همشهری‌آنلاین: سکه‌های جدید بانک مرکزی با عنوان سکه‌های گرمی قرار است از فردا به بازار وارد شوند و به رقابت با پلاک‌های ارزان‌قیمت بپردازند که در این سال‌ها بسیار محبوب شده بودند.

به گزارش ایسنا، از چند سال پیش و با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت انواع سکه هم در ایران بالا رفت و به همین دلیل ربع سکه بهار آزادی که تا آن زمان می‌توانست به عنوان یک هدیه، با ارزش مادی متوسط تلقی شود تبدیل به کالای گران‌قیمت شد که دیگر تهیه آن به عنوان یک هدیه گران تمام می‌شد.

در همان زمان و برای برطرف کردن این مشکل، برخی از کارخانه‌های تولید طلا اقدام به تولید پلاک‌هایی با عنوان سکه پارسیان یا سکه‌های دیگر کردند که البته ویژگی‌های سکه را نداشته و پلاک محسوب می‌شوند.

به دلیل قیمت مناسب، این پلاک‌ها در بازار مورد استقبال قرار گرفتند و کم کم جایگزین ربع سکه بهار آزادی برای هدیه دادن شدند و بانک مرکزی که حالا با یک رقیب جدی در عرصه عرضه سکه مواجه بود‌، به فکر حضور در بازار افتاد و سکه‌های گرمی را تولید و منتشر کرد.

البته دبیرکل بانک مرکزی این امر را رد می‌کند و می‌گوید: بحثی از رقابت در میان نیست بلکه زمینه‌سازی برای تثبیت یک فرهنگ عالی است برای احترام به حقوق مادی و معنوی مصرف‌کننده که بایستی الگوی صنایعی که این گونه مصنوعات را تولید می‌کنند باشد اگر که دیدگاه جهانی شدن دارند.

وی دلیل دخالت بانک مرکزی در این امر را جلوگیری از سوءاستفاده عنوان و تاکید می‌کند: پلاک‌هایی در اوزان یک گرم و زیر یک گرم با بسته‌بندی‌های غیراستاندارد و غیر‌امنیتی به نام سکه عرضه می‌شوند که از وزن و عیار استانداردی تبعیت نمی‌کنند لذا برای ساماندهی به عرضه سلیقه‌ای و حفظ حقوق مصرف‌کننده، بانک مرکزی تصمیم گرفته ارائه سکه با بسته‌بندی مطمئن و امنیتی را از سکه گرمی تولید شده به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی آغاز کند.

سکه‌های جدید بانک مرکزی از جنس طلا با عیار نهصد در هزار مانند سایر سکه‌های بهار آزادی است. وزن آن از سکه ربع بهار آزادی به مراتب کمتر بوده یعنی کمی بیش از یک گرم است. قطر آن در حدود 13 میلی متر و ضخامتش 435 میکرون است. از ضرب تاریخ در زیر پرتره اجتناب شده تا سال ضرب ملاک خرید و فروش بازار نباشد.

برای عرضه این سکه‌ها دو بانک صادرات و ملت انتخاب شد‌ه‌اند تا توزیع آن را هر کدام در پنجاه شعبه منتخب خود عهده‌دار شوند و از روز شانزدهم تا بیست و یکم بهمن ماه و از آن پس روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته تا اطلاع ثانوی توزیع خواهند داشت. روش توزیع توسط اطلاعیه بانک مرکزی دقیقاً تشریح شده و فعلاً سقف فروش برای هر نفر دو قطعه در نظر گرفته شده است.

قیمت این سکه هم با توجه به قیمت جهانی طلا به صورت روزانه مشخص و اعلام می‌شود. حال باید دید رقابت بانک مرکزی با بازار به کجا خواهد انجامید؟!

علاقه‌مندان به خرید این سکه‌ها و کسب اطلاع از شعب منتخب بانک‌های صادرات و ملت می‌توانند به سایت‌های این دو بانک به نشانی‌های زیر مراجعه کنند.

  بانک ملت

  بانک صادرات

منبع: همشهری آنلاین