فیلم «سخنرانی پادشاه» بهترین فیلم جوایز بفتا انگلیس در سال ‌٢٠١١ شد و توانست 6جایزه دیگر نیز از این مراسم دریافت کند.

مراسم سالانه اعطای جوایز بفتا یکشنبه شب از سوی آکادمی فیلم و تلویزیون بریتانیا برگزار ‌شد و فیلم «سخنرانی پادشاه» موفق به کسب بیشترین تعداد جوایز شد. این فیلم به کارگردانی تام هوپر در ‌١٤بخش نامزد جوایز بافتا بود که توانست 7جایزه اصلی را به‌خود اختصاص دهد.

این فیلم علاوه‌ بر جایزه بهترین فیلم توانست جوایز بهترین فیلم انگلیسی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر مرد (کالین فرث)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (جفری راش)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (هلنا کارتر) و بهترین موسیقی را به‌خود اختصاص دهد. سخنرانی پادشاه که یکی از فیلم‌های تحسین‌شده این فصل جوایز سینمایی است، در ‌١٢ بخش ازجمله بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اصلی و بازیگر مرد نامزد جایزه اسکار است و بیشترین شانس را برای دریافت جوایز اصلی دارد. این فیلم درامی تاریخی درباره‌ «جورج ششم» پادشاه انگلستان است که در سال‌های منتهی به جنگ جهانی دوم به کمک یک گفتاردرمانگر بر لکنت زبان خود غلبه کرد.

به گزارش اسکرین دیلی، جایزه بهترین کارگردانی به دیوید فینچر برای فیلم «شبکه اجتماعی» تعلق گرفت. این فیلم همچنین جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین تدوین را نیز به‌دست آورد. جایزه بهترین انیمیشن به «داستان اسباب بازی ‌٣» رسید. جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی بافتا ‌٢٠١١ به «دختری با خالکوبی اژدها» از سوئد رسید و ناتالی پورتمن برای فیلم «قوی سیاه» بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

آکادمی فیلم انگلیس در جوایز سالانه بفتا همچنین از سری فیلم‌های پرفروش «هری پاتر» تقدیر ویژه کرد. اما چند ساعت پیش از برگزاری این مراسم و چندین کیلومتر دورتر، فیلم سخنرانی پادشاه جایزه بهترین فیلم اروپایی را از جوایز گویا اسپانیا کسب کرد. خاویر باردم، هنرپیشه سرشناس هالیوود نیز جایزه بهترین بازیگر مرد جوایز گویا اسپانیا را برای فیلم «بی یو تیفول» به‌دست آورد.

در بیست و پنجمین مراسم سالانه اعطای جوایز گویا که معادل اسکار سینمای اسپانیاست و یکشنبه شب در مادرید برگزار شد، جایزه بهترین فیلم جوایز گویا 2011 به «نان سیاه» ساخته آگوستی ویارونگا اعطا شد. این فیلم همچنین جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن (نورا ناواس)، بهترین فیلمبرداری، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را نیز به‌خود اختصاص داد.