گروه اقتصادی: تدابیر لازم برای ذخیره سازی و تأمین کالاهای اساسی اندیشیده شده و اکنون یکی از مطمئن‌ترین ذخایر کالاهای استراتژیک و اساسی کشور طی 10سال گذشته را اختیار داریم.

معاون بازر‌گانی داخلی وزارت بازرگانی با اشاره به این که  هیچ نگرانی در زمینه ذخیره سازی کالا های اساسی در صورت اعمال تحریم های احتمالی کالایی علیه کشورمان وجود ندارد ،گفت: گرچه اطمینان داریم که بحثی در زمینه  تحریم کالایی ایران وجود ندارد اما دولت موظف است کوچکترین احتمالات را در این زمینه در نظر گیرد و بر این اساس تمهیدات لازم را  برای ذخیره سازی  کلیه کالاهای اساسی اندیشیده‌ایم .

محمد صادق مفتح ،افزود: از سوی دیگر اکنون وابستگی کشورمان به  واردات کالاهای اساسی بسیار کم بوده و در تولید اکثر کالاهای اساسی در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم. در زمینه گندم به عنوان مهمترین کالای اساسی به خودکفایی رسیده‌ایم و اکنون  بحث صادرات این محصول مطرح است. همچنین در حال حاضر بخش عمده برنج مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود. در زمینه شکر نیز امکان تأمین نیازهای ضروری این کالا بدون در نظر گرفتن نیازهای لوکس مانند شیرینی و شکلات در کشور  وجود دارد و در سایر کالاها نیز وضعیت مطلوب است.

برنامه ویژه تنظیم بازار شب عید

معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در زمینه برنامه های این وزارتخانه برای تنظیم بازار شب عید با اشاره به برنامه ویژه این وزارتخانه ،گفت: .وجود پتانسیل های بسیار در حدود 2 میلیون واحد صنفی کشور موضوعی است که وزارت بازرگانی از آن برای تنظیم بازار شب عید بهره خواهد گرفت.

همانطور که در ایام ماه مبارک رمضان نیز مشاهده شد سیاست راهبردی وزارت بازرگانی آن است که در تمام برنامه‌ریزی‌های تنظیم بازار اعم از تامین، توزیع و ذخیره سازی کالا، اصناف نقش جدی و اساسی را بر عهده داشته باشند.

وی افزود : بر این اساس در تنظیم بازار شب عید نیز اصناف نقش محوری و کلیدی را بر عهده خواهند داشت. تلاش می کنیم تا اصناف بیش از نیمی از کار تنظیم بازار را بر عهده گیرند.

وزارت بازرگانی با هدایت و برنامه ریزی وظیفه تنظیم بازار ،خرید و ذخیره سازی میوه و مرکبات و برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا در روزهای پایانی سال را به واحدهای صنفی واگذار خواهد کرد. معتقدیم باکاهش فاصله تولید و مصرف کالاها و حذف واسطه های غیر ضرور می توان نوسانات قیمت و عرضه کالاها را کاهش داد.