گروه شهری: معاون شهردار تهران اعلام کرد که هزینه اتوبوسرانی تهران پس از افزایش نرخ سوخت، روزانه 140 میلیون تومان بیشتر شده است.

جعفر تشکری‌هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه منابع شهرداری تهران در این بخش در حال اتمام است، گفت که این ارگان درحالی‌که هزینه سفر با اتوبوس را افزایش نداده است، بیش از این نمی‌تواند به تنهایی بار افزایش هزینه‌های سوخت را به دوش کشد.

همزمان با این اظهارنظر معاون شهردار، دیروز شورای شهر تهران هنگام بررسی بودجه سال آینده شهرداری تهران اعلام کرد که هزینه تمام شده هر سفر با مترو در سال آینده 975 تومان خواهد بود که یک سوم این هزینه را دولت، یک سوم را شهرداری و یک سوم دیگر را شهروندان باید پرداخت کنند.

این افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی در حالی رخ داده است که دولت بر خلاف وظیفه قانونی خود کمکی از منابع هدفمندی یارانه‌ها به شهرداری‌ها نکرده است اما در مقابل شهرداری‌ها نرخ بلیت سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی را افزایش ندادند تا همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها فشار بیشتری به شهروندان وارد نشود.

فشار افزایش هزینه‌های سوخت و انرژی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تنها اتوبوسرانی را هدف نگرفته است؛ چندی پیش مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران نیز اعلام کرد که باید منتظر قبض برق 3‌میلیارد تومانی برای زمستان باشند و البته گفت که پرداخت چنین قبضی با هزینه‌های بالایی که مترو دارد از عهده این شرکت خارج است.

مدیران شهری، به‌ویژه در کلانشهرها، با قرار گرفتن در چنین وضعیتی، کمک دولت از ناحیه 30 درصد منابع درآمدی هدفمندی یارانه‌ها را انتظار می‌کشند؛ امری که نمایندگان مجلس نیز بر تحقق آن تاکید دارند. در این رابطه، جمشید انصاری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: از کل درآمد هدفمندی یارانه‌ها که به واسطه واقعی شدن قیمت‌ها در صندوق سازمان هدفمندی جمع‌آوری می‌شود، 30 درصد به واحدهای تولیدی و خدماتی تعلق خواهد گرفت تا بتوانند افزایش هزینه‌ها را جبران کنند. تخصیص اعتبارات این نهادها، به‌عهده خود دولت است.

وی اضافه کرد: در بودجه شهرداری‌ها تلاش شده تا با کاهش فروش تراکم، منابع دیگری را به‌خصوص در قانون هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دهیم. این گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در حالی است که با گذشت 2 ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش هزینه حمل‌ونقل عمومی، هنوز مبلغی از منابع درآمدی این قانون در اختیار شهرداری‌ها قرار نگرفته است.

از همین رو کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون تحول اقتصادی نیز هفته گذشته با تاکید بر پرداخت این سهم شهرداری‌ها از سوی دولت گفت که کمیسیون متبوع او به‌زودی میزان سهم شهرداری‌ها از محل 30 درصد درآمد هدفمندی یارانه‌ها را تعیین خواهد کرد.البته تحقق این موضوع نیز تازه انتظار برای عملیاتی شدن آن از سوی دولت را به‌دنبال خواهد داشت.