تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۰

این روزها فرمانده انتظامی تهران بزرگ برای اجرای طرح تابستانی امنیت اجتماعی در میادین مهم شهر حضور یافته و به ارشاد مردم می‌پردازد.

به گزارش ایسنا امروز سردار طلایی برای ارایه گزارش عملکرد خود به اعضای شورای شهر در محل شورا حضور یافت. او در دویست و چهل و ششمین جلسه شورا  از راه‌اندازی  پلیس محله در 373 محله تهران خبر داد.

سردار مرتضی طلایی گفت: بر اساس طرح پلیس محله یک ایستگاه با حضور یک فرمانده پلیس در محلات احداث می‌شود . پلیس با مشارکت مردم مراقب نظم و امنیت محله خواهد بود. ، لذا با توجه به اعتماد مردم به پلیس، پلیس محله نیز در همین راستا ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت نیروی انتظامی تهران در سال 85 بر اساس افزایش مشارکت مردم، توسعه نظم و امنیت خواهد بود گفت: تشکیل پلیس محله با محوریت هیأت امنای محله و پلیس‌های افتخاری محله که از میان اقشار داوطلب انتخاب می‌شوند ،است.

طلایی در ادامه گزارش فعالیت‌های پلیس و وضعیت انتظامی شهر تهران گفت: طی سالهای 82 تا  84 ، 150 هزار پرونده مورد بررسی قرار گرفته که با فعالیت پلیس، 67 درصد این پرونده‌ها بدون مراجعه به مراکز قضایی در کلانتری‌ها حل و فصل شده است.

مشکلات امنیتی تهران

وی با اشاره به این که هر ساله با گذشت زمان بحرانها و آشفتگی‌ها کاهش یافته و به سمت مشارکت، تعامل و گفت‌وگو میان پلیس و مردم تبدیل می‌شود، تصریح کرد: به عنوان مثال چهارشنبه‌سوری سال 80 به بحران تبدیل شده بود اما با گذشت زمان طی سالهای اخیر بسیار کاهش یافت.

وی درگیری و نزاع و نبود سیستم جامعه‌پذیری و انضباط اجتماعی را یکی از مشکلات شهروندان تهرانی و تماس‌های آنها با تلفن 110 بیان کرد و افزود: هم اکنون تعداد اراذل و اوباش و عربده‌کشی در تهران کاهش یافته و به ندرت از این موارد دیده می‌شود و به همین دلیل سطح توقع و انتظار مردم افزایش یافته؛ به گونه‌ای که آنان سر و صدا و دعوای همسایگان خود را به پلیس اطلاع می‌دهند، لذا رسیدگی به نزاع و درگیری از اولویت‌های پلیس به شمار می‌رود.

وی انضباط ترافیکی را یکی دیگر از اولویت‌های پلیس برشمرد و گفت: سرقت به عنف(زورگیری)، اختلافات خانوادگی، مواد مخدر، جرایم اخلاقی و مسائل اجتماعی از جمله مشکلاتی است که هم اکنون پلیس تهران با آن دست به گریبان است، از سوی دیگر در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز با مشکلاتی مواجه‌ایم؛ به گونه‌ای که در سال 84 رشد طلاق 22 هزار و 495 مورد بوده است.

وی گرایش به مصرف مواد مخدر شیمیایی،‌ کودکان خیابانی، بی بند و باری و کارگران فصلی را از دیگر مشکلات و معضلات تهران دانست و افزود: حضور کارگران فصلی در سطح شهر تهران و در زیر پل‌ها مردم را نگران کرده که باید نسبت به ساماندهی این افراد با همت شورای شهر و شهرداری توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ حضور دوجنسیتی‌ها را از مشکلات دیگر شهر تهران بیان کرد و افزود: حضور این افراد در سطح شهر و برخی پارکهای تهران منجر به بروز مشکلاتی می‌شود که باید راهکارهایی برای ساماندهی این افراد نیز اتخاذ شود.

طلایی با بیان این که بافت مسکونی برخی مناطق شهر تهران نیز منجر به بروز جرایم می‌شود، افزود: در برخی از بافت‌های مسکونی شهر تهران همچون محله «گچی‌ها» و «کام» که دارای بافت مسکونی فشرده با خانه‌های30 الی 40 متری و اعضای 7 تا8 نفره که عمدتا از مهاجرین هستند برای اهالی محل و دانشگاه‌های نزدیک این محله مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده وتا زمانی که بافت منطقه تغییر نکند نمی‌توان جرایم را کاهش داد.

وی افزود: همچنین در پشت خیابان نواب مغازه‌های بلااستفاده‌ای وجود دارد که تخلفاتی در این اماکن صورت می‌گیرد.

وی نبود مدیر برای کوهپایه‌های تهران را از دیگر مشکلات شهر تهران دانست و افزود: کوهپایه‌های تهران همچون دربند، ‌درکه و فرحزاد مدیر مشخصی نداشته و به همین دلیل ساخت و سازهای بی رویه در آنجا صورت گرفته و به دلیل نبود متولی مشخص، کنترل و نظارت نیز به درستی صورت نمی‌گیرد و امداد رسانی و خدمات‌رسانی نیز در این مناطق با مشکل مواجه است.

وی وجود 3 هزار و 500 خودروی فرسوده و توقف پارک آنها در کنار خیابانهای تهران را از دیگر مشکلات شهرتهران دانست و گفت: وجود این خودروها علاوه بر اشغال معابر، منجر به آتش سوزی و بروز سایر آسیب‌های اجتماعی همچون مصرف مواد مخدر در داخل این خودروها می‌شود که باید نسبت به تعیین تکلیف این خودروها چاره اندیشی شود.

طلایی گفت: مشاغل مزاحم یکی دیگر از مشکلات شهر تهران است که منجر به سلب آسایش و بروز مشکلات اجتماعی می‌شود که یکی از این اماکن، ‌کوره‌های نعمت‌آباد و عبدل‌آباد است که در میان بافت‌های مسکونی قرار گرفته و آسایش مردم را سلب کرده است؛ همچنین وجود بازار کبوتر فروشها‌ در مولوی و اسقاطی‌ها در شوش علاوه بر زشت کردن چهره شهر و سلب آسایش، آشفتگی‌هایی را در سطح شهر ایجاد می‌کند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ، نبود پارکینگ‌های مورد نیاز در سطح شهر تهران را مشکل‌دار توصیف کرد و گفت: باید برای ایجاد پارکینگ‌های لازم توسط شورا و شهرداری تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی همچنین توجه به ایمنی و آسایش مردم در روزهای تعطیل را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در برخی روزهای تعطیل همچون عاشورا و تاسوعا با بروز مشکل و حوادث ستادهای حوادث غیر مترقبه پاسخگوی حل مشکلات و امدادرسانی به مردم نیستند که باید نسبت به این مسائل نیز راهکاری اندیشیده شود.

وی کاهش هویت محله و تعلق خاطر به محله را بسیار نادرست خواند و گفت: باید به دنبال هویت محله و افزایش تعلق خاطر شهروندان با کمک شورایاری‌ها باشیم؛ از سوی دیگر نیروی انتظامی برای امنیت شهروندان در پارکها به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کند؛ چرا که بسیاری از تخلفات همچون تجاوز به عنف در پارکها انجام می‌شود، لذا هم اکنون در 25 پارک به صورت شبانه‌روزی پلیس پارک مستقر شده و نظارت نیز ادامه دارد.

وی راه‌اندازی پلیس مترو را در جلوگیری از وقوع جرایم در مترو مؤثر دانست و گفت: برای جلوگیری از وقوع جرایم در مترو باید شورای شهر برای کمک به پلیس مترو همکاری کند.

سردار طلایی نبود مدیریت واحد شهری را از چالش‌های جدی شهر تهران دانست و گفت: تعدد مراکز تصمیم‌گیر و نهادهای دولتی و غیردولتی و موازی‌کاری‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده که باید برای جلوگیری از آنها مدیریت واحدشهری تحقق یابد.

وی با تاکید بر تحقق امنیت اجتماعی و برخورد با جرایم خشن در سال 85 آن را از اولویت‌های مهم پلیس دانست و در ادامه به آمار تخلفات و سرقت در شهر تهران اشاره کرد و افزود: روزانه به طور متوسط در سه ماه نخست امسال 150 سرقت خودرو، 13 دستگاه موتور، 5/3 فقره مغازه، 18 مورد منزل مورد سرقت قرار گرفته و در این مدت 2/1 قتل یعنی به عبارتی در طی سه ماه 49 مورد قتل ناشی از مسائل خانوادگی انجام شده است که هیچ یک از این قتل‌ها نه در پی شرارت و جرایم بلکه به علت مسائل خانوادگی بوده است.

وی در ادامه به کاهش 13 درصدی جرایم در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال توجه به امنیت اخلاقی، نظارت بر ورزشگاه‌ها، مراکز آموزشی،‌ وسایل نقلیه شخصی، کافی‌شاپ‌‌ها و کافی نت‌ها را در دستور کار قرار داده و با افزایش بی رویه قهوه خانه‌ها و سفره خانه‌ها مخالفیم؛ چرا که منجر به بی‌انضباطی اجتماعی می‌شود، لذا باید ساماندهی و تعداد دقیق آنها مشخص و تعیین تکلیف شوند و در صورت قانون شکنی در هر یک از این اماکن با آنها برخورد می‌شود.

سردار طلایی برخورد با بدحجابی را با استفاده از گشت‌های ارشادی را از دیگر اقدامات پلیس در سال جاری دانست و گفت: پلیس با برهنگی پاها و کشف حجاب مخالف است و هم اکنون نیز برخوردهای ارشادی در این زمینه ادامه دارد.

وی از کشف 128 قبضه اسلحه در سه ماه نخست امسال خبر داد و گفت:3 هزار و 500 بانک در سطح شهر تهران موجود است که متاسفانه از استانداردهای لازم برخوردار نیستند لذا با همکاری مسؤولان نسبت به افزایش ایمنی در بانک‌ها تلاش می‌کنیم.

وی با تاکید بر افزایش امکانات و تجهیزات ایمنی پلیس گفت: به عنوان مثال اگر 20 هزار دوربین نظارتی در سطح شهر تهران نصب و در اختیار پلیس قرار گیرند میزان نظم و امنیت چندین برابر افزایش می‌یابد.

سردار طلایی آماری را در خصوص این دستگیری خودروهایی که آلودگی صوتی،‌ مزاحمت، حمل حیوانات و یا غیره را داشتند در صحن شورا اعلام کرد اما از رسانه‌ها خواست تا این آمار را اعلام نکنند.

وی در پاسخ به سوال یکی از اعضای شورای شهر در خصوص برخورد‌های انتظامی و قهری پلیس گفت: 97 درصد عملکرد پلیس توام با رحمت و رئوفی است و تنها 2 درصد برخورد قهری است اما در برخی موارد برخورد قهری بیشتر به رخ کشیده می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در جمع خبرنگاران نیز به خانواده‌ها توصیه کرد هنگام ثبت نام فرزندان خود در موسسات آموزشی و مراکز تفریحی حتما به پروانه فعالیت این مراکز دقت کنند و اگر این مراکز فاقد پروانه فعالیت باشند از ثبت نام فرزندان خود در این مراکز خودداری کنند.

بد حجاب‌ها ویروس کشنده‌اند

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر برخوردهای قهری در خصوص بدحجابی گفت: هر فردی که با رفتار و گفتار و پوشش خود عفت عمومی را جریحه‌دار کند در مرحله اول با وی به صورت ارشادی برخورد می‌شود اما اگر قانون‌شکنی کرده و نسبت به برخوردهای ارشادی بی‌توجهی کند برخورد انتظامی خواهیم داشت.

وی افزود: برخی از افراد به شکل بسیار نادرست با برهنگی پا و آرایش زننده در شهر ظاهر می‌شوند که هنجار شکن بوده و منجر به بروز مشکلاتی در جامعه می‌شوند و در حقیقت غده‌های چرکینی هستند و اگر با آنها برخورد و جلوی آنها گرفته نشود تبدیل به ویروس کشنده خواهند شد.
پلیس از خود دفاع کرده است

سردار طلایی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر برخوردهای قهری با تجمع کنندگان میدان هفت تیر گفت: تجمع زنان در میدان هفت تیر غیر قانونی و بدون مجوز بوده و منجر به بروز اختلال و ترافیک در این محدوده شده و مطمئنا باید با این تجمع برخورد می‌شد.

وی گفت: ماموران نیروی انتظامی در این تجمع برخورد ضرب و شتمی نداشته و تنها در صورتی که فردی به پلیس حمله کند پلیس نیز از خود دفاع کرده اما اگر شکایتی از پلیس مبنی بر نحوه برخورد و تخلف پلیس باشد به مرجع رسیدگی یعنی قوه قضاییه پاسخگو خواهیم بود.

تهران امن‌ترین شهر دنیا

پس از ارائه گزارش فرمانده انتظامی تهران بزرگ تعدادی از اعضای شورای شهر تهران سوالات و اظهارنظرهایی را در خصوص نحوه فعالیت پلیس مطرح کردند.

حسن بیادی نایب رییس شورای شهر تهران، تهران را امن‌ترین شهر بزرگ دنیا توصیف کرد و ضمن تشکر و قدردانی از زحمات پلیس تاکید کرد حضور پلیس در شهر باید غیر محسوس باشد و نصب کانکس‌ها و گشت‌های کنترلی محسوس در تهران چندان مطلوب نیست، این در حالیست که با نصب سیستم‌های الکترونیکی در پارک‌ها و سایر اماکن شهر می‌توان بدون حضور پلیس به طور غیرمحسوس نظارت و کنترل لازم را انجام داد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر پلیس بخواهد دائما برخوردهای فرهنگی داشته باشد خاصیت خود را از دست داده و برای مردم عادی می‌شود، لذا باید پلیس ابهت داشته باشد.

بیادی بر ضرورت بازنگری به فعالیت‌های پلیس 110 تاکید و بیان کرد: این درحالیست که در برخی موارد مردم از این پلیس ناراضی بوده لذا باید برای افزایش رضایتمندی مردم بازنگری در این زمینه صورت بگیرد.

در ادامه خسرو دانشجو یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران با بیان این که در برخی از زمینه‌ها نیازمند به کارگیری پلیس‌ها به صورت تخصصی هستیم که باید نسبت به این مسئله توجه شود از سردار طلایی سوال کرد که «آیا پلیس برای جرایم سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده تدارک لازم را انجام می‌دهد؟ و نحوه برخورد پلیس چگونه است؟»

اخلاق از چشم آغاز می‌شود

همچنین، واعظی آشتیانی خزانه‌دار شورا بر برخورد جدی‌تر پلیس با بد حجابی تاکید کرد و گفت: در این جامعه اسلامی که پوشش نامناسب افراد منجر به انزجار مردم و تضییع حقوق آنها می‌شود باید به صورت جدی برخورد شود، نه این که پس از مدتی برخورد، بدحجابی مجددا به حالت اولیه برگردد.

وی افزود: اخلاق از چشم آغاز می‌شود بنابراین اگر به این موضوع توجهی نشود در جامعه دچار مشکل می‌شویم.

وی بر اقتدار و ابهت پلیس تاکید و اظهار کرد: راهنمایی و رانندگی نیز باید نسبت به تردد کامیون‌ها و خطرات ناشی از آنها در بزرگراهها توجه بیشتری داشته باشد؛ چرا که شبانه خطرات زیادی را در بزرگراه‌ها ایجاد می‌کنند.

در ادامه دکتر شیبانی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر نیز بر تداوم طرح تردد زوج و فرد خودروها تاکید کرد و گفت: خودروهای فرسوده با توجه به پیشنهاد شورا مبنی بر خروج یک خودرو فرسوده و پلاک یک خودروی جدید از رده خارج شوند و ماشین جدید پلاک نشود تا یک خودرو حتما خارج شود.

وی تاکید کرد: خودروهای فرسوده پارک شده در کنار خیابان هم باید با همکاری قوه قضاییه هرچه سریعتر از سطح شهر خارج شوند.

شریعتمداری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز برنحوه تعویض پلاک خودروها و رسیدگی به پلاک خودروهای جدید تاکید کرد.

زیاری رییس کمیسیون عمران شورای شهر نیز بر نظارت پلیس در هنگام دعوا میان مسافر و راننده تاکسی در خصوص نرخ کرایه تاکسی‌های مصوب شورا تاکید کرد و گفت: ‌انتظار داریم پلیس نیز در این موارد که میان مسافر و راننده تاکسی درگیری ایجاد می‌شود نظارت لازم را داشته باشند.

وی خطاب به سردار طلایی گفت: اگر در تحقق مدیریت واحد شهری تاکید دارید یکی از موارد واگذاری فعالیت دستگاه‌های دولتی به شهرداری واگذاری فعالیت‌های راهنمایی و رانندگی به شهرداری است که با توجه به آمادگی شهردار در این زمینه بهتر است که واگذاری این وظیفه نیز توسط پلیس انجام شود.

حبیب کاشانی عضو دیگر شورا نیز بر حضور غیر محسوس پلیس در سطح شهر تاکید و بیان کرد: اگر ‌پلیس در آموزش‌های انیمیشنی خود بر فرهنگ‌سازی ادامه داد تاثیر بسزایی در کاهش مشکلات خواهیم داشت.

خادم نیز به آغاز فعالیت پلیس محله اشاره کرد و گفت: دوره آزمایشی آغاز فعالیت پلیس محله به زودی با همکاری دبیران انجمن محله راه‌اندازی خواهد شد که بر اساس این طرح نگهبان محله با همکاری و مشارکت مردم و پلیس مراقب امنیت محل خواهند بود.