همشهری آنلاین: وزیر کشور با اشاره به پرداخت 66 میلیارد تومان یارانه بلیت اتوبوس و مترو در سال جاری، گفت: تعهد مالی حدود پنج هزار میلیارد تومانی فاینانس قطارهای شهری سراسر کشور امضا شده است و به زودی این فاینانس عملیاتی می‌شود.

 به گزارش ایسنا مصطفی محمد نجار در جمع معاونان عمرانی استانداری‌های سراسر کشور با اشاره به اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها، افزود: مهمترین نگرانی ما برای اجرای این قانون موضوع سوخت بود که خوشبختانه با همکاری شهرداری‌ها و معاونت‌های عمرانی و البته مردم در این بخش مشکلی نداشته‌ایم و در حال حاضر شرایط بسیار مساعد است و علاوه بر تثبیت برخی از قیمت‌ها در مورد برخی دیگر از کالاها و حامل‌ها شاهد کاهش قیمت نیز هستیم.

 وی ادامه داد: همچنین علاوه بر حمایت‌هایی که برای تامین سوخت خودروهای حمل و نقل عمومی صورت گرفته است، روند پرداخت یارانه‌ بلیت اتوبوس و مترو کماکان ادامه دارد و مابقی سهم یارانه‌ این دو بخش تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

 وزیر کشور با اشاره به تعیین 47 هزار میلیارد تومانی اعتبار عمرانی دولت در سال 90، خاطر نشان کرد: در صورت تصویب این مبلغ از سوی مجلس شورای اسلامی، حجم سنگینی از کار عمرانی آغاز می‌شود و کشور تبدیل به یک کارگاه سازندگی بزرگ خواهد شد.

 وی ادامه داد: همچنین برای سال آینده سهم بودجه شهرداری‌ها 20 درصد افزایش خواهد یافت.

 نجار بر ضرورت آسیب شناسی برخی از پروژه‌ها و توقف کار آن‌ها در صورت بروز مشکلات جدی و نیز مستند سازی اقدامات اجرایی انجام شده، تاکید کرد و یادآور شد: بهتر است، تجربه برخی از استان‌ها در اقدامات عمرانی مستند شده و برای استان‌های دیگر به کار گرفته شود.

 وی اظهار کرد: بسته حمایتی دولت برای شهرداری‌های شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر پیشنهاد شده و به زودی اختصاص می‌یابد، اما کلانشهرها نیازی به این حمایت‌ها نخواهند داشت.

  انتقال پادگان‌ها از داخل شهرها باید هر چه زودتر انجام شود

 وزیر کشور همچنین بر اجرای برخی از مصوبات نظیر انتقال پادگان‌ها از داخل شهرها، تاکید کرد و گفت: انتقال پادگان‌هایی که مجوز از سوی مقام معظم رهبری را نیز دارند،‌ باید هر چه زودتر انجام شود، چرا که در این صورت بسیاری از مشکلات ترافیکی کلانشهرها برطرف خواهد شد.

 وی همچنین اضافه کرد: راهکارهای موثر برای رفع مشکل ترافیک کلانشهرها باید بررسی شود و راه‌هایی نظیر افزایش محدوده طرح زوج و فرد که در تهران موثر بوده است، باید برای سایر کلانشهرها نیز اجرا شود.

 نجار با اشاره به نزدیکی تعطیلات نوروز 90، بر فعالیت مستمر و گسترده ستادهای نوروزی تاکید و بیان کرد: افزایش خدمات عمومی، رفع مشکلات ترافیکی و فراهم بودن فضای لازم برای استفاده مردم از فضای سبز و پارک‌ها و در نهایت نظارت بر قیمت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

 وی با اشاره به پیگیری وزارت کشور برای اجرایی شدن حدود پنج هزار میلیارد تومان فاینانس کمک به شهرداری‌ها در بخش حمل و نقل و بافت‌های فرسوده، اظهار کرد: نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان این فایناس مربوط به شهر تهران خواهد بود که مبلغ کمی نیست.

 تاکنون 66 میلیارد تومان بابت یارانه‌ بلیت اتوبوس و مترو پرداخت شده است

 وزیر کشور همچنین با حضور در جمع خبرنگاران، با اعلام این که 117 هزار طرح عمرانی برای سال 89 پیش‌بینی‌ شده بود که تاکنون 71 هزار مورد از این پروژه‌ها فعال و 30 هزار مورد از آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است، توضیح داد: در سال جاری تاکنون 66 میلیارد تومان بابت یارانه‌ بلیت اتوبوس و مترو و 850 میلیارد تومان بابت کمک به شهرداری‌ها و 350 میلیارد تومان بابت کمک به دهیاری‌های سراسر کشور پرداخت شده است. همچنین 520 میلیارد تومان بابت بودجه توسعه‌ای متروهای سراسر کشور اختصاص یافته است که این مبالغ تا پایان سال افزایش خواهد یافت.

 وی همچنین از اختصاص یک‌هزار و یکصد دستگاه اتوبوس، 400 دستگاه مینی بوس و 400 دستگاه ماشین آلات عمرانی در قالب یارانه‌های دولتی به شهرداری‌های سراسر کشور خبر داد و اظهار کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون 150 دستگاه ون و 2 هزار دستگاه تاکسی به شهرداری‌ها ارائه شده است.

 مجوز فاینانس تعیین شده برای شهر تهران و چند کلانشهر دیگر حدود پنج هزار میلیارد تومان است

 وزارت رفاه متولی بیمه معتادان است

 نجار در ادامه تصریح کرد: مجوز فاینانس تعیین شده برای شهر تهران و چند کلانشهر دیگر حدود پنج هزار میلیارد تومان می‌شود که مبلغ قابل توجهی است و تعهد مالی این فاینانس توسط وزارت کشور با کشور چین انجام شده و قطعا به زودی اجرایی خواهد شد.

 وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اجرایی شدن «بیمه معتادان» نیز پاسخ داد: متولی این طرح وزارت رفاه و تامین اجتماعی است و ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان ارگان فرعی این طرح را پیگیری می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین