گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: با وجود نزدیک‌شدن به روزهای واپسین سال 89 هنوز بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش مشخص نیست.

وزیر آموزش و پرورش در آیین نواخته شدن زنگ انقلاب اعلام کرد: تاکنون درباره مبلغ بودجه سال 90 وزارت آموزش و پرورش به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و در حال رایزنی با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت ریاست‌جمهوری هستیم. البته اولویت ما به‌گونه‌ای است که برنامه‌های سال 89 ادامه یابد.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی گفت: باید بودجه برنامه‌های جاری افزایش یابد؛ افزون بر آن مصوباتی مانند ساخت استخرهای شنا و تجهیز هنرستان‌ها باید در بودجه سال 90 گنجانده شود. البته وی به این موضوع نیز اشاره کرد که برای مصوبات استانی دولت در باره ساخت سالن‌های ورزشی، نمازخانه و کتابخانه که از مصوبات دور سوم سفرهای استانی هیات دولت است، ردیف بودجه این مصوبات، مستقل دیده شده است. وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برای امر مدرسه‌سازی‌ با توجه به ماده 27 برنامه پنجم توسعه، رقم مناسبی در نظر گرفته شده که پس از آماده شدن لایحه بودجه، اعلام خواهد شد.

ورزش، اولویت بودجه

با آنکه ورزش مدارس، حال و روز خوشی ندارد و از وعده‌های مسئولان نیز خبری نیست، وزیر آموزش و پرورش برای چندمین‌بار، توجه ویژه به ورزش مدارس را یکی از اولویت‌های این وزارتخانه اعلام کرد. وی پیش از این نیز اعلام کرده بود: «به‌دنبال این هستیم که ضرباهنگی برای ورزش صبحگاهی مدارس با ضرباهنگ زورخانه‌ای طراحی کنیم تا به وسیله آن غرور ملی دانش‌آموزان شکوفا شود.» فراموش نکنیم که سرو‌سامان دادن به ورزش مدارس پیش از هر چیزی به عزم و همت نیاز دارد و به حرف و کارهای فرعی مانند ضرب آهنگ زورخانه‌ای نیست.

افزایش سرانه

به رسم چند سال اخیر، وزیر آموزش و پرورش در آستانه بودجه‌ریزی، باز هم از افزایش سرانه مدارس سخن گفت و با توجه به هدفمندی یارانه‌ها، اعلام کرد: در بودجه سال 1390 به این بخش توجه خاصی شده‌است.البته از زمان وزارت حاجی‌بابایی، وی بارها اعلام کرده مدارس مشکل مالی ندارند اما باز هم شاهدیم که مدارس به عناوین مختلف از مردم در قالب به‌اصطلاح «کمک‌های داوطلبانه» پول دریافت می‌کنند. این کار موجب شده تا مدیران مدارس، مقصر جلوه کنند درحالی‌که بودجه بسیار ناچیزی در اختیار آنان قرار می‌گیرد و آنان ناگزیرند تا به کمک داوطلبانه متوسل شوند، هر چند فرهنگیان از پرداخت کمک‌های داوطلبانه معاف هستند.