محمد ملاحسینی: نمایش تفنگ‌های ننه کارار اثر برتولت برشت با بازخوانی شهرام احمدزاده و به کارگردانی مهدی محمدی روی صحنه می‌رود

این نمایش که در بخش میهمان بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر، 27 بهمن جاری در تالار گلستان پارک لاله اجرا می‌شود، راحله شمس آبادی دستیار کارگردان است و فاطمه سرلک، سارا مخاوات، علی مدنی، وحید صادقی اصفهانی، حمیدرضا رحمتی، علیرضا عباسی و رحیم روزی‌جوی به اجرای نمایش می‌پردازند.

طراحی نور نمایش را رضا بهجت به عهده دارد و شروین شهبازی و صابر جعفری موسیقی نمایش را به اجرا در‌می‌آورند. همچنین فاطمه سرلک طراحی لباس و محسن غلامی طراحی پوستر و بروشور را انجام داده‌اند.

نمایش تفنگ‌های ننه کارار در بخش مسابقه بین‌الملل سیزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی اجرا و به عنوان یکی از 3 اثر منتخب جشنواره در بخش بین‌الملل معرفی شد.

این نمایش در بخش‌های مختلفی از جمله کارگردانی، بازیگر زن، طراحی صحنه، طراحی نور و موسیقی کاندید جایزه بود و در پایان موفق به کسب جوایز طراحی صحنه، بازیگر زن و موسیقی برتر شد و به عنوان نمایش برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی شد.

برشت نمایشنامه «تفنگ‌های ننه کارار» را تحت تاثیر یکی از آثار درام‌نویس ایرلندی؛ «سینج» که او نیز درام را به سال 1937 نوشته و در همان سال در پاریس نمایش داده شده بود، نگاشته است.

ماجرای نمایشنامه، در اسپانیا، در ایامی که جنگ‌های داخلی این سرزمین را به خاک و خون کشانده بود، اتفاق می‌افتد. آدم‌های نمایشنامه را ماهیگیران و خانواده‌هایشان، یک کارگر و یک کشیش تشکیل می‌دهند.

زمانی که نمایشنامه نوشته شد و نیز زمانی که در پاریس روی سن آمد، موضوع آن مسئله روز بود، بدین معنا که در همان ایام، جنگهای خونین داخلی در اسپانیا ادامه داشت و مردمی که به دیدن این نمایشنامه غم‌آلود می‌رفتند، در اخبار روزنامه‌ها نیز وقایع نظیر آن را می‌توانستند، بخوانند.

ولی نمایشنامه برتری بزرگی بر اخبار روزنامه‌ها داشت و آن این که به هیچ وجه ممکن نیست انسان بتواند در مقابل جنایات فاشیسم خنثی و بی‌تفاوت بماند.

همان گونه که ننه‌کارار برای حفظ و نگهداری فرزندانش، مدتها خواموش ماند. تهمت‌ها و لعن‌ها را نشنیده گرفت، یک تنه با حربه عواطف لطیف مادری به جنگ همه احساسات شریف و عالی انسانی رفت، ولی هنگامی که جسد خون‌آلود فرزندش را بر دوش ماهیگیران دید، همه چیز عوض شد و ننه کارار، تصمیم‌اش را گرفته بود.

منبع: همشهری آنلاین