسترده فراورده‌ها در بازار دست به انتخاب بزند.

ادعاهای سازندگان کرم‌های ضدآفتاب را نباید  چشم بسته پذیرفت. اخیرا سازندگان این کرم‌ها در اروپا و آمریکا تحت فشار قرار گرفته‌اند تا م بر روی برچسب‌ها ی محصولاتشان اطللاعات صحیح درج کنند.
گزارشی در شماره این ماه نشریه "ماخذ سلامت زنان" مایو کلینیک آمریکا به نکات لازم در مورد انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب برای پوست پرداخته است. این گزارش می‌‌گوید که یک فرد بزرگسال متوسط به حدود 30 گرم– حدود دو قاشق غذاخوری- کرم ضدآفتاب برای پوشاندن همه بدن خود نیاز دارد.

اولین چیزی که باید در انتخاب کرم ضدآفتاب در نظر داشت میزان محافظت ایجادشده بوسیله آن در برابر اشعه‌ ماوراءبنفش A (UVA) و ماوراءبنفش B (UVB) است. هر دو نوع اشعه برای ما مضرند.

نکته دوم این است که "فاکتور محافظت در برابر نور خورشید" (SPF) کرم دست کم 15  باشد؛ این مقدار SPF 93 درصد پرتوهای UVB را منحرف می‌کند. همچنین شما امکان پیدا می‌کنید مدت بیشتری در زیر آفتاب بمانید.

سومین عامل شایان توجه کیفیت مقاومت در برابر آب یا ضدآب بودن کرم است. این خصوصیت در صورتی که زیاد عرق می‌کنید یا اگر قصد داشته باشید که شنا کنید، اهمیت پیدا می‌کند.این گزارش می‌گوید:" کرم‌های ضدآفتاب مقاوم در برابر آب  40 دقیقه و کرم‌های ضدآفتاب ضدآب 80 دقیقه از بدن محافظت می‌کنند.

بالاخره به نوع پوست باید دقت کرد. پوست خشک به کرم ضدآفتابی با رطوبت زیاد نیاز دارد، در حالیکه برای پوست چرب به کرم‌های بدون روغن نیازمندیم. برای  پوست‌های حساس باید از ضدآفتابی استفاده کرد حاوی اکسید روی یا اکسید تیتانیوم باشد